Methodological Proposal for the Television Analysis of Scientific Information

Case Study of the University of Zaragoza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5198

Keywords:

Scientific Information, Agenda Setting, Television News, Science Communication, Scientific Media Literacy, University of Zaragoza, Aragon

Abstract

This research proposes a new methodology to analyze the process of transferring scientific information from when findings are produced in institutes and research groups until it reaches society. This case study focuses on the analysis of scientific information emerging in the Aragon Community. As fieldwork, press releases from the Science Culture Unit of the University of Zaragoza were analyzed and contrasted with their coverage in audiovisual media. The results show a limited presence of scientific news in the main news programs, with more interest in public regional channels. In conclusion, it is found that the lack of audiovisual resources and limited space hinders dissemination on television, while visibility in regional media is influenced by the criteria of informational proximity and institutional announcements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación para la investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (3ªOla, 2021).

https://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit

Bucchi, M., & Trench, B. (Eds.). (2014). Science communication research: Themes and challenges. En

Handbook of public communication of science and technology. Routledge.

Casetti, F. & Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación.

Paidós.

Clemente Mediavilla, J., & Semova, D. J. (Eds.). (2023). Introducción. El impacto social de la universidad

en la transferencia del conocimiento en Comunicación. Espejo de Monografías de Comunicación

Social, 14. https://doi.org/10.52495/intro.emcs.14.p102

Díaz Herrera, C. (2022). La comunicación científico social emergente del COVID-19. Análisis

bibliométrico semántico en SCOPUS. Revista Internacional de Cultura Visual, 11(1), 2-12

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3633

Domínguez, J. J., Mónaco, R. D., García, L. R., Bonaguro, L. E., & Vásquez, J. A. (2012). La investigación

universitaria como eje de la transferencia social del conocimiento. Publicaciones en Ciencias y

Tecnología, 6, 41-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4125811

FECYT. (2021). 10ª Encuesta de Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología. Fundación Española para

la Ciencia y la Tecnología.

Francescutti, L. P. (2010). La información científica en los telediarios españoles: análisis cuantitativo

(Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve Nº 21). Fundación Dr. Antonio Esteve.

https://www.researchgate.net/publication/338037751_La_informacion_cientifica_en_los_tele

diarios_espanoles_analisis_cuantitativo

Lewenstein, B. V. (2003). Models of public communication of science and technology. Public

Understanding of Science. https://hdl.handle.net/1813/58743

López, L. D., & Alfaro Mardones, J. I. (2022). La importancia de la extensión universitaria con la sociedad

en el siglo XXI. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1581-

https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.204

Marta-Lazo, C. & Gabelas-Barroso, J. A. (2023). Diálogos posdigitales. Las TRIC como medios para la

transformación social. Gedisa.

MEC. (2004). Clasificación UNESCO de las áreas de ciencia y tecnología. https://web.ua.es/es/vrinvestigacio/documentos/documentacion/clasificacion-unesco-de-las-areas.pdf

Monclús, B. (2011). Evolución de los noticiarios de prime time de las cadenas generalistas españolas.

Formato y Contenidos. [Tesis de doctorado, Universitat Autònoma de Barcelona]. Dialnet.

Igartua Perosanz, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.

Quintanilla, M. A. (1990). Ciencia e información en una sociedad democrática, Actas del I Congreso

Nacional de Periodismo Científico, Madrid, CSIC, 56-72.

Servicio de Gestión de la Investigación (SGI). (s. f.). Grupos de investigación de la Universidad de Zaragoza.

https://sgi.unizar.es/lista-grupos-investigacion

Toro Galvis, J. M. (2022). Modelos de transferencia y estrategias de comercialización de las tecnologías

en universidades colombianas. TECHNO REVIEW. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y

Sociedad, 12(4), 2-17. https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.4489

UCC+I Universidad de Córdoba [UCO]. (2018, 17 de julio). La Universidad de Córdoba entrega el relevo

del Congreso de Comunicación Social de la Ciencia a la Universidad de Burgos. https://www.uco.es/investigacion/ucci/es/noticias-gen/item/2159-la-universidad-decordoba-entrega-el-relevo-del-congreso-de-comunicacion-social-de-la-ciencia-a-launiversidad-de-burgos

Zaelzer, C. (2020). The value in science-art partnerships for science education and science

communication. ENeuro, 7(4), 1-6. https://doi.org/10.1523/ENEURO.0238-20.2020

Published

2024-04-10

How to Cite

Ibarra Arias, R., & Marta Lazo, C. (2024). Methodological Proposal for the Television Analysis of Scientific Information: Case Study of the University of Zaragoza. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(2), 17–40. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5198

Issue

Section

Research articles