Analysis of Digital Marketing Strategies to Consolidate Sustainable Tourism

Case study of the Manga del Mar Menor.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5300

Keywords:

Sustainable tourism, Sustainable marketing, Social media marketing, Tourist behaviour, La Manga del Mar Menor, Consumer, Tourism Promotion

Abstract

Sustainable tourism is a challenge faced by all tourist destinations. Specifically, La Manga del Mar Menor is a destination with natural resources that have been affected in recent years by mining and tourism pressures. Although there are numerous studies that contemplate this destination, none focuses on sustainable tourism marketing through an analysis of tourism promotion campaigns on television and social networks (2019-2023), pre-pandemic and post-pandemic. The purpose of this article's contribution is to be a synergy between sustainable marketing and tourism destination planning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J. L. (2014). El método de la investigación Research Method. Daena: International journal of good conscience, 9(3), 195-204.

Banco Mundial (2023). Crecimiento de la Población mundial. https://datos.bancomundial.org/indicador /SP.POP.GROW?locations=1W

Beaumont, M. (2016). Gestión social: estrategia y creación de valor. PUCP. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/54214

Castaneda, M. G., Martinez, C. P., Marte, R., y Roxas, B. (2015). Explaining the environmentally-sustainable consumer behavior: A social capital perspective. Social Responsibility Journal, 11(4), 658-676. https://doi.org/10.1108/SRJ-02-2014-0019

Europa Press. (Junio, 2019). La campaña de promoción turística busca turistas nacionales y reforzar la imagen del Mar Menor. europapress.es. https://www.europapress.es/murcia/noticia-campana-promocion-turistica-busca-turistas-nacionales-reforzar-imagen-mar-menor-20190606135021.html#google_vignette

Centro regional de estadística de Murcia (CREM, 2023). https://econet.carm.es/inicio/-/crem/sicrem/PU12/sec3.html

Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (2020). CAMPAÑA #GANASDEREGIÓNDEMURCIA. https://acortar.link/R8Pv7u

Dolnicar, S. (2023). Tourist behaviour change for sustainable consumption (SDG Goal12): Tourism Agenda 2030 perspective article. Tourism Review, 78(2), 326-331. https://doi.org/10.1108/TR-11-2022-0563

Feitosa, W. R., Tolentino, D., Pedroso, M., y Gianocário, G. (2020). El uso de las redes sociales para posicionar un destino turístico: el caso de la ciudad de Guararema y sus visitantes del día. Turismo: Visão e Ação, 21(3), 398-422. https://doi.org/10.14210/rtva.v21n3.p398-422

Font, X., Higham, J., Miller, G., y Pourfakhimi, S. (2019). Research engagement, impact and sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 27(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1560673

Giraldo Cardona, C. M., y Martínez María-Dolores, S. M. (2017). Análisis de la actividad y presencia en facebook y otras redes sociales de los portales turísticos de las Comunidades Autónomas españolas. Cuadernos de turismo, (39), 239-264. https://doi.org/10.6018/turismo.39.290521

Giraldo-Patiño, C. L., Londoño-Cardozo, J., Micolta-Rivas, D. C., y O’neill-Marmolejo, E. (2021). Marketing sostenible y responsabilidad social organizacional: un camino hacia el desarrollo sostenible. Aibi Revista de investigación, administración e ingeniería, 9(1), 71-81. https://doi.org/10.15649/2346030X.978

Hernández, A. (2021). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), turismo y ética. Revista Latinoamericana De Ensayo. https://critica.cl/ciencias-sociales/los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-ods-turismo-y-etica

Herzig, C., y Schaltegger, S. (2011). Corporate sustainability reporting. In J. Godemann y G. Michelsen (Eds.), Sustainability communication: Interdisciplinary perspectives and theoretical foundation (pp. 151– 169). Dordrecht: Springer Science+ Business Media B.V. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1697-1_14

IAB Spain. (2023). Estudio Anual de Redes Sociales 2023, marzo, 2024. https://https://iabspain.es/estudio/estudio-de-redes-sociales-2023// [Consulta: 11 marzo 2024].

