Spontaneous emergent audiovisual autoethnography on tiktok
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5296Keywords:
Autoethnography, TikTok, Social Media, Audiovisual Content, Digital Communication, Digital Narratives, Media evolutionAbstract
This study analyzes and proposes the concept of "spontaneous audiovisual autoethnography" on TikTok, revealing a diversity of cultural narratives. Autoethnographers like @jairdesdeelcampo0 and @indigenac4mp0 defy conventions, authentically connecting with a global audience. The research is based on content analysis, web observation, and film analysis theory. It highlights the communicative evolution from simple self-narratives to complex and aesthetic representations. The study theoretically defines spontaneous autoethnography on TikTok. This typology transcends borders, projecting rural, ethnic, and peasant life. The present study contributes to understanding new forms of sociocultural expression on digital platforms, emphasizing TikTok's significant impact on preserving audiovisual memory and disseminating diverse voices globally. The research underscores the relevance of the phenomenon in contemporary cultural dynamics and how it amplifies diverse voices globally.
Downloads
References
Abela, J. A. (2000). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada . Fundación Centro Estudios Andaluces, Universidad de Granada, 10(2), 1–34.
Adams, T. y Holman, J. (2008). Autoethnography is queer. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln y Linda T. Smith (Eds.), Handbook of critical and indigenous methodologies (pp.373-390). Thousand Oaks, CA: Sage.
Alonso-López,N. Forteza-Martínez,A. Apablaza-Campos, A. (2023). La red social TikTok y los videos cortos como espacio de comunicación e innovación narrativa. Ámbitos, revista internacional de comunicación. Número 60. (pp.10-13). https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos
Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: It is time to talk about TikTok. Library Hi Tech News, 37(4), 7-12. https://doi.org/10.1108/LHTN-01-2020-0001
Avery, T., Cody, J., Griffiths, K., Khodai, K., Lenahan, A., Meluso, M., Sanada, Y., Seabaugh, K., Stanton, R., & Woodall, E. (2024). Digital Video as a Discussion Board: A Case Study and Collaborative Autoethnography of Experiences. Journal of Business and Technical Communication, 38(1), (pp.66-88). https://doi.org/10.1177/10506519231199487
Barbash, I., & Taylor, L. (2023). Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos (Edición reimpresa). University of California Press.
Boria, G. (2000). Metodología de acción para una existencia creadora. El psicodrama clásico. México. Ed. Itaca.
Bravo Jiménez, N. (2023). Espontaneidad, diferencia y novedad: tres filósofos para pensar la noción de "acontecimiento" en Foucault. Resonancias. Revista de Filosofía, (15), (pp.101-117). DOI 10.5354/0719-790X.2023.70676.
Caffrey, C (2023). TikTok (media app) Salem Press Encyclopedia of Science.
Casetti, F., & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Paidós (Ed.), Paidós comunicación.
Holdsworth,C. (2024). Making autoethnography: crafting intimate, social and material relations, International Journal of Social Research Methodology, 27:1, 123-136, DOI: 10.1080/13645579.2022.2160415
Djafarova, E. & Rushworth, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities' Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behaviour, 68, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.009
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2015). Autoetnografía: un panorama. Astrolabio, (14), 249–273. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n14.11626
Ellis, C.(2004). The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. Walnut Creek, CA: AltaMira Press.
Figuereo-Benítez, J. C., Oliveira, J. S. d. y Mancinas-Chávez, R. (2022). TikTok como herramienta de comunicación política de los presidentes iberoamericanos. En J. I. Aguaded Gómez, A. Vizcaíno Verdú, Á. Hernando Gómez, & M. Bonilla-del-Río (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: Ciberculturas para el aprendizaje (pp. 103-112). Grupo Comunicar Ediciones.
