Visual communication and narrative discourse in social networks

Emma Watson's digital identity on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5204

Keywords:

Visual communication, Digital identity, Storytelling, Visual sequences, Social networks, Emma Watson, Instagram

Abstract

Social networks allow us to trace a self-management of the image with a high self-referential intention. This research analyses the digital identity of the actress Emma Watson through her visual narrative on the social network Instagram. Based on an empirical and longitudinal methodology, an exploratory study is designed to analyse the attention metrics and the images published by the actress, in order to analyse the different stages of her visual discourse and find out if there is a relationship between her aesthetics and the engagement rate produced from it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo-Nieto, J. (2020). Espacio digital de protesta. El imaginario activista de Tik Tok e Instagram. Cine divergente. Revista de cine y ensayo. https://cinedivergente.com/espacios-digitales-de-protesta

Alhabash, S. & Mengyan, M. (2017). A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students? Social Media + Society, 3(1). http://doi.org/10.1177/2056305117691544

Aparici, R. & García Marín, D. (2019). La posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política. Gedisa.

Aparici, R., García Matilla, A., Fernández Baena, J. & Osuna Acedo, S. (2009). La imagen. Análisis y representación de la realidad. Gedisa.

Bainotti, L., Caliandro, A. & Gandini, A. (2021). From archive cultures to ephemeral content, and back: Studying Instagram Stories with digital methods. New Media & Society, 23(12), 3656-3676. https://doi.org/10.1177/1461444820960071

Barthes, R. (1992). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Paidós.

Berger, J. (2000). Modos de ver. Gustavo Gili.

Berger, P. L. & Luckmann, T. (2015). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Berry, D. M. & Dieter, M. (2018). Estética postdigital: Arte, Computación y Diseño. Palgrave Mac-Millan.

Baudrillard, J. (1984). Cultura y simulacro. Kairós.

Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. Katz Ediciones.

Bolter, J. D. (2001). Writing space: The computer, hypertext, and the remediation of print. Lawrence Erlbaum.

Bolter, J. D. (2003). Critical theory and the challenge of new media. En M. E. Hocks & M. R. Kendrick (Eds.). Eloquent images: Word and image in the age of new media (pp. 19-36). MIT Press.

Caerols Mateo, R., Tapia Frade, A. & Carretero Soto, A. (2013). Instagram, la imagen como soporte de discurso comunicativo participado. Vivat academia, 124, 68-78. https://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/190/pdf_1

Castro De Paz, J. L. (2019). Formas en transición: Algunos filmes españoles del periodo 1973-1986. Shangrila.

Català Domènech, J. M. (2005). La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Cope, B. & Kalantzis, M. (2000). Introduction: Multiliteracies. En B. Cope & M. Kalantzis (Eds.). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures (pp. 3-8). Routledge.

De Casas Moreno, P., Calvo, S. T. & Rodríguez, L. R. (2018). Micronarrativas en Instagram: Análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de identidades de los universitarios del ámbito de la comunicación. Prisma Social, 20, 40-57. https://revistaprismasocial.es/article/view/2288

De Casas Moreno, P. & Vizcaíno Verdú, A. (2020). Análisis psicosocial de nuevos perfiles digitales: Instagramers y youtubers. Redes sociales y ciudadanía, 89–95. https://doi.org/10.3916/Alfamed2020

De la Torre Delgado, A. I. & Vidal García, Á. (2022). Construcción de la identidad en influencers a través de Instagram. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

Debord, G. (1990). Comentarios sobre la sociedad del espectáculo. Anagrama.

Debord, G. (1999). La sociedad del espectáculo. Pre-Textos.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.

García Sánchez, F., Cruz Benito, J., Therón, R. & Gómez-Isla, J. (2015). Comprendiendo la comunicación visual en las redes sociales: una propuesta real de análisis. En Á. Fidalgo Blanco, M. L. Sein-Echaluce Lacleta & F. J. García Peñalvo (Eds.). La Sociedad del Aprendizaje. Actas del III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2015 (14-16 de octubre de 2015, Madrid, España) (pp. 811-816). Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid.

Garton, G. & Hijós, N. (2019). La mujer deportista en las redes sociales: un análisis de los consumos deportivos y sus producciones estéticas. Hipertextos, 5(8), 88-110. https://revistas.unlp.edu.ar/hipertextos/article/view/7980

Giones Valls, A. & Serrat i Brustenga, M. (2010). La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 24. https://doi.org/10.1344/105.000001545

Goffman, E. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.

Gombrich, E. H. (1980). Arte e ilusión. Gustavo Gili.

Guardiola, Í. (2018). L'ull i la navalla. Un assaig sobre el món com a interfície. Arcàdia.

Gurrieri, L. & Drenten, J. (2019). Visual storytelling and vulnerable health care consumers: normalising practices and social support through Instagram. Journal of Services Marketing, 33(6), 702-720. https://doi.org/10.1108/JSM-09-2018-0262

Han, B. C. (2017). La expulsión de lo distinto. Herder.

Hawisher, G. E. & Selfe, C. L. (Eds.). (2000). Global literacies and the World-Wide Web. Routledge.

Influencity. (2018). Qué tipos de influencers existen y cómo utilizarlos. Influencity. https://influencity.com/blog/es/tipos-de-influencers

Jordan, S. (2019). La narración postdigital: Poética, praxis, investigación (Digital research in the arts and humanities). Routledge.

