Political Communication and Digital Interactivity in Polarized Electoral Processes
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5339Keywords:
Political communication, Digital interactivity, Electoral processes, Political polarization, Social media, Presidential candidates, PeruAbstract
Framed within the growing polarization in Peruvian politics, this study explores the mediations between political communication and digital interactivity in polarized electoral processes. Through a qualitative analytical approach, a set of perceptions is gathered, providing a nuanced representation of political polarization. The results reveal a complex dynamic of perceptions during the polarized second round of the electoral process, emphasizing the significant impact of digital interactions on public perception and digital engagement. In this context, the crucial importance of digital platforms in shaping perception and fuelling political polarization during confrontational electoral events becomes evident.
Downloads
References
Ames, R. (2021). En polarización y con necesidad de una unidad distinta. Instituto de Democracia y Derechos Humanos (IDEHPUCP). https://surl.li/faxkhl
Barandiarán, X., Unceta, A. y Peña, S. (2020). Comunicación política en tiempos de nueva cultura política, Icono 14, 18(1), 256-282. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1382 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1382
Barredo-Ibáñez, D. y Díaz-Cerveró, E. (2017). La interactividad en el periodismo digital latinoamericano. Un análisis de los principales cibermedios de Colombia, México y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 273-294. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1165 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1165
Boczkowski, P. & Anderson, C. W. (2017). Remaking the news: Essays on the future of journalism scholarship in the digital age. MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/10648.001.0001
Burgos, C., Pérez, J., Rey, E. & Roa, I. (2023). Characterization of the political participation of young people. Transmedia methodological route transmedia. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 13(2). https://doi.org/10.37467/revvisual.v13.4955 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v13.4955
Carlón, M. (2015). La concepción evolutiva en el desarrollo de la ecología de los medios y en la teoría de la mediatización: ¿la hora de una teoría general? Palabra Clave, 18(4). https://surl.li/msnzzo DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.4.7
Chaves-Montero, A., Gadea-Aiello, W. y Aguaded-Gómez, J. (2017). La comunicación política en las redes sociales durante la campaña electoral de 2015 en España: uso, efectividad y alcance. Perspectivas de la Comunicación, 10(1), 55–83. https://surl.li/ghmdef
García, B. (2022). Comunicación política y estrategias emergentes en las campañas electorales digitales durante la pandemia de covid-19. Palabra Clave, 24(4), 1–30. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.6 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.6
Gómez, L., & Ochoa, O. (2021). Polarización ideológica, segregación y los nuevos medios en México. Política y Gobierno, 28(1), 43-74. https://surl.li/fmuwyq
Gutiérrez-Aguilar, O., Duche-Pérez, A., Turpo-Gebera, O. (2022). Affective Support Mediated by an On-Line Constructivist Environment in Times of Covid-19. In Rocha, Á., Barredo, D., López-López, P.C., Puentes-Rivera, I. (eds). Communication and Smart Technologies. ICOMTA 2021. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol. 259. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-5792-4_45 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-5792-4_45
Lachica, V. (2021). Nosotros vs. ustedes. Polarización afectiva y actitudes políticas extremas. Un caso de estudio del proceso electoral de México en 2018. (Tesis de licenciatura). Centro de Investigación y Docencia Económicas, México. http://hdl.handle.net/11651/4681
Mateo-Toscano, A., Marín-Dueñas, P. y Gómez-Carmona, D. (2022). Comunicación política en pandemia. El uso de Twitter por los presidentes autonómicos españoles. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 9(4). https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3542 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3542
Montaña, S., González, V., Ariza, C. (2013). Ciberodio en los comentarios de las noticias en línea en Colombia. El caso de Piedad Córdoba. Palabra Clave, 16(3), 812-841. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3367/3271 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2013.16.3.6
Montañez, V., Rondón, D. Barajas, S. y Romero, S. (2022). Niños, niñas y adolescentes involucrados en la movilización social y en las acciones colectivas. Una exploración del caso colombiano (1991-2018). Educación y Ciudad, (42), 109-130. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/2695 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n42.2022.2695
Montúfar-Calle, Á., Atarama-Rojas, T., & Saavedra-Chau, G. (2022). Análisis de la actividad política en redes sociales durante la primera vuelta electoral de las elecciones generales 2021 en Perú. Revista de Comunicación, 21(1), 273–292. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A14 DOI: https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A14
Olivera, L. (2022), Polarización e irracionalidad en medios sociales: Elección Presidencial en Perú en 2021. Memorias Congreso ALAIC 2022, (1). https://surl.li/aujlhc
Pagliarone, M. y Quiroga, M. (2021). Discursos políticos de odio en Argentina y Ecuador. El inmigrante pobre como otredad. Revista IUS, 15(47). https://doi.org/10.35487/rius.v15i47.2021.663 DOI: https://doi.org/10.35487/rius.v15i47.2021.663
Palau-Sampio, D. (2007). El reportaje digital: una apuesta narrativa frente al archivo documental. Comunicación y Pluralismo, 1(4), 68-87. http://roderic.uv.es/handle/10550/44414 DOI: https://doi.org/10.36576/summa.29150
Ponte, J. (2022). La campaña peruana en Twitter. Análisis de la polarización afectiva durante la segunda vuelta de las elecciones generales 2021. Cuadernos.info, (53), 138-161. https://dx.doi.org/ 10.7764/cdi.53.49539 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.53.49539
Pozo, F. (2023). “A quien odiamos menos”. Polarización en el Facebook de RPP (2° vuelta electoral 2021) (Tesis de Licenciatura), Universidad de Lima, Perú. https://surl.li/uarufy
Prior, M. (2007). Post-Broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Election. New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139878425
Quispe-Mamani, E., Porto-Bravo, H., Ayamamani-Collanqui, P. y Turpo-Gebera, O. (2023). Mediatización y crisis sociopolítica en Perú. Imaginarios y prácticas de actores sociales. Cuadernos.info, (56), 22-43. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.55.58445 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.56.58445
Sartori, G. (2005). Parties and party systems: A framework for analysis. ECPR press. https://surl.li/smhvom
Slimovich, A. (2022). Instagram y política. Mediatización y circulación en los perfiles de Cristina Fernández de Kirchner y Mauricio Macri. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (112), 209-244. https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi112.4101 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi112.4101
Sobrados, M. (2016). Estudios de Periodismo Político y Económico. Fragua.
Vargas-Cárdenas, M. (2021). Mujeres, disidencias sexuales y prácticas contrahegemónicas del(os) feminismo(s): historia reciente de una revolución latente en el sur de Chile (1990-2020). En C. Torres-Fernández, J., Puig-Guisado, G. Molano-Caro, y Á. Aguilar-Cuesta (coodrs.). Actas del II Congreso Internacional de Diversidad Sexual y Género en la Educación, la Filología y las Artes (pp. 181-182). https://acortar.link/ec0PQy
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.