Technological and Verification Training in the Spanish Media

El caso de los directores y jefes de sección

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5208

Keywords:

Data verification, Training, Misinformation, Social media, Media, Spain, Digital skills

Abstract

Through a survey, this paper explores the level of education and training in data verification of editors and section chiefs of Spanish media (n=190). The results show a low level of training in this area, channelled mainly through courses given in their companies or self-taught learning. This leads to a meagre knowledge and use of specific digital tools to contrast information. This does not prevent them from having a generous self-perception about their skills in verification, although (almost) all respondents show a desire to participate in training activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M., Costales, Z. & Rosales, B. (2016). Formación por competencias profesionales en la carrera de Periodismo. Revista cubana de educación superior, 35(1), 75-84. https://lc.cx/x-I2xx

Amorós, M. (2018). Fake news. La verdad de las noticias falsas. Plataforma Editorial.

Ardèvol-Abreu, A. & Gil-de-Zúñiga, H. (2016). Effects of editorial media bias perception and media trust on the use of traditional, citizen, and social media news. Journalism & communication, 94(3), 703-724. https://doi.org/10.1177/1077699016654684

Batailler, C., Brannon, S., Teas, P. & Gawronski, B. (2022). A signal detection approach to understanding the identification of fake news. Perspectives on Psychological Science, 17(1), 78-98. https://doi.org/10.1177/1745691620986135

Blanco, C. (2011). Encuesta y estadística. Métodos de investigación cuantitativa en ciencias sociales y comunicación. Brujas.

Blanco-Herrero, D. & Arcila-Calderón, C. (2019). Deontología y noticias falsas: estudio de las percepciones de periodistas españoles. Profesional de la información, 28(3), e280308. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.08

Brookes, S. & Waller, L. (2023). Communities of practice in the production and resourcing of fact-checking. Journalism, 24(9), 1.938-1.958. https://doi.org/10.1177/1464884922107846

Del Hoyo-Hurtado, M., García-Galera, M. C. & Blanco-Alfonso, I. (2020). Desinformación y erosión de la credibilidad periodística en el contexto de las noticias falsas. Estudio de caso. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(4), 1.399-1.409. http://doi.org/10.5209/esmp.70238

Domínguez-García, R., Velasco-Molpeceres, A. & Pérez-Curiel, C. (2024). Disinformation in the Spanish public debate: an analysis of political speeches in the Congress of Deputies. Frontiers in Communication, 9, 1363941. https://doi.org/10.3389/fcomm.2024.1363941

Fernández-Barrero, Á., Rivas-de-Roca, R. & Pérez-Curiel, C. (2024). Disinformation and local media in the Iberian context: How to Protect News Credibility. Journalism and Media, (5), 65-77. https://doi.org/10.3390/journalmedia5010005

Flores-Vivar, J. M. & López-López, P. J. (2020). Radiografía del periodismo de datos en las facultades de Comunicación españolas: innovando los estudios de grado en Periodismo. Anàlisi, 62, 77-92. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3273

García-Marín, D. (2021). Las fake news y los periodistas de la generación Z. Soluciones post-millennial contra la desinformación. Vivat Academia, 154, 37-63. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1324

Ginsberg, L. & Gori, P. (2021). Report on a survey for fact checkers on COVID-19 vaccines and disinformation. European Digital Media Observatory. https://lc.cx/qt972m

Graves, L. (2018). Boundaries not drawn. Journalism Studies, 19(5), 613–631. https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1196602

Graves, L. & Cherubini, F. (2016). The rise of factchecking sites in Europe. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://lc.cx/cGeZJG

Hassan, N., Arslan, F., Li, C. & Tremayne, M. (2017). Toward automated fact-checking: detecting check-worthy factual claims by ClaimBuster. En Proceedings of the 23rd ACM SIGKDD international conference on knowledge discovery and data mining (pp. 1.803-1.812). https://doi.org/10.1145/3097983.3098131

