Implementation of mobile journalism in the Spanish media

Authors

  • Humberto Martínez-Fresneda Osorio Universidad Francisco de Vitoria
  • Laura Zazo Correa Universidad Francisco de Vitoria
  • Juan Gabriel García Huertas Universidad Francisco de Vitoria

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4619

Keywords:

MOJO, Mobile journalism, TIC, New narratives, Media, Skills, Journalist

Abstract

The technological evolution of the newspaper industry has revolutionized journalism. Now the telephone has overcome the spatial barrier and information can be accessed anywhere and at any time, edited and created, and consume audio or video in any of its modalities. The latest surveys indicate that more than 90% of users connect via telephone to consume journalistic information.
The design, edition and writing of the information undergoes a significant change: the concept of the traditional journalistic genre for new narratives that force the professional to acquire new skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andueza, M.B. y Pérez, R. (2014). El móvil como herramienta para el perfil del nuevo periodista. Historia y Comunicación Social. Volumen 19, Núm. Especial Enero, 591-602. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44987 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44987

Anguí, D., Cabezuelo, F. y Sotelo, J. (2019). Innovación tecnológica y social en los nuevos medios digitales norteamericanos. Análisis del caso de Quartz News. Revista Latina de Comunicación Social, pp. 1697 a 1713. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1405

Burum, I. y Quinn, S. (2016). MOJO: the mobile journalism handbook: how to make broadcast videos with an iPhone or iPad. Focal Press, Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781315740294 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315740294

Colussi, J. y Assunção, T. (2020). Periodismo inmersivo. Análisis de la narrativa en aplicaciones de realidad virtual. Revista Latina de Comunicación Social, (77),19-32. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1447 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1447

Fernández Barrero, A. (2018). El periodismo que vuela. Fénix Editora. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i41.01R

Gil, M. y Gómez, R. (2018). Uso del Smartphone en el periodismo actual: ¿Hacia un nuevo modelo mediático? Estudio de caso del contexto malagueño. Ámbitos Revista Internacional de Comunicación. https://doi.org/10.12795

Kim, Y., Chen, H. y Wang, Y. (2015). Living in the smartphone age: examining the conditional indirect effects of mobile phone use on political participation. Educating for tomorrow media, volumen 60 (número 4, 694-713). https://doi.org/10.1080/08838151.2016.1203318 DOI: https://doi.org/10.1080/08838151.2016.1203318

Kumar, A. y Mohamed, M. S. (2017). Is Mojo (En)De-Skilling?: Unfolding the practices of mobile journalism in an Indian newsroom. Journalism Practice, 2786(October), 1–19. https://doi.org/10.1080/17512786.2017.1389291 DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2017.1389291

Lewis, S. y Westlund, O. (2016). Mapping the Human-Machine Divide in Journalism. En Witschge.

Tamara, A. Chris, D. David y H. Alfred (Eds.), Handbook of Digital Journalism. SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957909.n23 DOI: https://doi.org/10.4135/9781473957909.n23

López, X., Westlund, O. y Silva, A. (2015). Prensa, smartphones y tablets. La industria de medios impresos se sube al periodismo móvil en Cuadernos de Comunicación e Innovación (100, 128-139). Editorial Telos.

Lovato, A. (2015). Periodismo ubicuo en Reflexiones móviles: el periodismo en la era de la movilidad. Rosario: UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Manna, G. (2015). El oficio del periodista en tiempos de información móvil. Reflexiones móviles: el periodismo en la era de la movilidad. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario

Marcos, S.; Alonso, L. y López, A. (2021). Periodismo y nuevas narrativas. Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 553-567. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.71193 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.71193

Márquez, I. (2015). Una genealogía de la pantalla: del cine al teléfono móvil. Editorial Anagrama.

Márquez, I. (2017). El Smartphone como metamedio. Observatorio Journal, 11(2). https://doi.org/10.15847/obsobs11220171033 DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS11220171033

Martínez-Fresneda, H. y Zazo, L. (2019). La irrupción de Instagram como medio de información en los alumnos del Grado en Periodismo. La comunicación como relato. Ediciones Pirámide

Mellado, P. C., Patiño, J., Ramos, F. J. y Estebanell, M. (2022). Discursos en Facebook y Twitter sobre el uso educativo de móviles en el aula. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 225-240. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1541 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1541

Melle, M. y López, X. (2017). Narrativas Transmedia y Periodismo Móvil: expansión de un suceso noticiable a través de múltiples plataformas. En A. De Lara, y F. Arias, Metamorfosis. Perspectivas sobre la innovación en periodismo (145-163), Editorial Universitas Miguel Hernández

Molyneux, L. (2017). Mobile News Consumption. Digital Journalism, 811(June), 1-17. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1334567 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1334567

Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., Levy, D. A. L. y Kleis, R. (2017). The Reuters Institute’s Digital News Report 2017. RISJ - The Reuters Institute’s Digital News Report 2017. Oxford.

Perozo, K. (2015). Medios en tránsito a la cobertura móvil en Reflexiones móviles: el periodismo en la era de la movilidad. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.

Quiróz, Y. R. (2016). El smartphone como herramienta del periodismo digital. Cultura: Lima (Perú), 30, 109-139.

Richardson, A. V. (2017). Bearing Witness While Black. Digital Journalism, 5(6), 673–698. https://doi.org/10.1093/oso/9780190935528.003.0002 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1193818

Sánchez, M. (2011). Los smartphones como herramienta para el periodismo móvil: potencial y tendencias de uso por profesionales de la información, usuarios y empresas periodísticas. Actas del III Congreso Internacional Latina de Comunicación Social.

Sidorenko, P. y Garrido, P. (2021). El microformato informativo en los relojes inteligentes: El caso de la aplicación «RTVE Informativos 24 horas». Improntas, (9), e043. https://doi.org/10.24215/24690457e043 DOI: https://doi.org/10.24215/24690457e043

Varona, D., Sánchez, M. y Arrocha, R. (2017). Consumo de información política en dispositivos móviles en España: caracterización del usuario tipo y su interacción con las noticias. El profesional de la información, 26 (4), 641-648. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.08 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.08

Westlund, O. (2015). News consumption in an age of mobile media: Patterns, people, place, and participation. Mobile media & communication, v. 3, n. 2, 151-159. https://doi.org/10.1177/2050157914563369 DOI: https://doi.org/10.1177/2050157914563369

Westlund, O. (2018): ¿Periodismo móvil o periodismo en la era de los medios móviles? En Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol. 5, número 10, 10-14. https://doi.org/10.24137/raeic.5.10.2 DOI: https://doi.org/10.24137/raeic.5.10.2

Westlund, O.y Quinn, S. (2018). Mobile journalism and MoJos. Oxford Encyclopedia of Journalism Studies. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.841 DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.841

Published

2023-02-02

How to Cite

Martínez-Fresneda Osorio, H., Zazo Correa, L., & García Huertas, J. G. . (2023). Implementation of mobile journalism in the Spanish media. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 15(1), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4619