The Organizational Communicator 4.0 in Times of Digital Transformation

Competencies, Tools, and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5785

Keywords:

Communication, Organizations, Organizational change, Digital skills, Occupational qualifications, Digitalization, Digital platforms

Abstract

This article analyses the profile of the organizational communicator in the era of digital transformation, identifying professional competencies, key technological tools and the challenges faced in the management of internal and external communication. The methodology has a qualitative approach, applying semi-structured interviews to 3 communication directors in organizations and 3 ceo's of communication and marketing agencies, in order to obtain a global overview. We found that the organizational communicator profile must be versatile, relying on digital tools and data to meet the objectives of the organization and the demands of digital transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
112
Views
37
Downloads
149
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 30 PDF 7

References

Alamillo, I. (2015). Comunicación Organizacional. Dircom, 1088, 1-68. https://drive.google.com/file/d/0BykhJZ9J_nZuOHBXVW1WX3Rmc3c/view?resourcekey=0-RHR7osQ06FOiKITcjjxieg

Barrero, A. E., & Palacios, J. A. (2015). Reflexiones sobre el papel del comunicador social y competencias del comunicador en las organizaciones. Poliantea, 11(20), 197-221. https://doi.org/10.15765/PLNT.V11I20.659 DOI: https://doi.org/10.15765/plnt.v11i20.659

Cáceres, F., Tusa, F., & Tejedor, S. (2020a). La competencia digital y su importancia para el ejercicio de la comunicación organizacional en territorio. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 26, 388-399. https://ddd.uab.cat/record/279466

Cáceres, F., Tusa, F., & Tejedor, S. (2020b). La competencia digital y su importancia para el ejercicio de la comunicación organizacional en territorio. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 26, 388-399. https://ddd.uab.cat/record/279466

Carpio, C. R. M., & Montero, N. A. P. (2020). Análisis de la Gestión de Comunicación Organizacional en empresas vinculadas a normas de comercio seguro. Revista Scientific, 5(18), 67-84. https://doi.org/10.29394/SCIENTIFIC.ISSN.2542-2987.2020.5.18.3.67-84 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.3.67-84

De Castro, M., Antolínez, A. M., & Castillo, Y. (2022). Comunicador Organizacional: importancia y rol en el perfil profesional de los estudiantes de Lenguas Modernas [Universidad EAN]. https://repository.universidadean.edu.co/server/api/core/bitstreams/63669cf5-6fd2-4ef7-81c9-21567b22f363/content

Demir, K. A., Döven, G., & Sezen, B. (2019). Industry 5.0 and Human-Robot Co-working. Procedia Computer Science, 158, 688-695. https://doi.org/10.1016/J.PROCS.2019.09.104 DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.104

Diaz, G., & Guambi, D. R. (2022). La comunicación: un recurso indispensable para la gestión empresarial en la industria moderna. AXIOMA, 1(27), 74-80. https://doi.org/10.26621/RA.V1I27.829 DOI: https://doi.org/10.26621/ra.v1i27.829

European Comission: Directorate-General for Research and Innovation, & Müller, J. (2020). Enabling Technologies for Industry 5.0: results of a workshop with Europe’s technology leaders. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2777/082634

Foerster-Metz, U. S., Marquardt, K., Golowko, N., Kompalla, A., & Hell, C. (2018). Digital Transformation and its Implications on Organizational Behavior. Journal of EU Research in Business, 1-14. https://doi.org/10.5171/2018.340873 DOI: https://doi.org/10.5171/2018.340873

Gong, C., & Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102, 102-217. https://doi.org/10.1016/J.TECHNOVATION.2020.102217 DOI: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217

Jiménez, D., & Guerra, I. (2023). transformación digital en la era post-pandemia: Desafíos, oportunidades y tendencias emergentes (Doxa, Vol. 1). https://itq.edu.ec/wp-content/uploads/2023/12/2023-12-06_transformacion_digital_en_la_era_post-pandemia.pdf

Llorente y Cuenca. (2016). Revista uno: D+i Desarrollando ideas. Madrid: Naturprint.com.

