Methodological Proposal for the Television Analysis of Scientific Information
Case Study of the University of Zaragoza
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5198Keywords:
Scientific Information, Agenda Setting, Television News, Science Communication, Scientific Media Literacy, University of Zaragoza, AragonAbstract
This research proposes a new methodology to analyze the process of transferring scientific information from when findings are produced in institutes and research groups until it reaches society. This case study focuses on the analysis of scientific information emerging in the Aragon Community. As fieldwork, press releases from the Science Culture Unit of the University of Zaragoza were analyzed and contrasted with their coverage in audiovisual media. The results show a limited presence of scientific news in the main news programs, with more interest in public regional channels. In conclusion, it is found that the lack of audiovisual resources and limited space hinders dissemination on television, while visibility in regional media is influenced by the criteria of informational proximity and institutional announcements.
Downloads
References
Asociación para la investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (3ªOla, 2021).
https://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit
Bucchi, M., & Trench, B. (Eds.). (2014). Science communication research: Themes and challenges. En
Handbook of public communication of science and technology. Routledge.
Casetti, F. & Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación.
Paidós.
Clemente Mediavilla, J., & Semova, D. J. (Eds.). (2023). Introducción. El impacto social de la universidad
en la transferencia del conocimiento en Comunicación. Espejo de Monografías de Comunicación
Social, 14. https://doi.org/10.52495/intro.emcs.14.p102
Díaz Herrera, C. (2022). La comunicación científico social emergente del COVID-19. Análisis
bibliométrico semántico en SCOPUS. Revista Internacional de Cultura Visual, 11(1), 2-12
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3633
Domínguez, J. J., Mónaco, R. D., García, L. R., Bonaguro, L. E., & Vásquez, J. A. (2012). La investigación
universitaria como eje de la transferencia social del conocimiento. Publicaciones en Ciencias y
Tecnología, 6, 41-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4125811
FECYT. (2021). 10ª Encuesta de Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología. Fundación Española para
la Ciencia y la Tecnología.
Francescutti, L. P. (2010). La información científica en los telediarios españoles: análisis cuantitativo
(Cuadernos de la Fundación Dr. Antonio Esteve Nº 21). Fundación Dr. Antonio Esteve.
https://www.researchgate.net/publication/338037751_La_informacion_cientifica_en_los_tele
diarios_espanoles_analisis_cuantitativo
Lewenstein, B. V. (2003). Models of public communication of science and technology. Public
Understanding of Science. https://hdl.handle.net/1813/58743
López, L. D., & Alfaro Mardones, J. I. (2022). La importancia de la extensión universitaria con la sociedad DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.204
en el siglo XXI. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1581-
https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.204
Marta-Lazo, C. & Gabelas-Barroso, J. A. (2023). Diálogos posdigitales. Las TRIC como medios para la
transformación social. Gedisa.
MEC. (2004). Clasificación UNESCO de las áreas de ciencia y tecnología. https://web.ua.es/es/vrinvestigacio/documentos/documentacion/clasificacion-unesco-de-las-areas.pdf
Monclús, B. (2011). Evolución de los noticiarios de prime time de las cadenas generalistas españolas.
Formato y Contenidos. [Tesis de doctorado, Universitat Autònoma de Barcelona]. Dialnet.
Igartua Perosanz, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
Quintanilla, M. A. (1990). Ciencia e información en una sociedad democrática, Actas del I Congreso
Nacional de Periodismo Científico, Madrid, CSIC, 56-72.
Servicio de Gestión de la Investigación (SGI). (s. f.). Grupos de investigación de la Universidad de Zaragoza.
https://sgi.unizar.es/lista-grupos-investigacion
Toro Galvis, J. M. (2022). Modelos de transferencia y estrategias de comercialización de las tecnologías DOI: https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.4489
en universidades colombianas. TECHNO REVIEW. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y
Sociedad, 12(4), 2-17. https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.4489
UCC+I Universidad de Córdoba [UCO]. (2018, 17 de julio). La Universidad de Córdoba entrega el relevo
del Congreso de Comunicación Social de la Ciencia a la Universidad de Burgos. https://www.uco.es/investigacion/ucci/es/noticias-gen/item/2159-la-universidad-decordoba-entrega-el-relevo-del-congreso-de-comunicacion-social-de-la-ciencia-a-launiversidad-de-burgos
Zaelzer, C. (2020). The value in science-art partnerships for science education and science DOI: https://doi.org/10.1523/ENEURO.0238-20.2020
communication. ENeuro, 7(4), 1-6. https://doi.org/10.1523/ENEURO.0238-20.2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.