Photojournalism and genre stereotypes

Case of Study: World Press Photo

Authors

  • Pilar Irala Universidad San Jorge

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.4508

Keywords:

Photojournalism, Genre, Stereotypes, Visual Culture, World Press Photo

Abstract

Photojournalism is not free from stereotypical representations. The fourth power still maintains inertias regarding the presentation and representation of stereotypes related to women. The main objective of this research is to explain this circumstance, give examples and provide solutions so that photojournalism can be an effective tool in the dissemination of alternative images. To this end, the bibliography on journalism and gender will be reviewed, as well as stereotypes in the press and, especially, in visual representation. In addition, the last few years of the World Press Photo Awards will be analysed to compare the results with the hypothesis put forward.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chaher, Sandra; Santoro, Sonia (comp.) (2007). Las palabras tienen sexo. Introducción a un periodismo con perspectiva de género. Buenos Aires: Artemisa Comunicación Ediciones.

Chocarro, Silvia (coord.) (2007). Nosotras en el país de las comunicaciones. Miradas de mujeres. Barcelona: Icaria Editorial.

Domínguez, Yolanda (2021). Maldito estereotipo. Barcelona: Penguin Random House.

Ericsson, Paula (7/07/2018). Fotógrafas en conflicto: la otra mitad del mundo. En El salto. https://www.elsaltodiario.com/fotografia/mujeres-fotografia-conflicto-guerra

Fundación Gabó (28/09/2020). Cómo derribar estereotipos desde el fotoperiodismo de soluciones. En Periodismo de Soluciones. Fundación Gabó. https://acortar.link/aOngjT

Gallego Ayala, J. (2007). Lenguaje periodístico y discriminación de género. En Plaza, J. y Delgado C. (Eds.). Género y Comunicación (pp. 49-71). Madrid: Fundamentos.

Gallur Santorum, Santiago y García Orosa, Berta (2016): “El estereotipo de género como nuevo valor noticia en los periódicos digitales en Europa”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol. 22, Núm. 1 (enero-junio), págs.: 287-298. Madrid, Ediciones Complutense DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52596

García de Molero, Írida y Farías de Estany, Jenny (2007). La especificidad semiótica del texto fotográfico, Opción, vol. 23 (septiembre-diciembre). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31005407

Giménez, Gilberto (2012). La cultura como identidad y la identidad como cultura [conferencia], Universidad Nacional Autónoma de México. https://perio.unlp.edu.ar/teorias2/textos/articulos/gimenez.pdf

González, Laura (2008): La fotografía como memoria. Reflexiones en/desde el siglo XXI, Textos de

Iranzo-Cabrera, María (2020). “#lasperiodistasparamos, gestación de una conciencia profesional feminista”. El profesional de la información, v. 29, n. 2, e290222, p. 4. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.22 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.22

Menéndez Menéndez, M. I. (2007). Claves prácticas para la elaboración y revisión de textos periodísticos desde la perspectiva de género. En Plaza, J. y Delgado C. (Eds.). Género y Comunicación (pp. 149-168). Madrid: Fundamentos

Novaes Cirjanic, Julia; Vilches, Lorenzo (dir.) (2017). Aproximación deontológica al fotoperiodismo: Creación de estereotipos en la visión occidental del "tercer mundo". [Tesis Doctoral] https://ddd.uab.cat/record/187161

Pérez, Rocío; Rodríguez, Javier y González, Carlos (2012). El género en los medios de comunicación: la imagen de mujeres y hombres en la prensa y en los informativos de la televisión. Planteamiento de la investigación. En I Congreso Internacional de Comunicación y Género.

Rivas-de-Roca, R. (2020). Ética periodística para una información con perspectiva de género Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC. Nº 22 Vol 22. Monográfico especial, marzo 2020, pág. 83. https://doi.org/10.7263/adresic-022-04 DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-022-04

Steinr, Mara (2012). Comprender las imágenes. Entre las formas simbólicas y los procesos culturales, Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, cuaderno 39, año 12, pp. 71-85.

Published

2022-12-30

How to Cite

Irala, P. (2022). Photojournalism and genre stereotypes: Case of Study: World Press Photo. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(1), 1–8. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.4508