She, her Fostering gender equality (SDG 5) through audiovisual fiction
Case Study of the Transmedia Women's Football Series Irabazi Arte! and its Impact on the Generation Alpha
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5220Keywords:
empowerment, Educommunication, SDG, Football, Equality, Transmedia, Series, AlphaAbstract
This research examines the second season of the transmedia children's series Irabazi Arte! in relation to promoting empowerment and gender equality (Sustainable Development Goal 5). Irabazi Arte!, broadcast on Basque public television (EITB), is produced entirely in Basque and its central storyline is women's football. Using a mixed methodology, it will be analysed if and how gender equality is promoted in its transmedia universe and if it has the potential to have an impact on its young audience. A quantitatively and qualitatively positive representation of SDG 5 is found. This transmedia narrative fits the characteristics of the Generation Alpha and contributes to the progress of gender equality through educommunication, promoting equality in the Generation Alpha
Downloads
References
Aierbe, A., & Medrano, M. C. (2008). Usos televisivos de los adolescentes y su relación con los valores.
Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 31, 109-114.
https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-013
Almazán-López, O., & Osuna-Acedo, S. (2023). Identidad trasnmediática en la escuela: Alfabetización
mediática e informacional crítica en la era postdigital. En S. Osuna-Acedo y R. Feltrero (Ed.),
Alfabetización mediática crítica: Desafíos para el siglo XXI (pp. 410-428). Aula Magna. McGraw-Hill.
Alonso-González, M. (2023). Representación femenina y estereotipos presentes en las series de ficción
infantiles. SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual, 4, 8-39.
https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i4.15555
Amoedo-Casais, A., Moreno-Moreno, E., Negredo-Bruna, S., Kaufmann-Argueta, J., & Vara-Miguel, A. (2023).
Digital News Report España 2023. El periodismo afronta el reto de la confianza ante los nuevos
referentes. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
https://doi.org/10.15581/019.2023
Anguiano, F. A., Morales, Z. R., & Tena, F. E. S. (2018). La sexualidad en la serie de TV3 Merlí: Una propuesta
liberadora. El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano // e-ISSN: 2007-4999, 17, Article 17.
Aranburu, J. (2023, diciembre 19). Entrevista personal: Irabazi Arte! [Comunicación personal].
Arranz-Lozano, F., Fernández, V., Herrero, C., & Sánchez, M. (2023). La dieta audiovisual en la programación
infantil en televisión. Un análisis de contenido de las series de ficción con perspectiva de género y las
opiniones de los agentes sociales. Asociación de mujeres cineastas y de medios de comunicación
(CIMA) y Universidad Complutense de Madrid. https://cimamujerescineastas.es/informe-cimala-
dieta-audiovisual-en-la-programacion-infantil-en-television/
Asamblea General de las Naciones Unidas. (2023). Declaración política del foro político de alto nivel sobre
el desarrollo sostenible celebrado bajo los auspicios de la Asamblea General. A/HLPF/2023/L.1.
Azurmendi, A. (2018). Reconectar con la audiencia joven. Narrativa transmedia para la transformación de
la televisión de servicio público en España, Francia, Alemania y Reino Unido. Revista Latina de
Comunicación Social, 73, 927-944. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1289
Barlovento Comunicación. (2023). Análisis de la industria televisiva audiovisual 2023.
https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2024/01/INFORME-ANUAL-
_BARLOVENTO.pdf
Bechdel Test (n. d.). Retrieved April 11, 2023, from https://acortar.link/qLdOkI
Belmonte-Arocha, J., & Guillamón-Carrasco, S. (2008). Co-educating the gaze against gender stereotypes
on TV. Comunicar, 16(31), 115-120. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014
Cambra-Badii, I. (2020). Ethics at university: A formative experience from the Merlí series. Revista
Colombiana de Bioética, 15(2). https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2947
Aierbe, A., & Medrano, M. C. (2008). Usos televisivos de los adolescentes y su relación con los valores.
Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 31, 109-114.
https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-013 DOI: https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-013
Almazán-López, O., & Osuna-Acedo, S. (2023). Identidad trasnmediática en la escuela: Alfabetización
mediática e informacional crítica en la era postdigital. En S. Osuna-Acedo y R. Feltrero (Ed.),
Alfabetización mediática crítica: Desafíos para el siglo XXI (pp. 410-428). Aula Magna. McGraw-Hill.
