Women showrunners in Spain (2019-2024)

Tasks, obstacles and leadership

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5249

Keywords:

Woman Showrunner, Screenwriters, Executive Producers, Series, Female Leadership

Abstract

This article focuses on the role of female showrunners in Spain, from the period 2019 to the present. The main objective of the research is to examine whether female showrunners play the same roles as their male counterparts, at a quantitative and qualitative level and to detect their tasks, obstacles and leadership. The methodology is based on semi-structured interviews with five Spanish female showrunners. The conclusions point out that while they are involved in all the tasks, including the choice of the people in charge of the different technical areas or the equipment, the women interviewed are involved in the directing functions more closely related to the script.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miren Itxaso Del Castillo, UPV/EHU

Department of Audiovisual Communication and Advertising, UPV/EHU

Pedro Fuentes, UPV/EHU

Lecturer of Audioviusal Communicationd and Advertising 

References

ALMA Sindicato de guionistas. (2019). La figura del showrunner y la producción ejecutiva. https://www.sindicatoalma.es/wp-content/uploads/2019/06/nota-tecnica-showrunner-y-produccion-ejecutiva.pdf

Bartolomé Pina, C. (2017). La mujer cineasta, ¿un hecho diferencial...? En Isabel Marcillas Piqueras (Ed.) Dones i identitats: Realitats i imaginaris, 175-185. Servicio de publicaciones de la Universidad de Alicante.

Bonavitta, P. & Garay Hernández, J. (2019). «La casa de papel», «Rita» y «Merlí»: Entre nuevas narrativas y viejos patriarcados. Investigaciones Feministas, 10(2), 207-221. https://doi.org/10.5209/infe.66490

Bruun, H. (2016). The Qualitative Interview in Media Production Studies. In: Paterson, C., Lee, D., Saha, A., Zoellner, A. (eds) Advancing Media Production Research. Global Transformations in Media and Communication Research. Palgrave Macmillan, London. https://doi-org.ehu.idm.oclc.org/10.1057/9781137541949_9

Carrión Domínguez, Á. (2019). La Quality TV y la edad de oro de las ficciones seriadas. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 24(46). https://doi.org/10.1387/zer.20386

Cascajosa Virino, C. (2016). El ascenso de los showrunner: Creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), 23-40.

Cascajosa Virino, C. (2016). El ascenso de los showrunner: Creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), 23-40.

Cascajosa-Virino, C. (2016b). La cultura de las series. Laertes.

Cascajosa, C. & Martínez, N. (2016). Del cine a la televisión: hacia una genealogía de las mujeres guionistas en España. FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 1(1/2), pp. 25-34. http://dx.doi.org/10.20318/femeris.2016.3225

Cascajosa-Virino, C. (2018). The Spanish television fiction series after the arrival of VOD services (2015-2017). Profesional de la Informacion, 27(6), 1303-1312. Scopus. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.13

Corno, L. (2008). Work habits and self-regulated learning: Helping students to find a “Will” from a “Way”. En D. H. Schunk y B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning. Theory, research and applications (pp. 197-222). Lawrence Erlbaum Associates.

Cuenca Suárez, S. (2023). Informe anual CIMA 2022. La representación de las mujeres del sector cinematográfico del largometraje español. Asociación de Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales. https://cimamujerescineastas.es/wp-content/uploads/2023/07/Informe-Anual-CIMA-2022.pdf

Cuenca Suárez, S.; Martínez Amado, A. (2020). Informe MIA 2020: Mujeres en la Industria de la Animación. Mujeres en la Industria de la Animación [en línea]. Disponible en: https://animacionesmia.com/wp-content/uploads/2020/10/INFORME_MIA_2020.pdf

Fuentes, P., Del Castillo, I. (2023). Showrunner españoles en la era Netflix: Indicadores de tareas para su definición. Dixit, 37(2). https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3343

García-Martínez, A. N. (2014). El fenómeno de la serialidad en la tercera edad de oro de la televisión. Roma: EDUSC

González, M. y Sunnebo, D. (2022). El mercado de ‘streaming’ en España se vuelve hipercompetitivo, según un nuevo servicio de Kantar. https://www.kantar.com/es/inspiracion/publicidad-y-medios/el-mercado-de-streaming-en-espana-se-vuelvehipercompetitivo

González, P. D. (2010). La ficción en la pequeña pantalla: Cincuenta años de series de televisión. Eunsa.

