Media Aura: An Analysis of the Mediatization of Contemporary Images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5278

Keywords:

Media Aura, Mediatization, Contemporary Images, Grounded theory, Phenomenological Analysis, Technology, Reappropriation

Abstract

Digital platforms and new information and communication technologies have changed how citizens interact with art. Prosumers, emerging as key players, have (re)appropriated images, including traditional works. A qualitative model is presented to understand prosumers' media engagement, revealing the meaning of their new role as producers. Grounded theory and sociosemiotic analysis are combined from a phenomenological perspective. This approach uncovers the complexities of art engagement on social media. Its adaptability suggests practicality in researching contemporary images, providing a framework to explore changing meanings in the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

New Moon at 20° Leo, in the star constellation Purva Phalguni. Its purpose is rest, enjoyment and coming together with your partner, family and Friends [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/ClgQky_OeV8/

Alonzo, R. M., & Zermeño, A.I. (2017). La teoría fundamentada como alternativa reflexiva para conocer a los actores y sus prácticas en el entorno de la web 2.0.Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XXIII. 11-28. Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6200607

Benjamin, W. (2018). Las obras de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Iluminaciones. Taurus editorial.

Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la Imagen. Akal.

Carlina María [@carlinaamariaa]. (7 de julio de 2021). Alone but never lonely [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CRCkrkUH8Dh/

Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI: aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. Editorial Gedisa.

Cingolani, G. (2014). ¿Qué se transforma cuando hay mediatización? Estado actual de las investigaciones sobre mediatizaciones. Centro de Investigación en Mediatizaciones. Facultad de Ciencia Políticas y Relaciones Internacionales. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Couldry, N., & Hepp, A. (2017). The mediated construction of reality. Policy Press.

Dani Sugar [@mag.sugar]. (8 de agosto de 2021). Monsa Lisa [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CSVzdIqDr5k/

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2012). Plan de la obra. Manual de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.

Eligibo [@eligibo]. (24 de agosto de 2021). Venuseta [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CS-HAj0tFo8/

Guba, E., & Lincoln, Y. (2012). Controversias paradigmáticas, contradicciones y consecuencias emergentes. Editorial Gedisa.

Greg Lindeblom [@greglindphotography]. (7 de julio de 2021). Last post deleted, so let’s try second versión od Prieta [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CThEaxzrsBn/

Jenkins, H. (2008). Cultura de la convergencia: La colisión entre los viejos y nuevos medios de comunicación. Paidós.

Mars Gravity [@mars_gravity]. (4 de junio de 2021). When I met her [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CPs4ES2n_S5/

Marcos Katz [@marcos.katz]. (21 de agosto de 2021). Face II (Harakka island, Helsinki). Instagram : https://www.instagram.com/p/CS1T4o4je9G/)

Mirtah+Nikon [@mirtahynikon]. (5 de agosto de 2021). «Se puede ser más famoso?», [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CSNlPaiMt_x/

Monroy Galindo, A. (2023). Media Aura: Mediatización de la obra de arte tradicional en Instagram. [Tesis doctoral]. Recuperado en: http://hdl.handle.net/10803/689912

Natsumi Yamase [@yxyxyxyxyxyx]. (2 de septiembre de 2021). How you separate [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CTV8BoAjdtV/

Pearl Patel [@_pearl.patel]. (22 de julio de 2021). The project is inspired from one of the famous art works of Pablo Picasso ‘The Guernica’ [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CRntf_ts1Ym/

Rose, G. (2009). Metodologías Visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales. CENDEAC.

Soto Calderón, A. (2020b). La performatividad de las imágenes. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvtv9

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.

Thecaptainthor [@thecaptainthor]. (21 de agosto de 2021). Admirando este precioso mural de el Guernica de Pablo Picasso [Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CS1K2DPISma/

Verón, E. (2013). La semiosis Social, 2. Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós.

Елена Владимировна [@ele_na_vladimirov_na]. (27 de junio de 2021). I started this drawing several years ago. And I never had enough time to finish it {Fotografía]. Instagram: https://www.instagram.com/p/CQoehLWnVEu/

Published

2024-07-08

How to Cite

Monroy Galindo, A., & Soriano Clemente, J. (2024). Media Aura: An Analysis of the Mediatization of Contemporary Images. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 93–112. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5278

Issue

Section

Research articles