Alonso-González, M. (2023). Representación femenina y estereotipos presentes en las series de ficción
infantiles. SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual, 4, 8-39.
https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i4.15555 DOI: https://doi.org/10.21071/seriarte.v4i4.15555
Amoedo-Casais, A., Moreno-Moreno, E., Negredo-Bruna, S., Kaufmann-Argueta, J., & Vara-Miguel, A. (2023).
Digital News Report España 2023. El periodismo afronta el reto de la confianza ante los nuevos
referentes. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
https://doi.org/10.15581/019.2023 DOI: https://doi.org/10.15581/019.2023
Anguiano, F. A., Morales, Z. R., & Tena, F. E. S. (2018). La sexualidad en la serie de TV3 Merlí: Una propuesta
liberadora. El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano // e-ISSN: 2007-4999, 17, Article 17.
Aranburu, J. (2023, diciembre 19). Entrevista personal: Irabazi Arte! [Comunicación personal].
Arranz-Lozano, F., Fernández, V., Herrero, C., & Sánchez, M. (2023). La dieta audiovisual en la programación
infantil en televisión. Un análisis de contenido de las series de ficción con perspectiva de género y las opiniones de los agentes sociales. Asociación de mujeres cineastas y de medios de comunicación
(CIMA) y Universidad Complutense de Madrid. https://cimamujerescineastas.es/informe-cimala-
dieta-audiovisual-en-la-programacion-infantil-en-television/
Asamblea General de las Naciones Unidas. (2023). Declaración política del foro político de alto nivel sobre
el desarrollo sostenible celebrado bajo los auspicios de la Asamblea General. A/HLPF/2023/L.1.
Azurmendi, A. (2018). Reconectar con la audiencia joven. Narrativa transmedia para la transformación de
la televisión de servicio público en España, Francia, Alemania y Reino Unido. Revista Latina de
Comunicación Social, 73, 927-944. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1289 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1289
Barlovento Comunicación. (2023). Análisis de la industria televisiva audiovisual 2023.
https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2024/01/INFORME-ANUAL-
_BARLOVENTO.pdf
Belmonte-Arocha, J., & Guillamón-Carrasco, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de
género en TV. Comunicar, 16(31), 115-120. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014 DOI: https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014
Cambra-Badii, I. (2020). Ética en la universidad: Una experiencia formativa a partir de la serie Merlí.
Revista Colombiana de Bioética, 15(2). https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2947 DOI: https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2947
Centro de Capacitación de ONU Mujeres. (2011). El legado intelectual del INSTRAW para la promoción de
los derechos de las mujeres. Memoria institucional de 1976 a 2010. https://acortar.link/4tpbZ7
Coloma-Moncayo, D. (2023). La menstruación como fenómeno cultural: Creencias arraigadas y
transformaciones contemporáneas. Antropología Cuadernos de Investigación, 28, 32-41.
https://doi.org/10.26807/raci.vi28.318 DOI: https://doi.org/10.26807/raci.vi28.318
Consejo Económico y Social de las Naciones Unidas. (2023). Progress towards the Sustainable Development
Goals: Towards a Rescue Plan for People and Planet Report of the Secretary-General [Special Edition]
A/78/XX-E/2023/XX. https://acortar.link/CaXEYr
EITB.eus. (2021, septiembre 22). EITB ofrece el preestreno de la serie «Irabazi Arte» en el Festival de San
Sebastián. EITB. https://www.eitb.eus/es/television/detalle/8331458/eitb-ofrece-preestrenode-
serie-irabazi-arte-en-festival-de-san-sebastian/
Emakunde. (s. f.). Glosario. Emakunde.euskadi.eus. Recuperado 7 de abril de 2023, de
https://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/politicas_evaluaciones_2/es_def/
adjuntos/GLOSARIO%20DEFINITIVO%20web.htm#_Toc336604484
Emakunde (13 de junio de 2018). Las asociaciones defienden los pactos y las alianzas entre mujeres como
herramienta imprescindible a favor de la igualdad. https://acortar.link/T5h0ur
Escandell-Montiel, D. (2020). Lecturas juveniles mediadas por las TIC: Pantallas, mundo digital y
transmedialidad. Presencias y percepciones entre estudiantes. Contextos educativos: Revista de
educación, 25, 91-103. https://doi.org/10.18172/con.4270 DOI: https://doi.org/10.18172/con.4270
Escaño, C. (2023). Educación Postdigital: Un enfoque desde la pedagogía crítica y mediática para un
contexto post-COVID19. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(2), 243-257.
