Another Twist: The Abstract/Geometric Shapes as Evocation of the Venezuelan Identity

Authors

  • Elizabeth Marín Universidad de Los Andes

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.492

Keywords:

Identity, Art, Abstract, Kinetic, Geometry, Sensitive

Abstract

Identity and its various fragmentary meanings have resulted in a number of areas of use and emotional forms of acceptance and rejection in modern times. To speak of it in the contemporary world means to give another twist to a theme widely addressed within the artistic representations of the Venezuelan territory, as the expression of a speech metartistico built outside their fields of assemblage and which communicates interminably. The present formulation of Venezuelan art shows the ambiguity of a speech on/in the identity mobilized between the apparently foreign and simulated himself, as a sign of recognition, of their identity formulation; agents with which continually revisit the postulates of a hegemonic plastic in the 50 and 60 of the last century, through abstraction and kinetic, and how it is derivative in a sensitive, ephemeral spaces structural geometry and precarious releases in a volatile structures identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
368
Views
184
Downloads
552
Total

References

Candau, J. (2002). Antropología de la Memoria . Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

García Canclini, N. (2005). Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad. Madrid, España: Gedisa.

Guasch, A. M. (2001). El arte último del siglo XX. Del postminimalismo a lo multicultural . Madrid, España: Alianza.

Guasch, A. M. (2009). El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-2007 . Madrid, España: Serbal.

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad . Buenos Aires, Argentina: Siglo XX.

Guilbaut, S. (2009). Los espejismos de la imagen en los lindes del siglo XXI . Madrid, España: Akal/Arte Contemporáneo.

Jiménez, A. (2001). Ni aquí ni allá. En: Heterotopías. Medio Siglo sin Lugar: 1918-1968 . Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Llorens, T. (2001). Torres García y el mito del arte como utopía de salvación. En: Heterotopías. Medio Siglo sin Lugar: 1918-1968 . Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Otero, R. A. y Otero, S. A. (1999). Polémica sobre Arte Abstracto . Caracas, Venezuela.

Papastergiadis, N. (2005). Sur-sur-sur: una introducción. En: Alicia Zamora (Ed.), Enfoques a distancia sobre la producción de cultura en la situación contemporánea . San José, Costa Rica: Teor/ética.

Pérez Oramas, L. (1988). Armando Reverón o la crítica del impresionismo puro. En: Graciela Pantin y Roselia Level (Eds.), La cocina de Jurassic Park y otros ensayos visuales . Caracas, Venezuela: Fundación Polar.

Pérez Oramas, L. (1988). Armando Reverón y el arte moderno. En: Graciela Pantin y Roselia Level (Eds.), La cocina de Jurassic Park y otros ensayos visuales . Caracas, Venezuela: Fundación Polar.

Pérez Oramas, L. (1988). La isla enunciativa: isla reveriana. En: Graciela Pantin y Roselia Level (Eds.), La cocina de Jurassic Park y otros ensayos visuales . Caracas, Venezuela: Fundación Polar.

Salcedo, M. A. (2000). Armando Reverón y su época . Mérida, Venezuela: Dirección de Cultura y Extensión, Universidad de Los Andes.

Traba, M. (2005). Dos décadas vulnerables en las artes plásticas latinoamericanas, 1950-1970. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Traba, M. (2005). Venezuela: cómo se forma una plástica hegemónica. En: Ana Pizarro (Ed.), Marta Traba. Mirar en América . Venezuela: Biblioteca Ayacucho

Published

2016-04-04

How to Cite

Marín, E. (2016). Another Twist: The Abstract/Geometric Shapes as Evocation of the Venezuelan Identity. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 3(1), 45–60. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v3.492

Issue

Section

Research articles