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. & Baptista-Lucio, M.-P. (2003). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Herrero, E. & Herrera-Damas, S. (2021a). El fact-checking hispanohablante: competencias, dificultades y propuestas de mejora desde la perspectiva de sus profesionales. Profesional de la Información, 30(6), e300612. https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.12

Herrero, E. & Herrera-Damas, S. (2021b). El fact-checker en español alrededor del mundo: Perfil, similitudes y diferencias entre verificadores hispanohablantes. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, 49-77. http://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e725

Herrero-de-la-Fuente, M., Saavedra-Llamas, M. & Castillo, E. (2022). Periodismo de datos contra desinformación. Competencias, perfiles y formación requerida en el periodismo de datos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 827-840. https://doi.org/10.5209/esmp.82592

Herrero-Diz, P., Pérez-Escolar, M. & Varona, D. (2022). Competencias de verificación de contenidos: una propuesta para los estudios de Comunicación. Revista de Comunicación, 21(1), 231-249. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A12

Himma-Kadakas, M. & Ojamets, I. (2022) Debunking false information: Investigating journalists’ fact-checking skills. Digital Journalism, 10(5), 866-887, https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2043173

Ho, S., Goh, T. J. & Leung, Y. W. (2022). Let’s nab fake science news: Predicting scientists’ support for interventions using the influence of presumed media influence model. Journalism, 23(4), 910-928. https://doi.org/10.1177/1464884920937488

Kapantai, E., Christopoulou, A., Berberidis, C. & Peristeras, V. (2021). A systematic literature review on disinformation: Toward a unified taxonomical framework. New Media & Society, 23(5), 1.301-1.326. https://doi.org/10.1177/1461444820959296

Lecheler, S., Kruikemeier, S. & De-Haan, Y. (2019). The use and verification of online sources in the news production process. En J. Katz & K. Mays (Eds.), Journalism and truth in an age of social media (pp. 167-181). Oxford University Press.

León-Valle, W. B. & Vélez-Bermello, G. L. (2021). Inmediatez y veracidad de los hechos, un compromiso desdibujado desde el periodismo. Chasqui-Revista Latinoamericana de Comunicación, 148, 295-312. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i148.4455

López-García, X., Rodríguez-Vázquez, A. I. & Álvarez-Gromaz, L. (2016). El fact-checking como reclamo y como servicio en los cibermedios. Análisis de las experiencias de The Washington Post y The Guardian. Telos, 103, 74-83. https://lc.cx/YcV3Ze

López-Martín, Á.; Gómez-Calderón, B. & Córdoba-Cabús, A. (2021). Desinformación y verificación de datos. El caso de los bulos sobre la vacunación contra la Covid-19 en España. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informaçao, E45, 431-443. https://lc.cx/-95PC5

López-Martín, Á.; Gómez-Calderón, B. & Córdoba-Cabús, A. (2023). La desinformación, en auge: un análisis de los bulos sobre política española. Visual Review, 10(núm. Especial), 1-12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4596

Magallón-Rosa, R. (2018). Nuevos formatos de verificación. El caso de Maldito Bulo en Twitter. Sphera Publica, 1(18), 41-65. https://lc.cx/qmpQv8

Marta-Lazo, C., Rodríguez, J.-M. & Peñalva, S. (2020). Competencias digitales en periodismo. Revisión sistemática de la literatura científica sobre nuevos perfiles profesionales del periodista. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 53-68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416

Martín-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M. & Olvera-Lobo, M.-D. (2023). Ibero-American journalism in the face of scientific disinformation: Fact-checkers’ initiatives on the social network Instagram. Profesional de la Información, 32(5), e320503. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.03

Martínez-García, L. & Navarro, C. (2019). Características de los periodistas online españoles: consolidación de una profesión en un contexto de crisis económica. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1.014-1.030. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1369

Montemayor-Rodríguez, N. & García-Jiménez, A. (2021). Percepción de los periodistas sobre la desinformación y las rutinas profesionales en la era digital. Revista General de Información y Documentación, 31(2), 601-619. https://doi.org/10.5209/rgid.79460

