Let’s talk about books
Strategies used by female booktubers to engage audiences
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5293Keywords:
Booktube, Online community of Booktube, Multimodal discourse analysis, Verbal discourse analysis, Engagement with the audienceAbstract
This article studies the verbal communicative strategies of engagement of female booktubers from Spain, the United Kingdom and the United States. As starting point it reviews the online community of Booktube using the theoretical framework of the participatory culture. Methodologically, a multimodal discourse analysis was conducted but only contemplating the verbal aspects, supported by social semiotics. Results have highlighted how booktubers talk colloquially with their audience, including them in their discourse, taking care of them while encouraging possibilities of interaction or boosting forms of collaborating with third parties to benefit their audiences without any personal gain.
Downloads
References
Albrecht, A. (2017). Positioning BookTube in the publishing world: An examination of online reviewing through field theory (Tesis de Máster). Leiden University. https://studenttheses.universiteitleiden.nl/access/item%3A2660803/view
Álvarez, A. (13 de noviembre de 2014). Reseña || Soy tu príncipe azul pero eres daltónica [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/9ENGB5W5qoo?si=O3n2HoWN_JJoxLPw
Álvarez, E., y Romero, M. F. (2018). Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfologías multimedia de la era digital. Revista Letral (20), 75-81. https://doi.org/10.30827/RL DOI: https://doi.org/10.30827/RL
Bird, S.-J. (5 de octubre de 2019). Sorcery of Thorns (Review) | The Book Life [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/EPA0cGAX15Q?si=QLCML7HHuSR5Bsn5
Brune, R. (16 de noviembre de 2017). MIL VECES HASTA SIEMPRE (¿Merece la pena?) | John Green + Salud Mental + Sorteo Triple [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/hBmHTxoLtFk?si=sIg8S6FUvTN8Xs73
Carbajo, S. (2014, January 29th). BookTubers o la pasión por los libros. Toyoutome: https://toyoutome.es/blog/booktubers-o-lapasion-por-los-libros/26718.
Chau, C. (2011). YouTube as a participatory culture. En M. Umaschi Bers (Ed.), New media and technology: Youth as content creators Vol. 128, pp. 55-63. John Willey & Sons.
De la Torre-Espinosa, M. (2019). El fenómeno Booktube, entre el fandom y la crítica literaria. Alabe Revista De Investigación Sobre Lectura Y Escritura (21), 1-10. https://doi.org/10.15645/Alabe2020.21.6 DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe2020.21.6
Eheret, C., Boegel, J., y Manuel-Nekouei, R. (2018). The Role of Affect in Adolescents' Online Literacy: Participatory pressures on Booktube Culture. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 62(2), 151-161. https://doi.org/10.1002/jaal.881 DOI: https://doi.org/10.1002/jaal.881
Filippi, A. (2017, August 13th). ‘Booktubers’: cuando lo que recomienda tu ‘YouTuber’. El Pais. https://elpais.com/elpais/2017/07/21/mamas_papas/1500623615_155347.html?rel=mas
Gacka, O. (2020, March 08). You have to read LEGENDBORN! (SPOILER FREE) | thatfictionlife. [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/zJnSFoGNasQ?si=D1vENse1AKt5Tzb2
Galarza, V., Tugumbango, Á., y Reascos, A. (2019). Booktubers, los nuevos promotores de la lectura en el escenario digital. En Díaz, y López-López Ibadango (Ed.), Libro de actas, Lectura y escritura en la sociedad global. Perspectivas y prospectivas en Hispanoamerica. Actas del III Congreso internacional de lectura y escritura en la sociedad global, 71-84. Ibarra.
García, G. (2016). Booktube: lectura juvenil por un tubo. Mi biblioteca: La revista del mundo bibliotecario (44), 58-62.
García, P. (15 de mayo de 2015). UNDER THE NEVER SKY by Veronica Rossi || Book Review [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/oj3uwzHfT-8?si=tmkl4kLPPmw_nhDj
Green, J. (2017a). Turtles All The Way Down. Penguin Books.
Green, J. (2017b). Mil veces hasta siempre. Nube de Tinta.
Halliday, M. A., y Hasan, R. (1985). Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Deakin University Press.
Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture Media Education for the 21st Century. The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8435.001.0001
Jenkins, H., Ito, M., y Boyd, H. (2015). Participatory Culture in a Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics: Polity Press.
Karam, T. (2005). Una introducción al estudio del discurso y al análisis del discurso. Global Media Journal Mexico, 2(3), 3-19.
