Formats, Genres and Poetic Possible-Worlds

A Taxonomy for the Study of Audiovisual Seriality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5360

Keywords:

narrative genres, Fiction series, Fiction Format, Possible Worlds, poetics

Abstract

This article examines the state of the art regarding narrative genre and format concepts, demonstrating the laxity of the former and justifying the analytical practicality of the latter. It proposes a 12-parameter tool for taxonomizing serialized audiovisual fiction formats. The application of this tool in case studies, which will also examine plot structures, will help identify the determinants (possibilities and limitations) that certain production variables, initially considered merely technical or formal, impose on content development. This includes the narratives and the poetic possible-world in which they unfold.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellán-García Barrio, Á. (Ed.). (2023). Mundos posibles poéticos. El caso de Patria: el pueblo, la novela, la serie (1a ed). Los libros de la catarata.

Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos (C. Roche Suárez, Trad.; 1a ed.). Paidós.

Aristóteles. (1974). Aristotelus peri poiētikēs = Aristotelis ars poetica = Poética de Aristóteles (V. García Yebra, Trad.; 1a ed., trilingüe). Editorial Gredos.

Buonnano, M. (2005). La masa y el relleno. La miniserie en la ficción italiana. DeSignis, 7-8, 19-30.

Caldevilla Domínguez, D., Rodríguez Terceño, J., & Gonzálvez Vallés, J. E. (2013). El concepto de estilema de autor en el cine: Los casos de Steven Speilberg, John McTiernan y Clint Eastwood. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 651-660. https://doi.org/10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42148 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42148

Carrasco Campos, Á. (2010). Teleseries: Géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1, 174-200. https://doi.org/10.21134/mhcj.v1i1.22 DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v1i1.22

Chalaby, J. K. (2015). The format age: Television’s entertainment revolution (1a ed.). Polity press.

Corral Rey, M. N., & Sandulescu Budea, A. (2022). Representaciones de la figura femenina en el cine español contemporáneo (2010-2020). Área abierta, 22(2), 185-199. https://doi.org/10.5209/arab.79015 DOI: https://doi.org/10.5209/arab.79015

Eco, U. (2012). La estrategia de la ilusión (E. Oviedo, Trad.; 1a ed). Debolsillo.

Encinas Cantalapiedra, A. (2023). Formato de ficción y mundo textual en «The Lord of the Rings. The rings of power». En V. Hernández Ruiz & J. Rubio Hípola (Eds.), Tolkien revisitado. 50 años después de su viaje a Valinor (1a ed, pp. 287-308). Sindéresis.

Encinas Cantalapiedra, A., & Morgado Gonçalves, R. M. (2024). Series animadas en los 90, entre la serie procedimental y el serial: Formato y mundo posible de Spider-Man (1994-1998). Visual Review. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5183 DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5183

Gámez, C. (2021). Un juego de cajas chinas en Ostia. Metalepsis y autoficción en Sergio Blanco. Investigación Teatral. Revista de artes escénicas y performatividad, 12(20), Article 20. https://doi.org/10.25009/it.v12i20.2689 DOI: https://doi.org/10.25009/it.v12i20.2689

García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular: Una evolución de las series de televisión en España (1a ed). Gedisa.

García Jiménez, J. (1995). La imagen narrativa (1a ed). Paraninfo.

García-Noblejas, J. J. (1996). Comunicación y mundos posibles (1a ed). Eunsa.

Gómez Martínez, P. J., & García García, F. (2011). El guión en las series televisivas: Formatos de ficción y presentación de proyectos (2a ed). Fragua. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=433636

Gómez Morales, B. M. (2015). La parodia en la comedia animada estadounidense de prime time. El caso de la sitcom. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 20(39), Article 39. https://doi.org/10.1387/zer.15519 DOI: https://doi.org/10.1387/zer.15519

González Sánchez, J. F. (2010). La «trama» maestra en la narrativa audiovisual. El caso del cine del oeste. Fonseca, Journal of Communication, 1 (Segundo Semestre), 100-122. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/12873

Gutiérrez Delgado, R. (2023). Si Aristóteles levantara la cabeza. Manual de escritura de series (1a ed). Eunsa. https://www.eunsa.es/libro/si-aristoteles-levantara-la-cabeza_149857/

Higueras-Ruiz, M. J. (2023). El discurso metatelevisivo y la sitcom en la televisión estadounidense. Estudio de caso de la serie de televisión «WandaVision» (Schaeffer, 2021). Estudios sobre el mensaje periodístico, 29, 117-127. https://doi.org/10.5209/esmp.79957 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.79957

McKee, R. (1999). Story: Substance, structure, style, and the principles of screenwriting (1a ed). Harper Collins.

Melgarejo Moreno, I., & Rodríguez Rosell, M. del M. (2012). Géneros y formatos en los canales infantiles politemáticos de televisión. Vivat Academia, XIV(120), 44-64. https://doi.org/10.15178/va.2012.120.44-64 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2012.120.44-64

Moschovaki, E., & Meadows, S. (2005). El esfuerzo cognitivo de los niños pequeños durante la lectura de libros en el aula: Diferencias clasificadas por libro, género de texto y formato narrativo. ECRP, 7(2). https://ecrp.illinois.edu/v7n2/moschovaki-sp.html

Murillo Rincón, Y. A. (2023). Hibridación de formatos y géneros televisivos: Análisis crítico de la serie «La Casa de las Flores». Leteo. Revista de Investigación y Producción en Humanidades, 4(8), Article 8. https://ojs.uach.mx/index.php/leteo/article/view/1302

Pedro, J. (2022). Glocalización cultural en la era del vídeo bajo demanda: Diversidad de contenido en Netflix, HBO y Prime Video. Visual Review. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 11(4), Article 4. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3699 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3699

Peña Timón, V. (2001). Narración audiovisual: Investigaciones (1a ed). Laberinto.

Pereira Valarezo, A. (2008). Claves semióticas de la televisión (1a ed.). Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador : Abya-Yala: Corporación Editora Nacional.

Pérez Rufí, J. P. (2010). Estereotipos y cine de género en Kubrick. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 46, 65-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3699373

Pérez Rufí, J. P. (2017). El género cinematográfico como elemento condicionante de la dimensionalidad del personaje del cine clásico de Hollywood: Características de los personajes cinematográficos redondos y planos. Admira, 5, 1-33. https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2017.02.02 DOI: https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2017.02.02

Pinel, V. (2009). Los géneros cinematográficos: Géneros, escuelas, movimientos y corrientes en el cine (1a ed). Robin book.

Ricoeur, P. (1987). Tiempo y narración (3 vols.) (A. Neira, Trad.; 1a ed. en español, 1995-1996). Siglo XXI Editores.

Rodríguez Pequeño, F. J. (2008). Géneros literarios y mundos posibles (1a, en este editorial). Eneida.

Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Cómo nace y se desarrolla un programa de televisión (1a ed). Gedisa.

Published

2025-02-07

How to Cite

Gómez Martínez, P. J., & Abellán-García Barrio, Álvaro. (2025). Formats, Genres and Poetic Possible-Worlds: A Taxonomy for the Study of Audiovisual Seriality. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(1), 193–207. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5360

Issue

Section

Research articles