Music and Tiktok in Social Sciences
A Didactics of Brain Languages
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5175Keywords:
Primary Education, Social Netwoks, TikTok, Music Education, InterdisciplinaryAbstract
Advances in neuroscience and cognition are key to addressing contemporary educational challenges. The study introduces a novel intervention through TikTok in 5th grade, using an interdisciplinary approach based on the 'languages of the brain'. It incorporates participatory learning, music integration and a natural language approach that includes choreography and video creation. Using quantitative and qualitative methods with 101 students, the results show a positive impact on the understanding of content about the Middle Ages. They highlight the effectiveness of this approach in improving student engagement in today's interdisciplinary education.
Downloads
References
Álvarez, T.; Bertrán, C.; Caballero, A.; Cebrián, A.; Gómez, L.; Luque, P.; Mas, N.; Meraga, N.; Nieto, Y.; Perich, M.; Solé, A.; Terradellas, A. M.; Tintó, S.; Trius, I.; Vicario, C.; Villacampa, E.; Vicens, M.; Whitehouse, A.; Zafra, J.r (2016). La música vista a través de futuros docentes: ¿la formación musical sirve a los maestros generalistas de Primaria? ARTSEDUCA 14, 52-75. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2135
Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: it is time to talk about TikTok. Library Hi Tech News, 37(4), 7–12. https://doi.org/10.1108/LHTN-01-2020-0001 DOI: https://doi.org/10.1108/LHTN-01-2020-0001
Asiú Corrales, L. E.; Asiú Corrales, A. Mª y Barboza Díaz, Ó. A. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica: una revisión bibliográfica. Conrado,17(78), 134-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442021000100134
Ballesteros Herencia, C. A. (2020). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. REVISTA ESPAÑOLA DE COMUNICACIÓN EN SALUD, 171-185. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459 DOI: https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459
Cabero Almenara, J. (2017). La formación en la era digital: ambientes enriquecidos por la tecnología. Gestión de la Innovación en Educación Superior, II (2), 41-64. http://hdl.handle.net/11441/67192
Caldeiro-Pedreira, M. C. & Yot-Domínguez, C. (2023). Usos de TikTok en educación. Revisión sistemática de la aplicabilidad didáctica de TikTok. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 69, 53-73. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3630 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3630
Carneiro, R.; Toscano, J. C. & Díaz, T. (coords.) (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Fundación Santillana.https://eduteka.icesi.edu.co/articulos/oei-desafios-tic-para-cambio-educativo
Casals Ibáñez, A.; Carrillo Aguilera, C. & González-Martín, C.. (2014). La música también cuenta: combinando matemáticas y música en el aula. Revista Electrónica Europea de Música en la Educación, LEEME, 34, 1-17. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9861
Ceballos, Y. S. (2020). Tiktok como innovación educativa en el Ipem N 193. [Bachelor’sthesis]. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/19291
Cervi, L., Tejedor, S. & Marín Lladó, C. (2021): TikTok and the new language of political communication: the case of Podemos. Cultura, Lenguaje y Representación, 26, 267-287. http:// dx.doi.org/10.6035/clr.5817 DOI: https://doi.org/10.6035/clr.5817
Chávez Rosas de Saavedra, B. Z. (2021). Las rúbricas de evaluación y el rendimiento académico en el área de Comunicación de los estudiantes de primer grado de la IE “Luis A. Sánchez Sánchez”. [Tesis para obtener el Grado académico de Maestra en administración de la educación. Universidad César Vallejo].https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/67625
Christakis, N. A. y J. H. Fowler (2009), Connected: How Your Friends’Friends’Friends Afect Everything You Feel, Think, and Do. Nack Bay Books. [Ed. cast.: Conectados: El sorprendente poder de las redes sociales y cómo nos afectan, Taurus, 2010.]
Decreto 54/2014, de 10/07/2014, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla- La Mancha. Boletín oficial de Castilla La-Mancha, 132, de 11 de julio de 2014. https://www.educa.jccm.es/es/normativa/decreto-54-2014-10-07-2014-establece-curriculo-educacion-pr
De Moya Martínez, Mª. V.; Segura Tornero, A.; Robles De Moya, Mª.V.; Bravo Marín, R. (2023). Música, tecnología y redes sociales: hábitos y beneficios. En Ana M. Vernia Carrasco (dir. Ycoord.), Artes y salud. Calidad de vida en los entornos sociales y educativos, Dykinson, S.L, 29-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8877936 DOI: https://doi.org/10.2307/jj.1866752.6
Del Barrio Fernández, Á. & Ruiz Fernández, I. (2014). Los adolescentes y el uso de las redes sociales. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 571–576. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.537 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.537
Escamilla-Fajardo, P., Alguacil, M., & López-Carril, S. (2021). Incorporating TikTok in higher education: Pedagogical perspectives from a corporal expression sport sciences course. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, (1). https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100302 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100302
Europa Press. (2021). Los niños aumentaron un 76% su uso de las redes sociales durante 2020. 8 de abril europapress.es. https://www.europapress.es/portaltic/socialmedia/noticia-ninos-aumentaron-76- uso-redes-sociales-2020-20210408152750.html
Fitch, W. T. (2014). Toward a computational framework for cognitive biology: unifying approaches from cognitive neuroscience and comparative cognition. Physics of Life Reviews, 11(3), 329–364. https://doi.org/10.1016/j.plrev.2014.04.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.plrev.2014.04.005
Fueyo, A., Rodríguez, C., y Hoeschsman, M. (2018). Construyendo Ciudadanía Global en Tiempos de Neoliberalismo: Confluencias entre la Educación Mediática y la Alfabetización Digital. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 32(1), 57-68. https://bit.ly/3p3dtZe
García Cadenas, L. (2022). Las redes sociales en el aula de primaria: el ejemplo de TikTok. [TFG en Educación Primaria. Universidad de Valladolid].Trabajos Fin de Grado UVa [24846] https://uvadoc.uva.es/handle/10324/58614
Juan Rubio, A. D. & García Conesa, I. Mª. (2016). Las canciones como herramientas pedagógicas para la enseñanza del inglés en la Educación Primaria. Revista Electrónica del Lenguaje, 3, 1-24.
