Emotions and Beliefs when Learning Math

Authors

  • Ana Luisa Estrada Esquivel Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3779

Keywords:

Emotions, Beliefs, Learning, Mathematics, Higher education

Abstract

The research problem was the high levels of failure in mathematics in a Mexican University. The influence of beliefs and emotions on mathematical learning was studied. Data was collected through a validated test about 4 dimensions and 12 indicators, in a sample of 471 students with insufficient and sufficient qualification. A concurrent triangulation design was used for data analysis. The existence of beliefs and emotions was verified, its was classified and described. The importance of emotional management in the teaching and learning processes of mathematics was concluded.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castañeda, J. (2002). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Chaves, E. E., Castillo, S. M. & Gamboa, A. R. (2008). Creencias de los estudiantes en los procesos de aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, 3(4), 29-44. http://www.cimm.ucr.ac.cr/cuadernos/cuaderno4/cuaderno4_c2.pdf

Costillo, B. E., Borrachero, C.A., Brígido, M. M. & Mellado J. V. (2013). Las emociones sobre la enseñanza-aprendizaje de las ciencias y las matemáticas de futuros profesores de Secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(1), 514-532. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92028937003 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.iextra.03

Estrada, A. L., Arroyo, M. H., Enciso, R., López, M. A., Arrollo, C. H. & Arvizu, B. A. (2018). Encuesta para identificar las creencias y emociones en el aprendizaje matemático. En G. J., Estrada (Ed.). Instrumentos de investigación (pp. 6-16). Universidad Tecnocientífica del Pacifico S.C. https://tecnocientifica.com.mx/libros/Instrumentos-de-investigaci%C3%B3n-1.pdf

Estrada, A. L., Cortés, R. A., Enciso, R. & López, M. A. (2017). Creencias y emociones, factores determinantes en el aprendizaje matemático. EDUCATECONCIENCIA, 15(16), 18-49. https://n9.cl/61a3e

Fierro, U. M., Rueda, L., Abraham, J., García, E., Jaimes, L. A. & Atuesta, J. (2003). Psicosis y sistemas de creencias. Revista Colombiana de Psiquiatría, 32(3), 281-292. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80632306

Gallegos, C. V., Ahumada, E. O. & Maldonado I. M. (2012). Caracterización del rechazo de los estudiantes de ciencias sociales a las matemáticas en una universidad pública [ponencia]. XV congreso internacional sobre innovaciones en docencia e investigación en ciencias económico administrativas. Universidad Autónoma de Chihuahua, México. http://www.fca.uach.mx/apcam/2014/04/05/Ponencia%2090-UACH.pdf

García, L. & Estrada, A. L. (2014). Factores que influyen en la motivación para aprender matemáticas en estudiantes de una Preparatoria de la Universidad Autónoma de Nayarit. EDUCATECONCIENCIA, 3(3), 64–79. https://n9.cl/pgsom

Goleman, D. (1995) Inteligencia Emocional. Kairós.

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Kairos.

Goleman, D. (2012). Inteligencia Emocional. Kairos

Gómez, I. M. (2002) Afecto y aprendizaje matemático: causas y consecuencias de la interacción emocional. En J. Carrillo (Ed.). Reflexiones sobre el pasado, presente y futuro de las Matemáticas (pp. 197-227). Universidad de Huelva. http://eprints.ucm.es/23048/1/IGomez21.pdf

Gómez, I. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Narcea.

Gómez, I. M., & Barbero, M. (2020). ¿Es la confusión beneficiosa en matemáticas?: Emociones epistémicas y razonamiento regresivo. Uno: Revista de didáctica de las matematicas, 88, 7-16.

Gómez, M. I. (2007) Sistema de creencias sobre las matemáticas en alumnos de secundaria. Revista Complutense de Educación, 18(2), 125-143. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0707220125A/15658

Hernández S. R., Fernández C. C. y Baptista L. P. (2010). Metodología de la investigación ( 5ta ed.). Mc Graw Hill.

Hernández, R. (2013, 31 de Julio). Altos índices de Reprobados en Matemáticas. Periódico el ORBE Tapachula. http://elorbe.com/seccion-politica/local/2010/10/06/alto-indice-de-reprobados-en-matematicas.html.

Hidalgo, A. S., Maroto, S. A. & Palacios, P. A. (2005). El perfil emocional matemático como predictor de rechazo escolar: relación con las destrezas y los conocimientos desde una perspectiva evolutiva. Educación Matemática, 17(2), 89-116. http://www.redalyc.org/pdf/405/40517205.pdf#page=22&zoom=90,-142,783

Martínez, P.O. (2013). Las creencias en la educación matemática. Educere, 17(57), 231-239. http://www.redalyc.org/pdf/356/35630152008.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2019). Volumes I-III. Programa para la Evaluación internaciónal de alumnos (PISA) 2018-resultados[Archivo PDF]. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

Pekrun, R. & Linnenbrink, G. L. (2014). Manual Internacional de emociones en Educación. Ed. Routledge.

Rebollo, C. M., García P. R., Barragán S. R. & Vega C. L. (2008). Las emociones en el aprendizaje online. Relieve, 14(1), 1-23. http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVEv14n1_2.htm

Rebollo, C.M., García, P. R., Barragán, S.R., Buzón, G. O. & Vega C. L. (2008). Las emociones en el aprendizaje online. Relieve, 14(1), 1-23. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91614102

Vizcaíno, A. E., Manzano, M. M. & Casas C. G. (2015). Validez de Constructo y Confiabilidad del Cuestionario de Creencias Epistemológicas sobre la Matemática en Alumnos de Secundaria Básica. Revista Colombiana de Psicología, 24(2), 301-316. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80441602005 DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v24n2.43974

Published

2022-11-21

How to Cite

Estrada Esquivel, A. L. (2022). Emotions and Beliefs when Learning Math. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(5), 1–18. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3779