Dirección General de Agenda 2030 (2024). Informe de Progreso 2024 de la Estrategia Nacional de Desarrollo Sostenible 2030. Cuestionario - Examen Nacional Voluntario de España 2024 Comisión Sectorial. https://transparencia.carm.es/wres/agenda2030/CA_Murcia_Planificacion_estrategicas_ObjetivosDesarrollo_Sostenible_2024.pdf

Iglesias-García, M. y Fernández-Poyatos, M.D. (2012). Las redes sociales en las marcas turísticas de la Comunidad Valenciana, Journal: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, : 2012, ISSN: 1134-1629 https://repositorio.consejodecomunicacion.gob.ec//handle/CONSEJO_REP/7185

Instituto de Turismo Región de Murcia (20 de mayo de 2021). Campaña Te lo promestiste. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=752653708742428

Instituto de Turismo Región de Murcia (ITREM, 2023) https://www.itrem.es/itrem/inicio

Kastenholz, E. (2005). Marketing al servicio de un desarrollo sostenible del destino. Investigación y marketing, 87(1), 32-36.

Kim, S., Filimonau, V., y Dickinson, J. E. (2020). The technology-evoked time use rebound effect and its impact on pro-environmental consumer behaviour in tourism. Journal of Sustainable Tourism, 28(2). https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1643870

Lemoine Quintero, F.A., Villacís Zambrano, L.M., Hernández Rodríguez, N.R, Zamora Cusme, Y. A y Montesdeoca Calderón, M. G. (2019). Gestión del marketing turístico sostenible. Ediciones Uleam.ISBN: 978-9942-827-10-4

Lopera Echavarría, J. D., Ramírez Gómez, C. A., Zuluaga Aristazábal, M. U., y Ortiz Vanegas, J. (2010). El método analítico como método natural. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 25(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18112179017

Lu, J., y Nepal, S. K. (2009). Sustainable tourism research: An analysis of papers published in theJournal of Sustainable Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 17(1), 5-16. https://doi.org/10.1080/09669580802582480

Martínez, C. (13 de junio de 2023). El turismo del Mar Menor rebota al alza tras la "sopa verde" y los peces muertos. 20minutos. https://www.20minutos.es/lainformacion/economia-y-finanzas/-turismo-mar-menor-rebota-alza-tras-sopa-verde-los-peces-muertos-5279976/

Martínez Sala, A. M., Barrientos-Báez, A. y Caldevilla-Domínguez D. (2021). Educomunicación 2.0: una herramienta clave en las estrategias de marketing sostenible en el sector turístico. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 21(2), 99-108. https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2021.4683

Martínez Merino, M. (2020). Marketing sostenible: estrategias y percepción del consumidor vasco. Trabajo de Fin de Grado. Universidad del País Vasco. http://hdl.handle.net/10810/47022

Maneiro Jurjo, J. M. y Burguillo Cuesta, M., (2007). El ecoetiquetado: ¿Un instrumento eficiente de política ambiental?, Boletín económico de ICE, 1(2915) 39-50, 2007. https://revistasice.com/index.php/BICE/article/view/4309

Medaglia Silveira, J., y Silveira, C. E. (2009). La evolución del marketing de destinos: Su sinergia con la planificación turística. Estudios y perspectivas en turismo, 18(5), 530-545. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17322009000500002yscript=sci_arttext

Miller, G., y Torres-Delgado, A. (2023). Measuring sustainable tourism: A state of the art review of sustainable tourism indicators. Journal of Sustainable Tourism, 31(7), 1483-1496. https://doi.org/10.1080/09669582.2023.2213859

MITECO (1 de marzo de 2023). Campaña Mímame «campaña ‘MI MAr MEnor». (Archivo de vídeo).La verdad. https://acortar.link/YSuDws