Guzmán, C. A., & Quesada, J. A. C. (2022). Narrativas feministas en las plataformas de contenido en streaming: Análisis de caso de los contenidos de Netflix, HBO, Amazon Prime y Disney +. Historia y Comunicación Social, 27(2). https://doi.org/10.5209/hics.82387

Higueras-Ruiz, M. J. (2019). Showrunner y personajes femeninos en las series de ficción de la industria televisiva norteamericana: Sharp Objects (Marti Noxon, HBO: 2018) y Killing Eve (Phoebe Waller-Bridge, BBC America: 2018). Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales, 7(2), pp. 85-106. https://hdl.handle.net/11441/100972

Higueras-Ruiz, M. J., Alberich-Pascual, J. & Herrera-Viedma, E. (2021). The Importance of Latinx Showrunner in Getting Authentic Latino TV Series in English-Language American Television: The Case of Tanya Saracho and Vida (Starz, 2018–2020). International Journal Of Communication, 15, pp. 1-21. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/17699

Izquierdo-Castillo, J. (2023). Mujeres en streaming. Especialización, liderazgo y representación. Fragua

Izquierdo-Castillo, J., & Latorre-Lázaro, T. (2021). Presencia y liderazgo de la mujer en el audiovisual: El impacto de las plataformas streaming. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3). https://doi.org/10.5209/esmp.72877

Izquierdo-Castillo, J., & Latorre-Lázaro, T. (2022). Oferta de contenidos de las plataformas audiovisuales. Hacia una necesaria conceptualización de la programación streaming. Profesional de la información / Information Professional, 31(2), https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.18

Jensen, M. (2017). “From the Mind of David Simon”: A Case for the Showrunner Approach. Series - International Journal of TV Serial Narratives, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.6092/issn.2421-454X/7610

Junke, D. (2020). The showrunner as televisual “auteur” in promotional materials—A case study of posters for David Simon’s television shows. Prace Kulturoznawcze, 24(4), Article 4. https://doi.org/10.19195/0860-6668.24.4.6

Junguitu-Angulo, L., & Osuna-Acedo, S. (2024). Promoviendo la igualdad de género (ODS 5) a través de la ficción audiovisual: Estudio de caso de la serie transmedia de fútbol femenino Irabazi Arte! y su impacto en la generación Alpha. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 16(3), Article 3. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5220

Krauß, F. (2020). From «Redakteursfernsehen» to «showrunner»: Commissioning editors and changing project networks in TV fiction from Germany. Journal of Popular Television, 8(2), 177-194. Scopus. https://doi.org/10.1386/jptv_00017_1

Leiva, M. T. G., & Prieto, M. H. (2021). Plataformas y política audiovisual: Netflix en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3). https://doi.org/10.5209/esmp.73591

O’Brien, A. (2017). Feminine or feminist? Women’s media leadership. Feminist Media Studies, 17(5), 836-850. https://doi.org/10.1080/14680777.2017.1300593

McCabe, J., & Akass, K. (2011). Quality TV: Contemporary American Television and Beyond. I.B.Tauris.

Muñoz Fernández, H. (2016). ¿Son arte las series de televisión? Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), pp. 69-82.

Ruffinelli, J. (2014). Ellas lo hacen mejor (Un cine nuevo: el de mujeres). Cinémas d’Amérique latine, 22, pp. 80-89. https://doi.org/10.4000/cinelatino.785

Singwell, S. E. S. (2022). Showrunning Activism: Embodying Race, Gender, and Sexuality in the Work of Ryan Murphy en B. Greven & D. Weber (Ed.), Ryan Murphy’s Queer America (pp. 241-253). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003170358-20

Torres-Martín, J. L., Castro-Martínez, A., & Díaz-Morilla, P. (2021). Mujeres guionistas y estereotipos de género en el audiovisual español actual. Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia, 16,. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6972

Torres-Martín, J. L., Castro-Martínez, A., Díaz-Morilla, P., & Ordóñez, C. P. (2022). Mujeres directivas y creadoras en el audiovisual. Análisis de las series de ficción españolas presentes en los catálogos de Amazon Prime Video, Movistar+ y Netflix (2019-2021). Perspectivas de la Comunicación, 15(2. https://doi.org/10.56754/0718-4867.1502.217

Zimmerman, B. J. (2002). Achieving academic excellence: A self-regulatory perspective. En E. M. Ferrari (Ed.), The pursuit of excellence through education (pp. 85-110). Mahwah, N J: Erlbaum.

Published

2024-07-08

How to Cite

Del Castillo, M. I., Fuentes, P., & Iturbe, A. (2024). Women showrunners in Spain (2019-2024): Tasks, obstacles and leadership. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 15–28. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5249

Issue

Section

Research articles