The audiovisual distribution of branded content through YouTube

The case of “Aprendemos Juntos”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5284

Keywords:

Audiovisual distribution, YouTube, Branded content, Video, Advertisement

Abstract

YouTube is one of the most popular platforms to produce and distribute audiovisual content. Thus, brands take advantage of its potential to develop branded content projects. This paper addresses the case of “Aprendemos Juntos” by BBVA. The research aims to describe the distribution model and analyse the content to understand its key elements. The methodology is based on que quantitative analysis of the channel’s production (2019-2023) and a qualitative content analysis of the most relevant videos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. E., & Fernández, C. J. (2023). Consumo, trabajo y digitalización: una exploración sociológica de la economía de las plataformas. Revista Española de Sociología, 32(3). https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.170 DOI: https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.170

Anwar, I. & Salo, J. (2024). Analyzing the Influence of Social Media Influencer’s Attributes and Content Esthetics on Endorsed Brand Attitude and Brand-Link Click Behavior: The Mediating Role of Brand Content Engagement. Journal of Promotion Management, 30(1), 1-28. https://doi.org/10.1080/10496491.2023.2251461 DOI: https://doi.org/10.1080/10496491.2023.2251461

Anzola-Gomez, J. & Rivera-Rogel, D. (2023). Análisis comparativo de la interacción discursiva de dos ‘edutubers’ de matemáticas. index.comunicación, 13(2), 297-320. https://doi.org/10.33732/ixc/13/02Analis DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/13/02Analis

Arroyo, I., Baños, M. & Van-Wyck, C. (2013). Análisis de los mensajes audiovisuales del Tercer Sector en YouTube. Revista Latina de Comunicación Social, núm. 68, 2, 328-355. Laboratorio de Tecnologías de la Información y Nuevos Análisis de Comunicación Social. Canarias, España. https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-980 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-980

Barbosa, C. & Madrid, G. (17 de junio, 2021). Branded content o cómo liberar de corsés a la industria creativa. Club de Creativos. https://bit.ly/48HHPWk

Barlovento. (2024). Informe mensual del comportamiento de los espectadores de televisión. https://bit.ly/49U24l6

Barlovento. (2023a). Informe audiencia Internet. Datos de Comscore. https://bit.ly/3IzsEE4

Barlovento. (2023b). Barómetro TV-OTT. 3ª Ola 2023. https://bit.ly/4a0d7sE

BBVA. (2024). Aprendemos Juntos 2030. https://www.youtube.com/@AprendemosJuntos

Bergaz, M., Pérez, F. & Martí, J. (2021). Estructuras de distribución y difusión de contenidos de marca. En Olivares, J.P. & Gago, R. (Coord.), El branded content en la comunicación postdigital: Estructuras, aplicaciones y casos de éxito (169-184). Tirant Humanidades.

Costa, C. (2015). Audiovisual Branded Content. Revista Telos, 1-13. https://bit.ly/4c2sHpi

Fontini-Campbell, L. (2001). Hitting the sweet spot. The Copy Workshop.

Franco, E.C. (2017). Redes sociales libres en la universidad pública. Revista Digital Universitaria, 18(1). https://www.revista.unam.mx/vol.18/num1/art06/art06.pdf

Fundación Telefónica. (2023). Sociedad Digital en España 2023. https://bit.ly/3wSk94k

García, D. & Sánchez-Bayón, A. (2021). Cultural consumption and entertainment in the Covid-19 lockdown in Spain: Orange economy crisis or review?. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 131–149. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2805 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2805

Gómez, A. R. (2023). Audiovisual Content as a Marketing Strategy. Branded content: Caso de Eugenio Recuenco. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 15(2), 1–9. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4628 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4628

Ha, L. (2018). YouTube as a Global Online Video Portal ann an Alternative to TV. En L. Ha (Ed.), The Audience and Business of YouTube and Online Videos (1-16). Lexington Books.

