Perception of journalism students regarding TikTok as an informative tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5265

Keywords:

TikTok, Journalism, Students, Information, Social Media, Education, TIC percepction

Abstract

TikTok is a social network platform that has experienced exponential growth since 2020. Its operating mode, with short videos and based on the Skinner box, makes it one of the most addictive social media platforms. Its users, mainly teenagers and young adults, spend long periods of time consuming the content offered, thus becoming a powerful communication tool. This article analyzes the perception of journalism students regarding the social network TikTok as a tool for disseminating informative content. To do this, after conducting a practice on this social network in class, a survey was conducted among the students. This shows how, despite being very hesitant at first to use TikTok as an informative tool, they changed their assessment of it, perceiving it as a useful platform to develop their journalistic work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brigas, J., Gonçalves, F., Marques, H., & Gonçalves, J. (2023). Impact of short videos on digital journalism in social media. Revista De Ciencias Sociales, 29, pp. 40-53. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40935 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40935

Cantos García, J., & Cumba Castro, E. (2018). Periodismo en las Redes Sociales y las Nuevas Narrativas dentro de la Comunicación Digital. Ciencias Sociales Y Económicas, 2(1), pp. 115–129. https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.269 DOI: https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.269

Cao, Y. (2020). Las redes sociales como generadoras de información periodística. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

De Moya Martínez, M. del V., Segura Tornero, A., & González Amo, G. (2024). Música y TikTok en Ciencias Sociales: Una didáctica de los lenguajes cerebrales. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(1), 179–195. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5175 DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5175

De Vicente Domínguez, A. M., & Sierra Sánchez, J. (2022). Comunicación deportiva y redes sociales: La transmisión de los Juegos Olímpicos en el Twitch de Rtve.es. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3074 DOI: https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3074

Díaz-Lucena, A., & Vicente-Fernández, P. (2023). Generación Z y consumo de noticias: el canal de TikTok ac2ality. Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 27(2), 1–18. https://doi.org/10.17979/redma.2023.27.2.9951 DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2023.27.2.9951

Galindo-Rubio, F., Martín-San Román, J.R. & Suárez-Carballo, F. (2015). Análisis de la eficacia de una metodología didáctica basada en el uso de smartphones con estudiantes de comunicación. Prisma Social, (15), 0-33.

Galindo-Rubio, F., Martín-San Román, J.R. & Suárez-Carballo, F. (2017). Propuesta de un modelo de producción y difusión de contenidos audiovisuales informativos para smartphones a través de aplicaciones de mensajería. Obra Digital, 13, 185-204. DOI: https://doi.org/10.25029/od.2017.124.13

Galindo-Rubio, F., Fuentes-Nevado, A. y Suárez-Carballo, F. (2023). La actividad en Tiktok de los medios impresos en España. Obra Digital, 24, pp. 147-165. DOI:https://doi.org/10.25029/od.2023.377.24 DOI: https://doi.org/10.25029/od.2023.377.24

Gallardo-Camacho, J., Melendo Rodríguez-Carmona, L., & Presol-Herrero, África. (2023). Divulgación y representación de contenidos audiovisuales científicos en la red social TikTok. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (27), 9–32. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16334 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16334

Herrero Curiel, Eva. 2012. «El Periodismo En El Siglo De Las Redes Sociales». Vivat Academia, n.º 117E (febrero), pp.1113-28. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1113-1128 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1113-1128

Maldonado Pérez, P. (2024). Jóvenes y consumo de información en redes sociales: Influencers y cambios en la percepción sobre el periodismo. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (18), e081. https://doi.org/10.24215/18524907e081 DOI: https://doi.org/10.24215/18524907e081

Olivares García, F. J., Román San Miguel, A., & Méndez Majuelos, I. (2022). Las redes sociales como herramienta de comunicación periodística: La estrategia de comunicación digital de Volodímir Zelenski durante la guerra de Ucrania. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(2), 1–12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3660 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3660

Pacheco-Barriga, L. & Román-Quiñones, E. (2023). La percepción de los usuarios sobre la gestión de medios convencionales en redes sociales: un acceso más global ¿y eficaz? a la información. En Sierra-Sánchez, J y Cabezuelo-Lorenzo, F. (coords.), Desafíos y retos de las redes sociales en el ecosistema de la comunicación (Volumen 2) (pp. 139-152). McGraw Hill.

Ruiz, A. (6 de febrero de 2024). Top 10: las apps más descargadas del mundo (2024). Marketing4eCommerce Academy. Recuperado de https://marketing4ecommerce.net/top-apps-mas-descargadas-en-espana-en-mundo/

Sidorenko P., Alonso López N. & Paíno Ambrosio A. (2023). Tiktok as a new paradigm for information in the Ukrainian War. A study from the West of the initial coverage of the conflict through this platform. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(3), 737-748. https://doi.org/10.5209/esmp.84815 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.84815

Sierra Sánchez, J, Liberal Ormaechea, S. & Mañas-Viniegra, L. (2020). La formación En Materias De tecnología Del Futuro Periodista En España. Revista Latina De Comunicación Social, 75, 189-206. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1422 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1422

Silverio, M. (9 de marzo de 2024). Estadísticas y usuarios activos de TikTok (2024). PrimeWeb. Recuperado de https://www.primeweb.com.mx/tiktok-estadisticas

TikTok (s.f.). Nuestra misión. TikTok. Recuperado de https://www.tiktok.com/about?lang=es

Viñarás Abad, M., & Cabezuelo Lorenzo, F. (2012). Claves para la participación y generación de contenido en las redes sociales estudio de caso del Museo del Prado en Facebook. adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 3, 87-104. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.6

We Are Social (2024). Digital 2024 Global Overview Report. The Essential guide to the world´s connected behaviours. Recuperado de https://wearesocial.com/es/blog/2024/01/digital-2024/

Zazo Correa, L., & Martínez-Fresneda Osorio, H. (2024). Estudio De Los Perfiles En tiktok De El Mundo, El País, ac2alityespanol y La Wikly para analizar las oportunidades informativas de esta red social para la audiencia joven. Revista Latina De Comunicación Social, n.º 82 (enero):1-13. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2180 DOI: https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2180

Published

2024-05-09

How to Cite

Miranda Galbe, J. (2024). Perception of journalism students regarding TikTok as an informative tool. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(3), 267–278. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5265