Visual Identity of Contemporary Art Museums on Facebook, Instagram and Web
A Comparative Analysis
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5213Keywords:
Museums, Contemporary Art, Visual identity, Internet, Social Networks, WebAbstract
Analysis of the visual identity of 40 contemporary art museums, observing their digital presence. 27 characteristic variables of the Se icon were identified, contrasting its visual presence on social networks and the web. The main results indicate the majority use of logos and imagotypes, with a rectangular archetype and non-figurative iconicity. Black monochrome predominates. The typography being composed, with simple tracking, in bold, dry wood fonts. The coherence and consistency of the visual identity is concluded, in the different digital platforms analyzed, with slight variations in the use of negatives and chromatography.
Downloads
References
Aaker, D. (1996). Construir marcas poderosas. Gestión 2000 S.A.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=91220
Bassat, L. (2006), El libro rojo de las marcas (cómo construir marcas de éxito). Editorial Espasa Calpe.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=84453
Bermejo Blas, A., & Montes Vozmediano, M. (2015). Análisis de la identidad visual de las principales
empresas del sector de la fotografía digital. Revista Mediterránea De Comunicación, 6(2), 181–
https://doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.2.09 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.2.09
British Museum (1759). British Museum, [museo]. Londres, Reino Unido.
CA2M (2008). Centro de Arte Dos de Mayo, [museo]. Madrid, España. https://ca2m.org CAAM (1989).
Centro Atlántico de Arte Moderno, [museo]. Las Palmas de Gran Canaria, España.
Cabezuelo-Lorenzo F. (2014). Cinco años de crisis en el mercado de la comunicación (2008-2013).
Historia y Comunicación Social, 18, 703-715.
https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44358 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44358
Caerols-Mateo, R. Viñarás-Abad, M, y Gonzálvez-Valles, J.E. (2017). Redes sociales y museos: análisis de
la campaña en Twitter para el Día Internacional de los Museos y Noche de los Museos. Revista
Latina de Comunicación Social, 72. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1162 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1162
Cano Tenorio, R., & Rostoll Ariza, J. (2018). Uso de las redes sociales en museos internacionales. Revista
de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 5(9), 41-49.
https://doi.org/10.24137/raeic.5.9.6 DOI: https://doi.org/10.24137/raeic.5.9.6
Celaya, J. (2012). Más allá del marketing de museos en las redes sociales. Revolución de los museos.
Telos, 90. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero090/
Centre Pompidou (1977). Centre Pompidou, [museo]. París, Francia.
https://www.centrepompidou.fr/es/
Centro José Guerrero (2000). Centro José Guerrero, [museo]. Granada, España. https://centroguerrero.es
César Manrique (1982). Fundación César Manrique, [museo]. Lanzarote, España. https://fcmanrique.org
CGAC (1993). Centro Galego de Arte Contemporánea, [museo]. Santiago de Compostela, España.
Cheshire L. & Silva. J. (2023).Visitor Figures 2022. [Research Survey] conducted by Alex Colville & Justin
Kamp. https://www.theartnewspaper.com/keywords/visitor-figures-2022
Claes, F., & Deltell, L. (2019). Museo social en España: redes sociales y webs de los museos estatales.
Profesional de la información Information Professional, 28(3).
https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.04
Del Rio Castro, J.N. (2011). Museos y redes Sociales, más allá de la promoción. Redmarka, 7 (3).
https://doi.org/10.17979/redma.2011.03.07.4741 DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2011.03.07.4741
Domínguez, A. y Gutiérrez, I. (2018). Análisis y descripción de los usos de redes sociales en los museos
de la Región de Murcia. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa,
, 56-66. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/310201 DOI: https://doi.org/10.6018/riite/2018/310201
El Prado (1819). Museo Nacional del Prado, [mseo]. Madrid, España. https://www.museodelprado.es
Es Baluard (2004). Es Baluard Museu dÁrt Contemporani de Palma, [museo]. Palma de Mallorca, España.
Fabra i Coats (2008). Fabra i Coats, [museo]. Barcelona, España.
https://www.barcelona.cat/fabraicoats/es
Forteza, M. (2012). El papel de los museos en las redes sociales. Biblios: Revista de Bibliotecnología y
Ciencias de la Información, 48,. 31-40. https://doi.org/10.5195/biblios.2012.66 DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2012.66
Galleria degli Uffzi (1765). Galleria degli Uffzi, [museo]. Florencia, Italia. https://www.uffizi.it/
Heller, E, (2004). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Editorial
Gustavo Gili. https://editorialgg.com/psicologia-del-color-libro.html
IVAM (1989). Institut Valencià d’Art Modern, [museo]. Valencia, España. https://ivam.es/es/
Costa, J. (1993). Identidad Corporativa, Editorial Trillas. https://etrillas.mx/libro/identidadcorporativa_
La Casa Encendida (2002). La Casa Encendida, [museo]. Madrid, España.
https://www.lacasaencendida.es
M + Hong Kong (2021). M + Hong Kong, [museo]. Hong Kong, China. https://www.mplus.org.hk/en/
MACBA (1995). Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona, [museo]. Barcelona, España.
