Trump's Performance on Instagram
A Study of the Strategies for Constructing, Identities, Representations and Legitimacies during the Electoral Campaign of the US Elections
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5766Keywords:
Performativity, Instagram, Digital Strategies, Political marketing, Elecotral campeigns, Political identities, Political representationsAbstract
In a context determined by the action frameworks of the discursive power of political actors constituted by technology, performativity transcends dichotomous schemes to understand power relations. This study seeks to find out if the strategies used by Trump on Instagram during the electoral campaign were effective in creating identities, representations and legitimacies. The result of the content analysis reflect how the creation of a specific political identity ends up becoming the articulation of a legitimized social power, transforming the symbol into an icon, a myth and definitively this, as concluded, into an effective power.
Downloads
Global Statistics ℹ️
0
Views
|
0
Downloads
|
0
Total
|
References
Albo Cos, U. & Sánchez Ramírez, J. (2021). El asalto a la democracia en EE.UU. Revista de Estudios de los Movimientos Sociales, 6 (1), 7-31. https://n9.cl/4c2gz
Alexander, J. (2017). Poder y performance. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Benzies, K. & Allen, M. (2001). Symbolic interactionism as a theoretical perspective for multiple method research. Journal of advanced nursing, 33 (4), 541-547. https://n9.cl/w9nq6
Bimber, B. (2014). Digital media in the Obama campaigns of 2008 and 2012: Adaptation to the personalized political communication environment. Journal of Information Technology & Politics, 11 (2), 130-150. https://n9.cl/c798p
Blumer, H. (1992). “La posición metodológica del interaccionismo simbólico” en: Blumer, H. y Mugny, G. (Eds.), Psicología social. Modelos de interacción. CEAL, 1-14. https://n9.cl/71zgz
Butler, J. (2004). Resignificación de lo universal: Hegemonía y límites del formalismo. En J. Butler, E. Laclau, E. & Slavov, Z., Contingencia, hegemonía, universalidad. FCE.
Camezzana, D. & López Betancourth, E. (2017). De la conmemoración a la acción: la performance política como una lucha activa por la memoria. X Seminario internacional políticas de la memoria, 28 al 30 de septiembre de 2017, Buenos Aires, Argentina. Arte, memoria y política. En: Memoria Académica. https://n9.cl/7w9t2z
Campos Covarrubia, G. & Lule Martínez, N.E. (2012). La observación un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai, 8 (13), 45-60.
Contreras Alcántara, J. (2012). Elecciones, reflexividad social y cultural performance. Notas teóricas para una propuesta de lectura a las campañas electorales. Revista de El Colegio de San Luis, 3, 133-150.
Del Rey Morató, J. (2007). Comunicación política, Internet y campañas electorales. De la teledemocracia a la ciberdemocracia. Tecnos.
Edelman, M. (1964). The Symbolic Uses of Politics. University of Illinois Press.
Farkas, X. & Bene, M. (2021). Images, politicians and social media: Patterns and effects of politicians’ image-based political communication strategies on social media. The International Journal of Press/Politics, 26 (1), 119-142. https://n9.cl/4ew8hk
Giesen, B. (2006). “Performing the Sacred: A Durkheimian Perspective on the Performative Turn in the Social Sciences” En: Alexander, J.C.; Giesen, B. y Mast, J. (Eds.). Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics and Ritual. Cambridge University Press.
González Fisac, J. & Sánchez Madrid, N. (2017). Judith Butler: política y performatividad. ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, 56, 13-19. https://n9.cl/6i6k4
Han, B. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.
Lipschultz, J.H. (2022). Social media and political communication. Routledge.
Mead, G.H. (1972). Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. The University of Chicago Press.
Moreno Díaz, J. (2022). Experiencia programática en Instagram de los candidatos en las elecciones autonómicas de la Comunidad de Madrid 2021. Index.comunicación, 12 (1), 47-75. https://n9.cl/dhegl
Olof Larsson, A. (2023). The rise of Instagram as a tool for political communication: A longitudinal study of European political parties and their followers. New Media & Society, 25 (10), 2744-2762. https://n9.cl/40en1
Orellana Águila, N. (2021). Performance, ritual y movilización social. Primero de mayo y acción encapuchada en Santiago. Izquierdas, 49, 1912-1932. https://n9.cl/88rxig
Ostiguy, P.; Panizza, P. & Mofit, B. (2021). Populism in Global Perspective. A Performative and Discursive Approach. Routledge.
Oyarce Pizarro, J. (2021). (Re)Construcción de la realidad y protesta: Un análisis de los repertorios de acción colectiva desde la teoría de las representaciones sociales”. Anuario del Conflicto Social, (12), 1-31. https://n9.cl/gteow
Pineda, A.; Barragán, A.I. & Bellido, E. (2020). Representación de los principales líderes políticos y uso propagandístico de Instagram en España. Cuadernos Info, 47, 80-110. https://n9.cl/pcflv
Puga, C. (2024). Performatividad. Prontuario de la Democracia. Centro Peninsular de Humanidades y Ciencias Sociales de la UNAM, 1-4. https://n9.cl/896fa
Quevedo, R. & Portalés Oliva, M. (2017). Imagen y comunicación política en Instagram. Celebrificación de los candidatos a la presidencia del Gobierno. El profesional de la información, 26 (5), 916-927. https://n9.cl/ujyie4
Sánchez Hunt, M. & De Aguilera, M. (2023). Instagram y marketing político. Campaña electoral de Vox en 2019. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 60, 95-116. https://n9.cl/r9s5h
Saward, M. (2017). “Performative Representation” in: M. Brito Vieira (Ed.), Reclaiming Representation. Routledge.
Schechner, R. (2005). Performance Theory. Routledge.
Selva Ruiz, D. & Caro Castaño, L. (2017). Uso de Instagram como medio de comunicación política por parte de los diputados españoles. Profesional de la Información, 26 (5), 903-915. https://n9.cl/tqq0g
Tilly, Ch. (1986). The Contentious French. Harvard University Press.
Tirado-García, A. y Doménech-Fabregat, D. (2021). Interacción imagen fotográfica-texto como estrategia de comunicación política en Instagram durante la campaña del 28A de 2019 en España. Profesional de la Información, 30 (2). https://n9.cl/0v2kv
Towner, T.L. & Lego, C. (2018). Picture perfect? The role of Instagram in issue agenda-setting during the 2016 presidential primary campaign. Social Science Computer Review, 36 (4), 484-499. https://n9.cl/3i40f
Wilches, J.; Guerrero, H. & Niño, C. (2023). Emociones políticas y narrativas prototípicas: TikTok en las campañas políticas, Estudio De Caso. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1-28. https://n9.cl/ywmvb7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).