The Scenic Aleph
The Temporal System of the Video-Scenic Screen
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5174Keywords:
Videoescene, Hibrydization, Intermediality, Time, Theater, Screen, Discourse analysisAbstract
The aim of this article is to determine the modifications that the audiovisual projection screen introduces in the temporal component of the video-scenic work. The methodological design links presuppositions of the Theatrical Theory and the Theory of Audiovisual Narration and resorts to the dramatological analysis model to approach concrete video-scenic plays. The introduction of the audiovisual screen implies an extension of the temporal flexibility of the drama, producing an expansion of the represented time through a multifocalized discourse, specific to the temporal system of the video-scenic play.
Downloads
References
Aumont, J. & Marie, M. (1992). Análisis del film. Paidós.
Aumont, J. & Marie, M. (2006). Diccionario teórico y crítico del cine. La Marca.
Bazin, E. (2006). ¿Qué es el cine?. RIALP.
Benedek, L. (Director). (1951). Death of a Salesman. [Film]. Stanley Kramer Productions.
Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Taurus.
Borges, J. L. (1974). Obras completas Vol. I. Emecé Editores.
Borges, J. L. (1975). El Aleph. Alianza Editorial.
Casetti, F. & Di Chio, F. (1996). Cómo analizar un film. Paidós.
Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Taurus.
Eisenstein, S. (Director). (1927). Oktyabr-October. [Film]. Sovkino.
Fouquet, L. (2006). Robert Lepage, l’horizon en images. Les 400 coups.
García Barrientos, J. L. (1991). Drama y tiempo. CSIC.
García Barrientos, J. L. (2001). Cómo se comenta una obra de teatro. Síntesis.
García García, F. (2006). Narrativa Audiovisual: televisiva, fílmica, radiofónica, hipermedia y publicitaria. Laberinto.
García Jiménez, J. (2003). Narrativa Audiovisual. Cátedra.
Gas, M. (Director). (2009). Muerte de un viajante. [Obra de teatro]. Teatro Español.
Gómez Alonso, R, (2021). La configuración del espectáculo audiovisual en el Madrid de comienzos del siglo XIX: la fantasmagoría como preludio del arte total. Espacio, tiempo y forma, Serie VII, Historia del Arte, (9), 115-136. https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.30600 DOI: https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.30600
Gordillo, I. (2008). La hibridación en las nuevas formas dramáticas y espectaculares del siglo XXI. ICONO 14,10, 1-20. bit.ly/3EEZ8e2
Howard, R. (Director). (2001). A beautiful mind. [Film]. Universal Pictures.
Kazan, E. (Director). (1949). Death of a Salesman. [Obra de teatro]. Morosco Theater.
Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro. Arco Libros.
Luna, A. (2016). Videoescena, el intruso transversal. Revista ADE-Teatro (166) 113-118.
Melendres, J. (2005). Pantallas. Revista ADE-Teatro (106) 64-67.
Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968), Vol. 1. Paidós.
Montes, G. (2021). La pantalla videoescénica: interfaz entre presencia y huella. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 26 (51), pp. 99-120. https://orcid.org/0000-0003-1811-0737 DOI: https://doi.org/10.1387/zer.22533
Montes, G. & Del Águila, R. (Director). (2021). Dientes/Metadientes. [Obra de teatro]. Teatro Kracc.
Montes, G. & Del Águila, R. (2022). Particularidades del trabajo actoral videoescénico. En: Benito, M. F.; Hernández, C. G.; Luceño, L. (Coord.). Aprender innovando. Transferencia del conocimiento en los estudios de Historia, Artes, Arquitectura y Diseño (pp. 668-692). McGraw Hill.
Miller, A. (1985). La muerte de un viajante. Ediciones MK.
Morales Astola, R. (2003). La presencia del cine en el teatro. Alfar.
Oliva, C. & Torres Monreal, F. (2005). Historia básica del arte escénico. Cátedra.
Pascual, LL. (Director). (2005). Roberto Zucco. [Obra de teatro]. Teatro María Guerrero.
Pavis, P. (2002). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Paidós.
Scott, R. (Director). (2001). Black Haw down. [Film]. Jerry Bruckheimer Films.
Schlöndorff, W. (Director). (1985). Death of a Salesman. [Film]. Punch Productions.
Schumacher, J. (Director). (1993). Falling Down. [Film]. Warner Bros.
Szondi, P. (1994). Teoría del drama moderno. Tentativa sobre lo trágico. Destino.
Tamayo, J. (Director). (1952). La muerte de un viajante. [Obra de teatro]. Teatro de la Comedia.
Tamayo, J. (Director). (1985). La muerte de un viajante. [Obra de teatro]. Teatro Bellas Artes.
Teira Alcaraz, J. M. (2020). El audiovisual en escena: del teatro multimedia al teatro intermedia a través de la videoescena. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Monográfico, 4, 129-165. https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.007 DOI: https://doi.org/10.15366/actionova2020.m4.007
Thenon, L. (2005). Las dramaturgias y el desafío tecnológico. Revista ADE Teatro (106) 42-48.
Vargas Llosa, M. (2020). La realidad de un escritor. Triacastela.
Wachowski, A. (Director). (1999). Matrix. [Film]. Warner Bros.
Wagner, R. (2007). La obra de arte del futuro. Universidad de Valencia.
Zemeckis, R. (Director). (1994). Forrest Gump [Film]. Paramount Pictures.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.