Medina-Chicaiza, P., Chango-Guanoluisa, M., Corella-Cobos, M., & Guizado-Toscano, D. (2022). Transformación digital en las empresas: una revisión conceptual. Journal of Science and Research, 7, 756-769. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2804

Miranda-Torrez, J. (2023). La transformación digital: estrategia generadora de cambios en las organizaciones. Revista Estrategia Organizacional, ISSN-e 2539-2786, ISSN 2339-3866, Vol. 12, No. 2, 2023, págs. 109-135, 12(2), 109-135. https://doi.org/10.22490/25392786.6791 DOI: https://doi.org/10.22490/25392786.6791

Molina Landeta, E. H. (2016). El Comunicador Organizacional como propulsor de la Humanización en las Organizaciones: ¿Necesidad o Estrategia? Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.

Rebeil, M. A., & Hidalgo Toledo, J. A. (2011). Gestión de la comunicación integrada en las organizaciones: competencias básicas para la formación del gestor. En G. A. León Duarte (Ed.), Estudios de comunicación: estrategias, metodológicas y competencias profesionales en comunicación (pp. 51-82). Pearson Educación. https://www.researchgate.net/publication/263847571_Gestion_de_la_comunicacion_integrada_en_las_organizaciones_competencias_basicas_para_la_formacion_del_gestor

Rodríguez-Fernández, L., & Vázquez-Sande, P. (2019). Retos y perspectivas en la comunicación organizacional. El Profesional de la Información, 28(5). https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.01

Romero, A. (2016). El secreto de poner a las personas en el centro de la transformación digital. En UNO Nº 24: La transformación digital (pp. 8–11). LLORENTE & CUENCA – Desarrollando Ideas. https://www.revista-uno.com/wp-content/uploads/2014/04/UNO24.pdf

Slotnisky, D. (2016). Transformación digital: cómo las empresas y los profesionales deben adaptarse a esta revolución. Digital House. Coding School. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=9dBJDQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=inicios+de+la+transformaci%C3%B3n+digital+&ots=32LswkCHLC&sig=Kep6cZaI9syramdos48vSUQ_zk4#v=onepage&q=inicios%20de%20la%20transformaci%C3%B3n%20digital&f=false

Trujillo Valdiviezo, G., Rodríguez Alegre, L. R., Mejía Ayala, D., & López Padilla, R.-P. (2022a). Transformación digital en América Latina: una revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1519-1536. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890768&info=resumen&idioma=SPA

Trujillo Valdiviezo, G., Rodríguez Alegre, L. R., Mejía Ayala, D., & López Padilla, R.-P. (2022b). Transformación digital en América Latina: una revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1519-1536. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890768&info=resumen&idioma=SPA DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.15

Valdiviezo-Abad, C., Yaguache, J. y Erique, M. B. (2025). Perspectivas de los CEO de las agencias de comunicación y marketing sobre el CommTech [Perspectives of the CEOs of communication and marketing agencies on CommTech]. European Public & Social Innovation Review,10, 1-18. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-381 DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2025-381

VV. AA. (2020). La era de la transformación digital de las organizaciones y su impacto en la competitividad. En La era de la transformación digital de las org. Editorial Los Libertadores. https://www.digitaliapublishing.com/a/102573

Yaguache, J. (2024). CommTech: la transformación digital de las comunicaciones corporativas. En COLECCIÓN DE COMUNICACIÓN ESTRATÉGICA 2024 Transformación digital de la comunicación corporativa (pp. 12-15). Ediloja. DOI: https://doi.org/10.54808/CISCI2024.01.184

Published

2025-06-11

How to Cite

Cesibel Valdiviezo-Abad, K., Vega Puma, A., & Plaza Granda, A. (2025). The Organizational Communicator 4.0 in Times of Digital Transformation: Competencies, Tools, and Challenges . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(3), 33–43. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5785