Photojournalism and genre stereotypes
Case of Study: World Press Photo
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.4508Keywords:
Photojournalism, Genre, Stereotypes, Visual Culture, World Press PhotoAbstract
Photojournalism is not free from stereotypical representations. The fourth power still maintains inertias regarding the presentation and representation of stereotypes related to women. The main objective of this research is to explain this circumstance, give examples and provide solutions so that photojournalism can be an effective tool in the dissemination of alternative images. To this end, the bibliography on journalism and gender will be reviewed, as well as stereotypes in the press and, especially, in visual representation. In addition, the last few years of the World Press Photo Awards will be analysed to compare the results with the hypothesis put forward.
Downloads
References
Chaher, Sandra; Santoro, Sonia (comp.) (2007). Las palabras tienen sexo. Introducción a un periodismo con perspectiva de género. Buenos Aires: Artemisa Comunicación Ediciones.
Chocarro, Silvia (coord.) (2007). Nosotras en el país de las comunicaciones. Miradas de mujeres. Barcelona: Icaria Editorial.
Domínguez, Yolanda (2021). Maldito estereotipo. Barcelona: Penguin Random House.
Ericsson, Paula (7/07/2018). Fotógrafas en conflicto: la otra mitad del mundo. En El salto. https://www.elsaltodiario.com/fotografia/mujeres-fotografia-conflicto-guerra
Fundación Gabó (28/09/2020). Cómo derribar estereotipos desde el fotoperiodismo de soluciones. En Periodismo de Soluciones. Fundación Gabó. https://acortar.link/aOngjT
Gallego Ayala, J. (2007). Lenguaje periodístico y discriminación de género. En Plaza, J. y Delgado C. (Eds.). Género y Comunicación (pp. 49-71). Madrid: Fundamentos.
Gallur Santorum, Santiago y García Orosa, Berta (2016): “El estereotipo de género como nuevo valor noticia en los periódicos digitales en Europa”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 22, Núm. 1 (enero-junio), págs.: 287-298. Madrid, Ediciones Complutense DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52596
García de Molero, Írida y Farías de Estany, Jenny (2007). La especificidad semiótica del texto fotográfico, Opción, vol. 23 (septiembre-diciembre). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31005407
Giménez, Gilberto (2012). La cultura como identidad y la identidad como cultura [conferencia], Universidad Nacional Autónoma de México. https://perio.unlp.edu.ar/teorias2/textos/articulos/gimenez.pdf
González, Laura (2008): La fotografía como memoria. Reflexiones en/desde el siglo XXI, Textos de
Iranzo-Cabrera, María (2020). “#lasperiodistasparamos, gestación de una conciencia profesional feminista”. El profesional de la información, v. 29, n. 2, e290222, p. 4. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.22 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.22
Menéndez Menéndez, M. I. (2007). Claves prácticas para la elaboración y revisión de textos periodísticos desde la perspectiva de género. En Plaza, J. y Delgado C. (Eds.). Género y Comunicación (pp. 149-168). Madrid: Fundamentos
Novaes Cirjanic, Julia; Vilches, Lorenzo (dir.) (2017). Aproximación deontológica al fotoperiodismo: Creación de estereotipos en la visión occidental del "tercer mundo". [Tesis Doctoral] https://ddd.uab.cat/record/187161
Pérez, Rocío; Rodríguez, Javier y González, Carlos (2012). El género en los medios de comunicación: la imagen de mujeres y hombres en la prensa y en los informativos de la televisión. Planteamiento de la investigación. En I Congreso Internacional de Comunicación y Género.
Rivas-de-Roca, R. (2020). Ética periodística para una información con perspectiva de género Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC. Nº 22 Vol 22. Monográfico especial, marzo 2020, pág. 83. https://doi.org/10.7263/adresic-022-04 DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-022-04
Steinr, Mara (2012). Comprender las imágenes. Entre las formas simbólicas y los procesos culturales, Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, cuaderno 39, año 12, pp. 71-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.