Gamir-Ríos, J. y Sánchez-Castillo, S. (2022). La irrupción política del vídeo corto. ¿Es TikTok una nueva ventana para los partidos españoles? Communicatio Socialis, 35(2), 37-52. https://bit.ly/3wt2tc6
Goffman, E. (2009). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
Guerrero Muñoz, J. (2014). El valor de la auto-etnografía como fuente para la investigación social: del método a la narrativa. AZARBE, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (3). https://revistas.um.es/azarbe/article/view/198691
Lloga Sanz, C. (2020). Los modos del cine documental. Análisis de tres modelos. Aisthesis, (67), 75-102. Recuperado en 02 de marzo de 2024, de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sciarttext&pid=S0718-71812020000100075&lng=es&tlng=es.
Lucherini, M. (2017). Diabetes and an inescapable (auto)ethnography. Area, 49(4), 429–435. https://doi.org/10.1111/ area.12331
Maku,G. (@Guanareymaku) Productor de contenido audiovisual (perfil de TikTok). TikTok. Recuperado el 3 de marzo de 2024. https://vm.tiktok.com/ZMM2nf5aV/
McRoberts, S., Ma, H., Hall, A., & Yarosh, S. (2017). Share first, save later: Performance of self through Snapchat stories. In Proceedings of the 2017 CHI conference on human factors in computing systems, 6902-691. http://dx.doi.org/10.1145/3025453.3025771
Mosquera, j. (@jairmosquera505) Productor de contenido audiovisual (perfil de TikTok) . TikTok. Recuperado el 3 de marzo de 2024. https://vm.tiktok.com/ZMM2vv11h/
Mosquera, j. (@jairmosquera505) Productor de contenido audiovisual (perfil de TikTok) . TikTok. Recuperado el 3 de marzo de 2024. https://vm.tiktok.com/ZMM2vv11h/
Nichols, Bill (2001). Introduction to Documentary, Indiana University Press, Bloomington.
Pérez-Ordóñez, C; Castro-Martínez, A; Torres-Martín, J (2022). «Nuevas es- trategias de promoción en las Industrias Culturales. El lanzamiento en TikTok del álbum Motomami de Rosalía», Zer, 27(53), 189-211. https://doi.org/10.1387/zer.23811
Suárez-Álvarez, R., García-Jiménez, A. (2021). Centennials en TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-22. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503
Vázquez-Herrero, J., Negreira-Rey, M. C., & Rodríguez-Vázquez, A. I. (2021). Intersections between TikTok and TV: Channels and Programmes Thinking Outside the Box. Journalism and Media, 2(1), 1-13.
https://doi.org/10.3390/journalmedia2010001
Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Editorial Norma.
Szwabowski, L. (2023). An Introduction to Responding Autoethnography. Qualitative Inquiry, 29(10), 1075–1084. https://doi.org/10.1177/10778004231155878
Tiktok. (sf). Desarrollando tu estrategia de contenido (página web). https://www.tiktok.com/creators/creator-portal/es-latam/tiktok-content-strategy-es-latam/desarrollando-tu-estrategia-de-contenido/
Urrea-Giraldo,J (2022). Zoom Out desde la Videopolítica (Tesis doctoral) Universidad Austral de Buenos Aires.
Wang, Y.-H., Gu, T.-J., & Wang, S.-Y. (2019). “Causes and Characteristics of Short Video Platform Internet Community Taking the TikTok Short Video Application as an Example.” 2019 IEEE International Conference on Consumer Electronics-Taiwan (ICCE-TW). https://doi.org/10.1109/ICCE-TW46550.2019.8992021
Wong, L. (2023). Cómo hacerse viral en TikTok: los 11 mejores consejos (y por qué funcionan). Hootsuite. https://blog.hootsuite.com/es/hacerse-viral-en-tiktok/
Zúñiga, S (27 de noviembre de 2020). 10 preguntas sobre mi que me han hecho en TikTok. Youtube. https://youtu.be/p7qxTORd8zg?si=XWzDpRxWPR3TiemC
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.