https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23899 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23899
European Institute for Gender Equality [EIGE]. (2016). Empowerment of women. European Institute for
Gender Equality. https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1102
Ferrés, J., & Masanet, M.-J. (2017). Communication efficiency in education: Increasing emotions and
storytelling. Comunicar, 25(52), 51-60. https://doi.org/10.3916/C52-2017-05 DOI: https://doi.org/10.3916/C52-2017-05
García-Marín, D., & Aparici, R. (2018). Nueva comunicación sonora. Cartografía, gramática y narrativa
transmedia del podcasting. El Profesional de la Información, 27(5), 1071.
https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.11 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.11
Gil-Quintana, J. (2021). ¿Quieres ser influencer de aprendizaje?: ¡acepta el reto de la educación para la
sociedad postdigital! Icaria. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=922443
Gil-Quintana, J., & Gil-Tévar, S. (2020). Series de ficción como medio de coeducación para adolescentes.
Estudio de caso: Las del Hockey. Fonseca, Journal of Communication, 21, 22.
https://doi.org/10.14201/fjc2020216586 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc2020216586
Gil-Quintana, J., & Osuna-Acedo, S. (2020). Transmedia Practices and Collaborative Strategies in Informal
Learning of Adolescents. Social Sciences, 9(6), 92. https://doi.org/10.3390/socsci9060092 DOI: https://doi.org/10.3390/socsci9060092
Go!azen [Serie de Televisión]. (2008, presente). Pausoka Entertainmet y EITB.
https://www.filmaffinity.com/es/film309815.html
Hidalgo, T., & Segarra-Saavedra, J. (2020). Interactividad transmedia en la ficción televisiva. Análisis del
capítulo piloto de «Si fueras tú» (RTVE). Documentación de las Ciencias de la Información, 43, 113-
https://doi.org/10.5209/dcin.65965 DOI: https://doi.org/10.5209/dcin.65965
Igartua, J. J., & Vega, J. (2014). Ficción televisiva, videojuegos y edu-entretenimiento. Revista de Estudios de
Juventud, 106, 15-29.
Irabazi arte! (Telesaila). (2023). En Wikipedia, entziklopedia askea.
https://eu.wikipedia.org/w/index.php?title=Irabazi_arte!_(telesaila)&oldid=9249080
Jandrić, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J., & Hayes, S. (2019). Ciencia postdigital y educación .
Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 2, 11-21.
https://doi.org/10.12795/Communiars.2019.i02.01 DOI: https://doi.org/10.12795/Communiars.2019.i02.01
Jenkins, H. (2007, marzo 21). Transmedia Storytelling 101. Henry Jenkins.
http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
Jiménez, E. (2023, diciembre 28). Entrevista personal: Irabazi Arte! [Comunicación personal].
Junguitu-Angulo, L. (2023). Serie Transmedia Go!azen. Alfabetización mediática crítica y educación para
la sostenibilidad. En S. Osuna-Acedo y R. Feltrero (Ed.), Alfabetización mediática crítica: Desafíos
para el siglo XXI (pp. 344-366). Aula Magna. McGraw-Hill.
Junguitu-Angulo, L., & Osuna-Acedo, S. (2023). Serie transmedia Go!azen. Educación en valores y
tratamiento de la diversidad desde una perspectiva educomunicativa. Revista Mediterránea de
Comunicación, 14(1), 147-164. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23251 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23251
Larrondo-Ureta, A., Peña-Fernández, S., & Agirreazkuenaga-Onaindia, I. (2020). Hacia una mayor
participación de la audiencia: Experiencias transmedia para jóvenes. Estudios sobre el Mensaje
Periodístico, 26(4), Article 4. https://doi.org/10.5209/esmp.71375 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.71375
Livingstone, S. (1998). Mediated Childhoods: A Comparative Approach to Young People’s Changing Media
Environment in Europe. European Journal of Communication, 13(4), 435-456.
https://doi.org/10.1177/0267323198013004001 DOI: https://doi.org/10.1177/0267323198013004001
Loiola, N., & Alonso, A. (2022). Irabazi Arte: Iraganeko mamua (1-8). EITB.eus.
Loiola, N., & Alonso, A. (2023). Irabazi Arte: Inor ez da ilegala (1-2). EITB.eus.