MAS (1908). Museo de Arte Moderno y Contemporáneo de Santander y Cantabria, [museo]. Santander,
España. http://www.museosantandermas.es
MEIAC (1995). Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo, [museo]. Badajoz, España.
MOMA (1929). Museum of Modern Art, [museo]. New York, EEUU. https://www.moma.org MUSAC
(2005). Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, [museo]. León, España.
Musée d´Orsay (1986). Musée d´Orsay, [museo]. París, Francia. https://www.musee- orsay.fr/es
Musée du Louvre (1793). Musée du Louvre, [museo]. París, Francia. https://www.louvre.fr/es
Museo Guggenheim (1997). Museo Guggenheim Bilbao, [museo]. Bilbao, España.
https://www.guggenheim-bilbao.eus
Museo Patio Herreriano (1987). Patio Herreriano, Museo de Arte Contemporáneo Español, [museo].
Valladolid, España. https://museoph.org
Museo Picasso (2003). Museo Picasso Málaga, [museo]. Málaga, España.
https://www.museopicassomalaga.org
Museo Reina Sofía (1992). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, [museo]. Madrid, España.
https://www.museoreinasofia.es
National Gallery London (1824). National Gallery London, [museo]. Londres, Reino Unido.
https://www.nationalgallery.org.uk
National Museum of Korea (1945). National Museum of Korea, [museo]. Seúl, Corea.
https://www.museum.go.kr/site/eng/home
National Museum of Scotland (2006). National Museum of Scotland, [museo]. Escocia, Reino Unido.
https://www.nms.ac.uk/national-museum-of-scotland/
NGA (1941). National Gallery of Art Washington, [museo]. Washington, EEUU. https://www.nga.gov
Pérez-Ordóñez, C., Morneo-Albarracín, B., Torres-Martín, J. L., & Castro-Martínez, A. (2023). Identidad
visual corporativa (IVC) en los festivales de música. Questiones Publicitarias, 6(32), 01–08.
https://doi.org/10.5565/rev/qp.392 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qp.392
Rivero, P.; Jové Monclús, G. y Sebastían Novell, C. (2021). Educomunicación en las redes sociales de los
museos en la era post covid: el paradigma co-creativo. Her&Mus. Heritage & Museography, 22.
https://doi.org/10.34810/hermusv22id394966
Salvador Rivero, A y Vizcaíno-Laorga, R (2018). La imagen de las empresas de la asociación de creadores
de moda de España a través del análisis de sus logotipos. Obra Digital, (15), 153–168.
https://doi.org/10.25029/od.2018.161.15 DOI: https://doi.org/10.25029/od.2018.161.15
Sharpe, E., Da Silva, J., Bin, V., Musini, A., y Thill, V. (2023). The 100 most popular art museums in the
world—who has recovered and who is still struggling?. The Art Newspaper, International art
news and events. http://tinyurl.com/28o4wj8h
Somerset House (1796). Somerset House, [museo]. Londres, Reino Unido.
https://www.somersethouse.org.uk
State Hermitage Museum (1852). State Hermitage Museum, [museo]. San Petersburgo, Rusia.
https://www.hermitagemuseum.org/wps/portal/hermitage/?lng=es
State Russian Museum (1895). State Russian Museum, [museo]. San Petersburgo, Rusia.
http://en.rusmuseum.ru/collections/
State Tretyakov Gallery (1856). State Tretyakov Gallery, [museo]. Moscú, Rusia.
https://www.tretyakovgallery.ru/?lang=en
Statista (2023). Redes sociales con mayor número de usuarios activos mensuales a nivel mundial en
enero de 2023. Statista. http://tinyurl.com/y4gzd6o4
Tate Modern (2000). Tate Modern, [museo]. Londres, Reino Unido. https://www.tate.org.uk
TEA (2008). Tenerife Espacio de las Artes, [museo]. Santa Cruz de Tenerife, España.
The Met (1872). Metropolitan Museum of Art, [museo]. New York, EEUU. https://www.metmuseum.org
Van Riel, C. B. M., & Balmer, J. M. (1997). Corporate identity: the concept, its measurement and DOI: https://doi.org/10.1108/03090569710167574
management. European Journal of Marketing, 31(5/6), 340–355.
https://doi.org/10.1108/eb060635 DOI: https://doi.org/10.1108/eb060635
Vatican Museums (1506). Vatican Museums, [museo]. Ciudad del Vaticano, Ciudad del Vaticano.
https://m.museivaticani.va/content/museivaticani-mobile/en.html
Victoria and Albert Museum (1857). Victoria and Albert Museum, [museo]. Londres, Reino Unido.
Villafañe, J. (1999). La gestión profesional de la imagen corporativa. Editorial Pirámide.
Viñarás Abad, M., & Caerols Mateo, R. (2016). Redes sociales y patrimonio: el caso de cinco museos
especializados. Opción, 32(2).
https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/21576
Viñarás-Abad, M. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2012). Claves para la participación y generación de contenido
en redes sociales: estudio de caso del Museo del Prado en Facebook. adComunica. Revista
Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 3. DOI:
http://dx.doi.org/10.6035/2174- 0992.2012.3.5
Wheeler, A. (2013). Diseño de marcas. Anaya Multimedia. http://tinyurl.com/22lqucmv
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.