Hauser, M. D.; Chomsky, N.; Fitch, W. T. (2002). The faculty of language: what is it, who has it, and how did it evolve? Science, 298(5598), 1569–1579. https://doi.org/10.1126/science.298.5598.1569 DOI: https://doi.org/10.1126/science.298.5598.1569
Hauser, M. D. & Watumull, J. (2017). The Universal Generative Faculty: The source of our expressive power in language, mathematics, morality and music. Journal of Neurolinguistics, 43, Part B, 78-94. https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2016.10.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2016.10.005
Katz, J. & Pesetsky, D. (2011). The identity thesis for language and music. http://ling. Auf. net/lingBuzz/000959 http://ling.auf.net/lingbuzz/000959/v1.pdf
Linares, Mª. C. (2015). La pedagogía de la imagen: las láminas escolares como recurso histórico y museográfico en la historia de la educación. Revista Iberoamericana de Patrimonio Histórico-Educativo, 1(1), 68-82. DOI: https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v1i1.9229
Lerdahl, F. & Jackendoff, R. S. (1983). A generative theory of tonal music. The MIT Press.
Masciantonio, A., Bourguignon, D., Bouchat, P., Balty, M., y Rimé, B. (2021). Don’t put all social network sites in one basket: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, and their relations with well-being during the COVID-19 pandemic. PLOS ONE, 16(3), e0248384. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248384 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248384
Medina Serrano, J. C., Papakyriakopoulos, O., y Hegelich, S. (2020). Dancing to the partisan beat: A first analysis of political communication on TikTok. Social and Information Networks, 12, 257–266. https://doi.org/10.1145/1122445.1122456 DOI: https://doi.org/10.1145/3394231.3397916
Meléndez Chávez, S. & Huerta González, S. (2023). Cinema at home: a means of communication and an effective tool for teaching. VISUAL REVIEW, International Visual Culture Review / Revista internacional de cultura visual, 13 (3),1-9. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4579 DOI: https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4579
Osorio González, R. y Castro Ricalde, D. (2021). Aproximaciones a una metodología mixta. NovaRua: Revista Universitaria de Administración, 13(22), 65-84.https://www.researchgate.net/publication/353084328_Aproximaciones_a_una_metodologia_mixta DOI: https://doi.org/10.20983/novarua.2021.22.4
Patel, A. D. (2003). Language, music, syntax and the brain. Nature Neuroscience, 6(7), 674–681. http://doi.org/10.1038/nn1082 DOI: https://doi.org/10.1038/nn1082
Palacios Núñez, M. L.; Toribio López, A. y Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145.
Pérez-Rodríguez, A., & Delgado-Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 39, 25-34. https://doi. org/10.3916/C39-2012-02-02 DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02
Rach, M., y Lounis, M. (2021). The Focus on Students’ Attention! Does TikTok’s EduTok Initiative Propose an Alernative Perspective to the Design of Institutional Learning Environments? En T. Antipova (Ed.), Integrated Science in Digital Age 2020, 241–251. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49264-9_22 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-49264-9_22
Román, M. & Cardemil, C. (2016). Juego, interacción y material educativo en el nivel Preescolar. ¿Qué se hace y cómo se aprende? Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 43-62. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2014.7.1.003
Shepard, R. N. (2009). One cognitive psychologist’s quest for the structural grounds of music cognition. Psychomusicology: Music, Mind and Brain, 20(1–2), 130–157. https://doi.org/10.1037/h0094217 DOI: https://doi.org/10.1037/h0094217
Slevc, L. R., Rosenberg, J. C., & Patel, A. D. (2009). Making psycholinguistics musical: self-paced reading time evidence for shared processing of linguistic and musical syntax. Psychon Bull Rev, 16(2), 374–81. DOI: https://doi.org/10.3758/16.2.374
Sorin, N. (2002). L’élève : sujet cognitif ou sujet connaissant ? Revue internationale d’éducation de Sèvres, 29, 85-90.https://journals.openedition.org/ries/1880 DOI: https://doi.org/10.4000/ries.1880
Statista. (2020). Global social networks ranked by number of users 2020. https://bit.ly/3c2GNto
Tapia Felipe, A. J. (2021). Reconocer los rasgos básicos de las metodologías cuantitativas y cualitativas, utilizadas en la investigación social y educativa. https://www.entornointeligente.com/reconocer-los-rasgos-bsicos-de-las-metodologas-cuantitativas-y-cualitativas-utilizadas-en-la-investigacin-social-y-educativa/
Tejedor Calvo, S; Cervi, L.; Robledo-Dioses, K. & Pulido Rodríguez, C. (2022). Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa: Una red multitemática donde el humor supera al debate. Aula abierta, 51(2), 121-128. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/17689 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.121-128
Trigueros Cano, F. J.; Sánchez Ibáñez, R. & Vera-Muñoz, Mª. I. (2012). El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: realidad y retos. REIFOP,15 (1), 101-112. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217024398008
Vaucheret García, G.E. (2004). El adolescente y los medios de comunicación. En: Castellano Barca, G.; Hidalgo Vicario, M. I., Redondo & C., Romero A. M. Medicina de la adolescencia. Atención integral. Ergón
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.