López-Insua, B. del M. (2023). Derecho a trabajar “sin dolor”: La cara femenina de la incapacidad temporal
tras la Ley Orgánica 1/2023, de 28 de febrero. Relaciones Laborales y Derecho del Empleo.
https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/1269
Marin-Pérez, B., & Bañon-Castellón, L. (2022). Interacción y fidelización de las audiencias digitales en la
ficción televisiva: El transmedia en el caso de la serie L’Alqueria Blanca de À Punt. adComunica, 81-
https://doi.org/10.6035/adcomunica.6658 DOI: https://doi.org/10.6035/adcomunica.6658
Marín-Ramos, E. (2019). Más allá de Bechdel: The Good Wife, The Good Fight y Orange is the new Black.
La imagen de la mujer en las series de televisión feministas. Universitas Humanística, 87(87).
https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh87.mbgw DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh87.mbgw
Maroto-González, I., & Rodríguez-Martelo, T. (2022). Análisis de los roles de género de las protagonistas
femeninas de la serie “HIT” de RTVE. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 57, 83-101.
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.05 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.05
Martínez-Pérez, N., & Cuenca-Orellana, N. (2020). Igualdad de género y animación infantil en España:
Myriam Ballesteros. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 3(12), 106-117.
https://doi.org/10.15304/ricd.3.12.6754 DOI: https://doi.org/10.15304/ricd.3.12.6754
Mastandrea, P.-B., Michel-Fariña, J.-J., & Cambra-Badii, I. (2023). Ética en la educación: Análisis a partir de
la serie Merlí. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 134-151.
https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.40.1549 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.40.1549
McCrindle, M. (2015). Meet Alpha: The Next ‘Next Generation’. The New York Times.
https://www.nytimes.com/2015/09/19/fashion/meet-alpha-the-next-next-generation.html
McCrindle, M., & Fell, A. (2020). Understanding Generation Alpha. https://generationalpha.com/wpcontent/
uploads/2020/02/Understanding-Generation-Alpha-McCrindle.pdf
McCrindle, M., & Fell, A. (2021, mayo 9). Gen who? The five features of Generation Alpha and how to parent
them. Traveller. https://www.traveller.com.au/news/current-affairs/gen-who-the-five-featuresof-
generation-alpha-and-how-to-parent-them-20210506-h1vnbl
Mérida-Serrano, R., Panzuela -García, A., Muñoz-Moya, M., & González-Alfaya, M. E. (2022). Motivaciones y
obstáculos en la práctica del fútbol femenino en Córdoba (Motivations and obstacles in the practice of female football in Córdoba (Spain)). Retos, 46, 301-308.
https://doi.org/10.47197/retos.v46.88305 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v46.88305
Metheny, E. (1965). Symbolic forms of movement: The feminine image in sports. En E. Metheny,
Connotations of Movement in Sport and Dance (pp. 43-56). Brown.
Ministry of Culture and Sport of the Government of Spain (2022). Sports habits survey 2022. Ministry of
Culture and Sport of the Government of Spain. https://www.cultura.gob.es/dam/jcr:23953a00-
cf8-487c-98c7-f2fbc43e4e6b/encuesta-de-habitos-deportivos-2022.pdf
Ministry of Culture and Sport of the Government of Spain (2023). Yearbook of Sports Statistics 2023.
Statistics and Studies Division, General Technical Secretariat, Ministry of Culture and Sport.Mujika-
Alberdi, A., García-Arrizabalaga, I., & Gibaja-Martins, J. J. (2021). Mujeres deportistas: Poca
visibilidad y mucho estereotipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(3), 269-283.
https://doi.org/10.6018/cpd.465201 DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.465201
Mujika-Alberdi, A., García-Arrizabalaga, I., & Gibaja-Martíns, J. J. (2024). Estereotipos sobre género del
deporte entre la población guipuzcoana. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y
recreación, 51, 1226-1233. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100822 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v51.100822
Núñez-Gómez, P., Ortega-Mohedano, F., Monguí-MOnsalve, M., & Paul-Larrañaga, K. (2020). El consumo y
uso de dispositivos móviles y Apps por los niños y las niñas de la generación Alpha en España.