Kress, G. (2011). Multimodal discourse analysis. En J. Gee, y M. Handford, The Routledge Handbook of Discourse Analysis (pp. 35-50). Routledge.
Lane, S. (12 de noviembre de 2018a). Sawkill Girls (Spoiler Free) | REVIEW. [Archivo de video]. YouTube. https://youtu.be/KPi4DJNV6wE?si=q1WOlK1QRVRPrcLq
Lane, S. (10 de septiembre de 2018b). Spinning Silver (Spoiler Free) | REVIEW. [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/4z5BozckyCw?si=8G51rHW7vdpcB24H
LeGreco, M. (2017). Discourse analysis. En J. Mills, y M. Briks (Eds.), Qualitative Methodology: A Practical Guide (pp. 67-88). Sage Publications Inc. https://doi.org/10.4135/9781473920163 DOI: https://doi.org/10.4135/9781473920163.n5
Lluch, G. (2017). Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura. En F. Cruces (Ed.), ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores (pp. 28-51). Ariel.
Martos, A. (2013). Escritura amateur, fan fiction. En E. Martos, y M. Campos, (Eds.), Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura (pp. 230-232): Editorial Santillana.
Menzies, J. (06 de agosto de 2014). Book Review | We Were Liars by E. Lockhart. [Video file]. YouTube. https://youtu.be/MJ-VYhNNl40?si=m0MIl2_2Bvv_iUaK
Norris, S. (2004). Multimodal Discourse Analysis: A Conceptual Framework. En P. LeVine, y R. Scollon (Eds.), Discourse and technology: multimodal discourse analysis (pp. 101-115). Georgetown Press.
O´Halloran, K. (2012). Análisis del discurso multimodal. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 75-95. 10.35956/v.12.n1.2012.p.75-97 DOI: https://doi.org/10.35956/v.12.n1.2012.p.75-97
Observatorio de la Lectura y del Libro. (2017). Los libros infantiles y juveniles en España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Pardo, N. G. (2012). El discurso multimodal en YouTube. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 75-95.
Pates, G. (2015). ¿Los/as jóvenes no leen? Experiencias de lecturas en booktubers. Letras (1), 125-131. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/46664
Reddan, B. (2022). Social reading cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok. Synergy, 20(1). http://slav.vic.edu.au/index.php/Synergy/article/view/597
Rovira Collado, J. (2016). Del blog de LIJ 2.0 al booktuber en la promoción del hábito lector. RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 1(4), 37-51. https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7933 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2016.i4.05
Rovira Collado, J. (2015). Redes sociales de lectura: del libro de caras a la LIJ 2.0. Investigaciones Sobre Lectura (3), 105-122. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi3.11084 DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i3.36
Rovira Collado, J. (2013). Lij 2.0. Estudiando la literatura infantil y juvenil en la web social. Lenguajes y textos (37), 161-170.
Ruíz-Gómez, A. (2019). Digital Fame and Fortune in the age of Social Media: A Classification of social media influencers. aDResearch ESIC, 19(9), 8-29. DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-019-01
Sánchez, C. (2019). Los lectores como protagonistas del ecosistema del libro. Luciérnaga Comunicación, 11(22), 3–17. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/Edi
Tomasena, J. A. (2019a). Libros y pantallas: la popularización de los booktubers. Lectoescritura digital (pp. 69-76): Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa (CNIIE).
Tomasena, J. A. (2019b). Negotiating Collaborations: BookTubers, The Publishing. Social Media + Society, 5(4), 1-12. https://doi.org/10.1177/2056305119894004 DOI: https://doi.org/10.1177/2056305119894004
Tracy, K., y Mirivel, J. (2009). Discourse Analysis The Practice and Practical Value of Taping, Transcribing, and Analyzing Talk, Routledge Handbook of Applied Communication Research. (pp. 153-177). Routledge.
Usón, V., y Plasencia, A. (2017, December 3rd). ‘Booktubers’, de la pantalla a los libros. El Pais. https://elpais.com/cultura/2017/12/02/actualidad/1512237138_977398.html
Van Leeuwen, T. (2004). Ten Reasons Why Linguists Should Pay Attention to Visual. En P. LeVine, y R. Scollon (Eds.), Discourse and technology: multimodal discourse analysis (pp. 7-19): Georgetown University Press.
Velasco, L., y Trillo-Domínguez, M. (2019). La evolución de la crítica literaria en los nuevos medios: del papel al booktube. Mediatika: cuadernos de medios de comunicación (17), 169-191.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.