Jurgenson, N. (2019). The Social Photo. On Photography and Social Media. Verso Books.

Kemp, S. (2020). Digital 2020: July Global Statshot. DataReportal - Global Digital Insights. https://datareportal.com/reports/digital-2020-july-global-statshot

Kostelnick, C. (1989). Visual rhetoric: A reader-oriented approach to graphics and design. The Technical Writing Teacher, 16, 77-88.

Kramer, R. & Bernhardt, S. A. (1996). Teaching text design. Technical Communication Quarterly, 5, 35-60.

Kress, G. (2000). Design and transformation: New theories of meaning. En B. Cope & M. Kalantzis (Eds.). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures (pp. 153-161). Routledge.

Kress, G. & van Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.

Kusumasondjaja, S. (2020). Exploring the role of visual aesthetics and presentation modality in luxury fashion brand communication on Instagram. Journal of Fashion Marketing and Management, (24)1, 15-31. https://doi.org/10.1108/JFMM-02-2019-0019

Ledo, M. (2020). El cuerpo y la cámara. Ediciones Cátedra.

Liebhart, K. & Bernhardt, P. (2017). Political Storytelling on Instagram: Key Aspects of Alexander Van der Bellen’s Successful 2016 Presidential Election Campaign. Media and Communication, 5(4), 15-25. https://doi.org/10.17645/mac.v5i4.1062

Luque Ortiz, S. (2019). La imagen de marca de los influencers y su repercusión en el consumo a través de Instagram. En G. Paredes Otero (Ed.). Investigar las redes sociales. Un acercamiento interdisciplinar (pp. 217-244). Egregius.

Martín Núñez, M., García Catalán, S. & Rodríguez Serrano, A. (2020). Conservar, conversar y contestar. Grietas y relecturas del álbum familiar. Arte, individuo y sociedad, 32(4), 1065-1083. https://doi.org/10.5209/aris.66761

McNely, B. J. (2012). Shaping organizational image-power through images: Case histories of Instagram. IEEE International Professional Communication Conference (pp. 1-8). https://doi.org/10.1109/IPCC.2012.6408624

Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós Ibérica.

Mitchell, W. J. T. (1994). Teoría de la imagen. Ensayos sobre la representación visual y verbal. The University of Chicago Press.

Panofsky, E. (2004). Estudios sobre iconología. Alianza.

Pérez Condés, M. & Campillo Alahama, C. (2016). Influencer engagement, una estrategia de comunicación que conecta con la generación millenial. [Trabajo fin de Grado, Universidad de Alicante]. http://hdl.handle.net/10045/57327

Rodriguez, L. & Dimitrova, D. V. (2011). The levels of visual framing. Journal of Visual Literacy, 30(1), 48-65. https://doi.org/10.1080/23796529.2011.11674684

Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad. Katz Editores.

Sánchez Martínez, J. A. (2015). Cultura visual digital y campos de acción en redes sociales. En R. Winocur & J. A. Sánchez Martínez (Eds.). Redes sociodigitales en México (pp. 162-188). CONACULTA/FCE.

Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Taurus.

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Deusto.

Schriver, K. (2005, September 30). Recap: Hot topics for research. Message posted to the Association of Teachers of Technical Writing electronic mailing list, archived at http://lyris .acs.ttu.edu/cgi-bin/lyris.pl?sub=48068&id=289809146

Shum, Y. M. (2020). COVID-19 digital, internet, social media en el mundo. Yi Min Shum Xie. https://yiminshum.com/internet-digital-covid-19-2020/

Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.

Stroupe, C. (2000). Visualizing English: Recognizing the hybrid literacy of visual and verbal authorship on the Web. College English, 62, 607-632.

Valdivia, A. (2021). Aprendizaje en las redes sociales: literacidades vernaculares y académicas en la producción digital de jóvenes escolares. Pensamiento educativo, 58(2), 1-17. http://dx.doi.org/10.7764/pel.58.2.2021.8

Varela Rodríguez, M. & Vicente Mariño, M. (2022). Llorar fotografías: análisis de contenidos y discursos visuales sobre el cáncer en las fotografías de Olatz Vázquez en Instagram. Revista Española de Sociología, 32(1), a149, pp. 1-25. https://doi.org/ https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.149

Virilio, P. (2006). Velocidad y política. La Marca.

Watson, E. [@emmawatson]. (2024). Cuenta personal. Instagram. https://www.instagram.com/emmawatson/

Wood, A. F. & Smith, M. J. (2005). Forming online identities. In A. F. Wood & M. J. Smith (Eds.). Online communication: linking technology, identity, and culture (51-75). L. Erlbaum.

Wysocki, A. F. (2003). Seriously visible. In M. E. Hocks & M. R. Kendrick (Eds.). Eloquent images: Word and image in the age of new media (pp. 37-59). MIT Press.

Zafra, Re. & López-Pellisa, T. (2019). Ciberfeminismo: De VNS Matrix a Laboria Cuboniks. Holobionte Ediciones.

Published

2024-03-12

How to Cite

Martín Matas, P., & Gil, Íngrid. (2024). Visual communication and narrative discourse in social networks: Emma Watson’s digital identity on Instagram. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(1), 211–224. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5204

Issue

Section

Research articles