Moreno-Gil, V., Ramon-Vegas, X. & Rodríguez-Martínez, R. (2021). Fact-checking interventions as counteroffensives to disinformation growth: Standards, values, and practices in Latin America and Spain. Media and Communication, 9(1), 251-263. https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3443

Moreno-Gil, V., Ramon-Vegas, X. & Mauri-Ríos, M. (2022). Bringing journalism back to its roots: examining fact-checking practices, methods, and challenges in the Mediterranean context. Profesional de la Información, 31(2), e310215. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.15

Moreno-Gil, V., Chaparro-Domínguez, M.-Á. & Pérez-Pereiro, M. (2023). Future journalists’ fight against disinformation: analysis of university training offers and challenges in the Spanish context. Communication & Society, 36(2), 171-185. https://doi.org/10.15581/003.36.2.171-185

Muswede, T. (2022). Impact of digital media on political campaigns. Towards disintermediated political communication in Africa. African journal of political science, 10(1), 41-50. https://doi.org/10.36615/ajpsrasp.v10i1.1152

Nielsen, R.-K. & Ganter, S.-A. (2017). Dealing with digital intermediaries: A case study of the relations between publishers and platforms. New Media & Society, 20(4), 1.600-1.617. https://doi.org/10.1177/1461444817701318

Örnebring, H. & Mellado, C. (2016). Valued skills among journalists: An exploratory comparison of six European nations. Journalism, 19(4), 1–19. https://doi.org/10.1177/1464884916657514

Pal, A. & Banerjee, S. (2019). Understanding online falsehood from the perspective of social problem. En I.-E. Chiluwa & S. A. Samoilenko (Eds.), Handbook of Research on Deception, Fake News, and Misinformation Online (pp. 1-17). IGI Global.

Parikh, S. & Atrey, P. (2018). Media-rich fake news detection: A survey. En IEEE Conference on Multimedia Information Processing and Retrieval, (pp. 436-441). https://doi.org/10.1109/MIPR.2018.00093

Pérez-Curiel, C. (2024). Combatiendo la desinformación desde la Universidad. Talleres de fact-checking en asignaturas de Periodismo. Infonomy, 2(1), e24002. https://doi.org/10.3145/infonomy.24.002

Rodríguez-Hidalgo, C., Herrero, J. & Aguaded-Gómez, I. (2021). Journalistic verification against lies in the electoral processes of Ecuador and Spain. Universitas, 34, 39-60. https://doi.org/10.17163/uni.n34.2021.02

Rodríguez-Pérez, C., Seibt, T., Magallón-Rosa, R., Paniagua-Rojano, F.-J. & Chacón-Peinado, S. (2023). Purposes, principles, and difficulties of fact-checking in Ibero-America: Journalists’ perceptions. Journalism Practice, 17(10), 2.159-2.177. https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2124434

Román-San-Miguel, A., Sánchez-Gey, N. & Elías-Zambrano, R. (2022). Los profesionales de la información y las fake news durante la pandemia del Covid-19. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 155, 31-149. http://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1312

Rosemberg, H. & Feldman, C. (2008). No time to think: The menace of media speed and the 24-hour cycle. Continuum.

Rúas-Araújo, X., Pérez-Curiel, C. & López-López, P.-C. (2020). New challenges and threats for journalism in the post-truth era: fact-checking and the fake news combat. En C. Toural, Á. Vizoso, S. Pérez-Seijo, M. Rodríguez-Castro & M.-C. Negreira-Rey (Eds.), Information visualization in the era of innovative journalism (pp. 154-160). Routledge.