Universidad Complutense de Madrid y Universidad de Salamanca.
https://www.incibe.es/sites/default/files/contenidos/blog/sicspain_
informe_consumo_y_uso_de_dispositivos_y_apps_por_generacion_alpha.pdf
Onieva, J. L. (2015). El cómic online como recurso didáctico en el aula. Huarte de San Juan. Filología y
Didáctica de la Lengua, 15, 105-127.
Organización de las Naciones Unidas Mujeres. (2023, septiembre 7). Hechos y cifras: Liderazgo y
participación política de las mujeres. https://acortar.link/SJhILt
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023, marzo
. La tecnología digital es un instrumento clave para mejorar la alfabetización de las niñas y las
mujeres. https://acortar.link/qKFZkN
Osuna-Acedo, S., Gil-Quintana, J., & Cantillo Valero, C. (2018). La construcción de la identidad infantil en el DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1307
Mundo Disney (73.a ed.). Revista Latina de Comunicación Social. https://doi.org/10.4185/RLCS-
-1307
Pedrero-Esteban, L.-M., Terol-Bolinches, R., & Arense-Gómez, A. (2023). El podcast como extensión
transmedia sonora de la ficción audiovisual. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 189.
https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23292 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23292
Preece, S., & Bullingham, R. (2022). Gender stereotypes: The impact upon perceived roles and practice of
in-service teachers in physical education. Sport, Education and Society, 27(3), 259-271.
https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1848813 DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1848813
RAE [@RAEinforma]. (2021, abril 23). #RAEconsultas La voz «señoro» es un neologismo acuñado en el
ámbito del feminismo para referirse al varón que muestra indiferencia.
https://twitter.com/RAEinforma/status/1385561927129223171?lang=es
Resolución 70/1. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (2015).
https://www.mdsocialesa2030.gob.es/agenda2030/documentos/aprobacion-agenda2030.pdf
Riemer, B. A., & Visio, M. E. (2003). Gender Typing of Sports: An Investigation of Metheny’s Classification.
Research Quarterly for Exercise and Sport, 74(2), 193-204.
https://doi.org/10.1080/02701367.2003.10609081 DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.2003.10609081
Román-San Miguel, A., & Núñez, T. (Eds.). (2016). Cine, deporte y género: De la comunicación social a la
coeducación (Primera edición). Octaedro.
Scolari, C. A. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Narrativas Transmedia.
https://www.academia.edu/44172421/Carlos_A_Scolari_Narrativas_Transmedia
Scolari, C. A. (2014). Narrativas transmedia: Nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E
de Cultura Digital, 71-81.
Scolari, C. A. (2018). Teens, media and collaborative cultures: Exploiting teens’ transmedia skills in the
classroom; Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas: Aprovechando las
competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Universitat Pompeu Fabra.
Test de Bechdel. (s. f.). Recuperado 11 de abril de 2023, de https://acortar.link/qLdOkI
The World Bank. (s. f.). All Indicators. World Bank Gender Data Portal. Recuperado 28 de diciembre de
, de https://genderdata.worldbank.org/indicators/
Tufte, T. (2004). Eduentretenimiento en la comunicación para el vih/sida más allá del mercadeo, hacia el
empoderamiento. Investigación & Desarrollo, 12(1), 24-43.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2023, March 15). Digital
technology is a key tool for improving girls' and women's literacy. https://acortar.link/qKFZkN
United Nations Economic and Social Council (2023). Progress towards the Sustainable Development
Goals: Towards a Rescue Plan for People and Planet Report of the Secretary-General [Special
Edition] A/78/XX-E/2023/XX. https://acortar.link/CaXEYr
United Nations General Assembly (2023). Political declaration of the high-level political forum on
sustainable development held under the auspices of the General Assembly. A/HLPF/2023/L.1.
United Nations Women (2023, September 7). Facts and figures: Women's leadership and political
participation.https://acortar.link/SJhILt
UN Women Training Centre (2011). INSTRAW's intellectual legacy for the promotion of women's rights.
Institutional memory from 1976 to 2010. https://acortar.link/4tpbZ7
Zabaleta, X. and Zeberio, I. (Executive Producers) (2008 - present). Go!azen [Television Series]. Pausoka
Entertainmet and EITB.
Zeberio, I. (Executive Producer) (2022 - present). Irabazi arte! [Television Series]. Pausoka
Entertainmet and EITB.
Zufiaurre, A., Zufiaurre, I. and Zufiaurre, M. (Executive Producers) (2019 - present). Ene Kantak
[Television Series]. EITB
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.