Monsalve-Pelaez, M., Tovar-Meléndez, A., y Salazar-Araujo, E. (2023). Revisión Documental sobre el Turismo Sostenible en el Marco de los ODS. Revista Turismo y Desenvolvimento (RTyD)/Journal of Tourism y Development, 40, 137-153. https://doi.org/10.34624/rtd.v40i0.31483

Montano, A. J. (13 de enero de 2024). Las algas se comen las playas del sur del Mar Menor y la innovación 'verde' acude (como siempre) al rescate. Elespañol.com https://acortar.link/5xW7f4

Organización de las Naciones Unidas, (2023) https://www.un.org/es/summits2023

Organización Mundial del turismo (2023). ONU Turismo. https://www.unwto.org/es

Özgit, H., y Zhandildina, D. (2021). Investigating stakeholder awareness of the sustainable development goals and tourism stakeholder collaboration: the case of North Cyprus. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 13(4), 498-509. https://doi.org/10.1108/WHATT-02-2021-0027

Padrón Fumero, N. y Hernández Martín, R. (2020). Reflexiones sobre sostenibilidad turística durante la pandemia: una agenda para el sector frente a los ODS. Turismo pos-COVID-19: Reflexiones, retos y oportunidades. coord. por Moisés R. et al.,págs. 255-263. ISBN 978-84-09-21816-5

Pérez Romero, L. A. (2012). Marketing responsable: actividad comercial con justicia , afecto y solidaridad para generar riqueza con bienestar para las naciones. Dictamen Libre, (10/11), 35–55. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dictamenlibre/article/view/3102

Programa de Naciones Unidas para el Medio Ambiente. (s.f.) https://acortar.link/RHckMA

Publicidad Institucional Región de Murcia. (25 de junio de 2020). Reencuéntrate en la Región de Murcia - Verano Costa Cálida 2020. (Vídeo). Youtube. https://www.youtube.com /watch?v=xRmfKiAd5N8

Rodríguez, I. (2023, junio). Mar Menor, problema mayor. [Vídeo]RTVE.es https://acortar.link/8nqnc1

Ruiz-Trigueros, M. V., y González Damián, A., (2020). El marketing con causa como herramienta para promover comportamientos sostenibles al visitar áreas naturales protegidas como destinos turísticos. Turismo: Visão e Ação, 22, 402-423. https://doi.org/10.14210/rtva.v22n3.p402-423

Sánchez, M. (22 de septiembre de 2023). Malas noticias para el Mar Menor. Eldiario.es. https://acortar.link/IUBSxN

Sánchez, E. y Badillo V. (17 de enero de 2024). Ribera y el presidente de Murcia escenifican un acuerdo para recuperar el mar Menor. ElPaís.com https://acortar.link/tJJdjh

Simancas Cruz, M., Hernández Martín, R., y Padrón Fumero, N. (2020). Reflexiones sobre sostenibilidad turística durante la pandemia: una agenda para el sector frente a los ODS. Turismo pos-COVID-19. https://doi.org/10.25145/b.Turismopos-COVID-19.2020

Torres Silva, C. G. (2015). Marketing sostenible : una exigencia de la sociedad y una oportunidad para las empresas (Trabajo de Fin de Grado). Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/2384.

Turismo Región de Murcia (1 de junio de 2022). Campaña Turismo Región de Murcia y Carlos Alcaraz ¿Juegas?. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=346135297650256

Turismo Región de Murcia (13 de junio de 2023). Región de Murcia ven y lo entenderás spot. (Vídeo) Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=RWWcomGOtsI

Valbuena García, E., y Monfort de Bedoya, A. (2020). Ética, deontología y responsabilidad social empresarial. ESIC Editorial.

Vera-Rebollo, J. F. (coord ). (2001). Planificación y gestión del desarrollo turístico sostenible: Propuestas para la creación de un sistema de indicadores. http://hdl.handle.net/10045/20506

Published

2024-07-29

How to Cite

Alcolea Parra, M., Bastidas Manzano, A. B., & Sánchez González, O. (2024). Analysis of Digital Marketing Strategies to Consolidate Sustainable Tourism: Case study of the Manga del Mar Menor . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(5), 129–147. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5300