Llorente-Barroso, C., Ferreira, I., & Fernández-Muñoz, C. (2022). Atributos creativos del branded content: análisis de piezas premiadas en “El Sol” (2015-2021). Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 13(1), 127-145. https://bit.ly/3LPtUlu DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.20783

López-Villafranca, P. & Olmedo-Salar, S. (2019). Menores en YouTube, ¿ocio o negocio? Análisis de casos en España y EUA. El profesional de la información, 28 (5). https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.20 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.20

Martín, A., Buitrago, Á. & Beltrán, A. M. (2022). Percepción de clientes y no clientes de BBVA sobre “Aprendemos juntos". Question/Cuestión, 3(72), E736. https://doi.org/10.24215/16696581e736 DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e736

Matamoros, D. (2009). Distribución cinematográfica. En Matamoros, D. (ed), Distribución y Marketing cinematográfico (pp. 99- 122), Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona.

Miñarro, L. (2013). Cómo vender una obra audiovisual. Una aproximación a la distribución de contenidos audiovisuales, Editorial UOC, Barcelona.

Montes-Vozmediano, M., García-Jiménez, A. & Menor-Sendra, J. (2018). Teen videos on YouTube: Features and digital vulnerabilities. [Los vídeos de los adolescentes en YouTube: Características y vulnerabilidades digitales]. Comunicar, 54, 61-69. https://doi.org/10.3916/C54-2018-06 DOI: https://doi.org/10.3916/C54-2018-06

Muñoz, P. (2021). El branded content como activo de comunicación estratégico para las marcas. En Olivares, J.P. & Gago, R. (Coord.), El branded content en la comunicación postdigital: Estructuras, aplicaciones y casos de éxito (23-30). Tirant Humanidades.

Oliva, H., Capapé E., Calvo, J. & Achón, I. (2021). Canales de ciencia en YouTube: el lenguaje audiovisual como herramienta de divulgación. En Vicente, A & Sierra, J, La representación audiovisual de la ciencia en el entorno digital (307-328). McGraw Hill España.

Orduña-Malea, E., Font-Julián, C.I., & Ontalba-Ruipérez, J.A. (2020). Covid-19: análisis métrico de vídeos y canales de comunicación en YouTube. El profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.01

Rodgers, S. & Thorson, E. (2018). Special Issue Introduction: Digital Engagement with Advertising. Journal of Advertising, 47(1), 1-3. https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1414003 DOI: https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1414003

Sánchez, J. J. (2005). Análisis de contenido cuantitativo de medios. En M. R. Berganza Conde & J. A. Ruiz San Román (coord.). Investigar en Comunicación. Guía de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación (207-228). Mc Graw-Hill.

Sánchez, D., Bergaz, M. & Arranz, I. (2023). La transformación de la estrategia de medios desde la irrupción del Branded Content. El caso “Aprendemos Juntos” de BBVA. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 10-27. http://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e801 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e801

Sierra, R. (1997). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Thomson.

Social Blade. (2024). Aprendemos Juntos. Social Blade. https://bit.ly/3TfSlhT

Soto, G. (2023). La era del consumo en la esfera audiovisual: series y plataformas streaming. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual, 3. https://doi.org/10.21071/seriarte.v3i.15199 DOI: https://doi.org/10.21071/seriarte.v3i.15199

Stake, R. R. E. (2013). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata, Madrid.

Statista. (2024). Porcentaje de población que jugó o descargó juegos, imágenes, escuchó música o vio películas y TV en Internet en España de 2005 a 2020. Statista. https://bit.ly/3T6PcRd

Vacas-Aguilar, F. (2021). El mercado del vídeo en streaming: un análisis de la estrategia de Disney+. El profesional de la información, 30(4). https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.13 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.13

Waqas, M.; Hamzah, Z. L. & Mohd-Salleh, N. A. (2021). Customer experience with the branded content: A social media perspective. Online Information Review, 45(5), 964-982. https://doi.org/gskj DOI: https://doi.org/10.1108/OIR-10-2019-0333

Walker, R. (1983). La realización de estudios de casos en educación. Ética, teoría y Procedimientos. En W. Dockrell & D. Hamilton (eds.). Nuevas reflexiones sobre la investigación educativa (42-82). Narcea.

YouTube. (2024a). About YouTube. YouTube. https://about.youtube/

YouTube. (2024b). YouTube for Press. YouTube. https://blog.youtube/press/

YouTube. (2024c). YouTube Premium. YouTube. https://www.youtube.com/premium

Published

2024-07-08

How to Cite

Capapé Poves, E., & Romero Calmache, M. (2024). The audiovisual distribution of branded content through YouTube: The case of “Aprendemos Juntos”. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 137–150. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5284

Issue

Section

Research articles