Sádaba, C., Salaverría, R. & Bringué-Sala, X. (2023). How to teach the elderly to detect disinformation: a training experiment with WhatsApp. Profesional de la Información, 32(5), e320504. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.04

Sánchez-Duarte, J.-M. & Magallón, R. (2020). Infodemia y Covid-19. Evolución y viralización de informaciones falsas en España. Revista Española de Comunicación en Salud, (S1), 31-41. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5417

Sánchez-García, P. & Tejedor, S. (2022). La enseñanza técnico-digital en los estudios de Periodismo en España: hacia una formación híbrida genérica y especializada en lenguajes y formatos. Profesional de la Información, 31(1), e310105. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.05

Sánchez-Gey, N., Román-San-Miguel, A. & Elías-Zambrano, R. (2021). Fake news sobre remedios falsos contra el COVID-19 durante el Estado de Alarma. Análisis de los principales periódicos españoles durante la pandemia. En R. Mancinas-Chávez (Coord.), Universidad, innovación e investigación ante el horizonte 2030 (p. 745). Egregius. https://lc.cx/-1niFv

Sánchez-Gonzales, H. (2022). Transformación digital y audiencia. Tendencias y uso de la inteligencia artificial en medios verifica¬dores. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 56, 9–20. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.01

Sánchez-Gonzales, H. & Sánchez-González, M. (2017). Los bots como servicio de noticias y de conectividad emocional con las audiencias. El caso de Politibot. Doxa Comunicación, (25), 63-84. https://doi.org/10.31921/doxacom.n25a3

Sánchez-González, M., Sánchez-Gonzales, H. & Martínez-Gonzalo, S. (2022). Inteligencia artificial en verificadores hispanos de la red IFCN: proyectos innovadores y percepción de expertos y profesionales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), pp. 867-879. https://doi.org/10.5209/esmp.82735

Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P. & Elbert, R. (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de objetivos y elección de la metodología. CLACSO Editorial.

Schapals, A.-K. & Harb, Z. (2022). Everything has changed and nothing has changed in journalism: Revisiting journalistic sourcing practices and verification techniques during the 2011 Egyptian revolution and beyond. Digital Journalism, 10(7), 1.219-1.237. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1856702

Shu, K., Bhattacharjee, A., Alatawi, F., Nazer, T., Ding, K., Karami, M. & Liu, H. (2020). Combating disinformation in a social media age. WIREs data mining knowledge and discovery, (10), e1385. https://doi.org/10.1002/widm.1385

Soo, N., Morani, M., Kyriakidou, M. & Cushion, S. (2023) Reflecting party agendas, challenging claims: An analysis of editorial judgements and factchecking journalism during the 2019 UK general election campaign. Journalism Studies, 24(4), 460-478. https://doi.org/10.1080/1461670X.2023.2169190

Thomson, T.-J., Angus, D., Dootson, P., Hurcombe, E. & Smith, A. (2022). Visual mis/disinformation in Journalism and Public Communications: Current verification practices, challenges and future opportunities. Journalism Practice, 16(5), 938-962. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1832139

Ufarte-Ruiz, M.-J., Peralta-García, L. & Murcia-Verdú, F.-J. (2018). Fact checking: un nuevo desafío del periodismo. Profesional de la Información, 27(4), 733-741. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.02

Uteca & UNAV (2022). I Estudio sobre la desinformación en España. Uteca y Universidad de Navarra. https://lc.cx/D7mzRT

Vara, A. (2023). Aumenta la desconfianza en las noticias (40%) pero se recupera la credibilidad de las marcas periodísticas españolas. Digital News Report España 2023. https://lc.cx/-aeqHT

Vizoso, Á. & Vázquez-Herrero, J. (2019). Plataformas de factchecking en español. Características, organización y método. Communication & Society, 32(1), 127-144. https://doi.org/10.15581/003.32.1.127-144

Weikmann, T. & Lecheler, S. (2023). Cutting through the hype: Understanding the implications of deepfakes for the fact-checking actor-network. Digital Journalism, https://doi.org/10.1080/21670811.2023.2194665

Xu, N. & Gutsche, R. (2021). Going offline: Social media, source verification and Chinese investigative journalism during ‘Information overload’. Journalism Practice, 15(8), 1.146-1.162. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1776142

Zhang, X. & Li, W. (2020). From social media with news: Journalists’ social media use for sourcing and verification. Journalism Practice, 14(10), 1.193-1.210. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1689372

Published

2024-07-08

How to Cite

López-Martín, Álvaro. (2024). Technological and Verification Training in the Spanish Media: El caso de los directores y jefes de sección. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 1–14. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5208

Issue

Section

Research articles