Narrative Structures and Techniques of Traditional Series in Digital Platform Content

The case of role-playing series in Minecraft

Authors

  • Jaime Barahona Martínez
  • Beatriz Legerén Lago
  • Daniel Govantes Carrasco

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5271

Keywords:

TV Series, Digital platforms, Content Creators, Minecraft, Role playing, Narrative, Formats

Abstract

In the digital age, online video platforms have revolutionized the way we consume entertainment. YouTube and Twitch, two of the most popular platforms, have undergone significant evolution since their inception, becoming containers for stories and narratives that go beyond simple improvised amateur content. television within the audiovisual content that is consumed by young people on digital platforms such as YouTube or Twitch.

The hypothesis is that the foundations and structures for telling stories are maintained, but we want to find out specifically what lasts through the formats.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles y Alsina Clota J. (2000). Poética. [5a ed.]. Barcelona: Icaria.

Blanco, N. (2015). Evolución y revolución de género en las series de ficción contemporáneas. La ultima

salida:La comedia. Salamanca. Tesis Doctoral.

Boutet, M., (2015) «Les séries télévisées sont-elles l’art majeur du XXIème siècle?», en Nectart 1 117. Cfr también Id., «Histoire des séries télévisées», en S. Sepulchre (ed.), Décoder les séries télévisées, DOI: https://doi.org/10.3917/nect.001.0107

Bruxelles, De Boeck, 2011, 11-46.

Burgess, J., & Green, J. B. (2010). YouTube: online video and participatory culture. Choice Reviews Online, 47(06), 47-2989. https://doi.org/10.5860/choice.47-2989 DOI: https://doi.org/10.5860/CHOICE.47-2989

Del Pilar, L., Furió, G., & Pérez López, J. (2015). El atractivo del mal: la figura del villano en la ficción

televisiva actual. Gandía. ValenciaTFG.

Dancyger, K., & Rush, J. (2013). Alternative Scriptwriting: Beyond the Hollywood Formula. Taylor & Francis. DOI: https://doi.org/10.4324/9780240522470

Espinoza, L., & Montini, R. (2021). Había una vez. . . Cómo escribir un guión (2o Edición). Nobuko.

García-Muñoz, N., y Fedele, M., (2011). Las series televisivas juveniles: tramas y conflictos en una «teen series» Television Fiction Series Targeted at Young Audience: Plots and Conflicts Portrayed in a DOI: https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-05

Teen SeriesField, S. (1994). El libro del guión: fundamentos de la escritura de guiones : una guía

paso a paso, desde la primera idea hasta el guión acabado. Plot Ediciones.

Greco, M. (2019). Narrativa serial audiovisual: estructuras y procedimientos de la ficción televisiva. Toma Uno, 9692(7), 45–66. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26184 DOI: https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26184

Huasasquiche-Carbajal, R. Y., Quiroz-Villavicencio, R. A., & Turriate-Guzmán, A. M. (2022). Adaptation of Conventional Movie Consumers to Streaming Movie and Series Platforms during Lockdown: A

Systematic Literature Review from 2019 to 2021.IEEE 5th International Conference On

Josep Prósper Ribes (2019): El suspense cinematográfico: montaje y organización tempor

al, en Electronics And Communication Engineering (ICECE).

https://doi.org/10.1109/icece56287.2022.10048625 DOI: https://doi.org/10.1109/ICECE56287.2022.10048625

Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 10 (2), pp. 303-321. Universidad Miguel Hernández,

UMH (Elche- Alicante). DOI: http://dx.doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.30

Miller, T & Tulloch,J (2015). The television Genre Book. The British Film Institute, London

Pereira Pérez, A., & del Campo Cañizares, E. (2022). Binge-Watching. Análisis de un caso de éxito: On My Block. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 1, 138–163.

https://doi.org/10.21071/seriarte.v1i.13598 DOI: https://doi.org/10.21071/seriarte.v1i.13598

Poon, P., (2006). The Corleone Chronicles: Revisiting The Godfather Films as Trilogy. Journal of Popular Film & Television, 33(4):187-195. doi: 10.3200/JPFT.33.4.187-195 DOI: https://doi.org/10.3200/JPFT.33.4.187-195

Prosper Ribes, J. (2019). El suspense cinematográfico: montaje y organización temporal. Miguel Hernández Communication Journal (Online). 10(2):303-321.

https://doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.309 DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.309

Saló, G. (2003) ¿Qué es eso del formato? : Cómo nace y se desarrolla un programa de televisión. Gedidsa. España

Storr, W., Abásolo, O., (2022). La ciencia de contar historias : por qué las historias nos hacen humanos y cómo contarlas mejor. Madrid: Capitán Swing.

Valverde, J. C., (2008). Aprender a pensar históricamente con apoyo de soportes informáticos. Culture And Education, 20(2), 181-199. https://doi.org/10.1174/113564008784490370 DOI: https://doi.org/10.1174/113564008784490370

Zoonen, L. and Wring, D., (2012). Trends in political television fiction in the uk: themes, characters and

narratives, 1965–2009. Media Culture & Society, 34(3), 263-279.

Published

2024-05-10

How to Cite

Barahona Martínez, J., Legerén Lago, B., & Govantes Carrasco, D. (2024). Narrative Structures and Techniques of Traditional Series in Digital Platform Content: The case of role-playing series in Minecraft. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(3), 321–332. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5271