Social Networks and Gender Violence at University Level in the XXI Century

Authors

  • Remedios Martínez Verdú Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3719

Keywords:

Social Networking, Equality, Gender violence, Gender, Pandemic, University students, Young

Abstract

The core theme of this article is the issue of education and gender violence and social networks. The population group to be analysed is made up of young university students from the Bachelor's Degree in Education and Sociology at the University of Alicante, since this is a risk group when it comes to reproducing sexist behaviour and, furthermore, because education in egalitarian values can be fundamental in the prevention of gender violence. There are many variables to be taken into account in the phenomenon of gender violence, including age, which is also related to education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C., Alonso Olea, M. J., Melgar Alcantud, P. y Molina Roldán, S. (2009). Violencia de género en el ámbito universitario. Medidas para su superación. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 16, 84-94. https://doi.org/10.7179/PSRI_2009.16.06 DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2009.16.06

Ak, S., Koruklu, N. y Yilmaz, Y. (2013). A study on Turkish adolescent’s Internet use: possible predictors of Internet addiction. Cyberpsychology Behaviours Social Networks, 16(3), 205-209. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23253206/ DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0255

Blanco Ruiz, M. (2014). Implicaciones del uso de las redes sociales en el aumento de la violencia de género en adolescentes. Revista Comunicación y Medios, 30, 124-141. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5242602.pdf

Escofet Roig, A. (2007). La Brecha Digital: Género y Juegos de Ordenador. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(1), 63-77. https://revistas.uam.es/reice/article/view/10103

González Martínez, J., Lleixà Fortuño, M. y Espuny Vidal, C. (2016). Las redes sociales y la educación superior: las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el uso educativo de las redes sociales, de nuevo a examen. Education in the Knowledge Society, 17(2), 21-38. http://dx.doi.org/10.4201/eks20161722138 DOI: https://doi.org/10.14201/eks20161722138

Grañeras Pastrana, M., Moreno Sánchez, M. B. y Isidoro Calle, N. (2022). Radiografía de la brecha de género en la formación STEAM. Secretaría General Técnica de la Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones del Ministerio de Educación y Formación Profesional del Gobierno de España. https://bit.ly/3yUPoci

Guerra Antequera, J. y Revuelta Domínguez, F. I. (2014). Análisis de arquetipos masculinos en los videojuegos. Enfoques para el tratamiento de la igualdad. II Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa, Sevilla, 26, 27 y 28 de marzo de 2014. https://bit.ly/3PorT2i

Llorente, C. L. (2022). Case study sobre violencia de género uso docente universitario. Editorial GEDISA.

López Francés, I. y Vázquez Verdera, V. (2014). La perspectiva de género y el papel la Universidad en el siglo XXI. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(4), 241-261. https://web.unican.es/unidades/igualdad/Documents/12343-44476-1-PB.pdf DOI: https://doi.org/10.14201/eks.12343

Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad (2022). Brechas. Brecha digital de género. Gobierno de España, Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital, Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial. https://www.ontsi.es/sites/ontsi/files/2022-03/brecha_digital_genero_2022_0.pdf

Oreja, J. y González Fernández, N. (2020). Estudiantes universitarios y videojuegos: cultura del medio percibida, uso y preferencias en función del género. EPAAA, 28(66), 1-23. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/18817 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4181

Pérez Camarero, S. e Instituto Max Webwer (2020). La violencia de género en los jóvenes. Una visión general de la violencia de género aplicada a los jóvenes en España. Instituto de la Juventud. https://bit.ly/3PnOyff

Suárez Ramírez, J. C. (2020). Uso de redes sociales por estudiantes universitarios. Estudio de la dimensión emocional (Tesis doctoral). Universitat de Lleida, Programa de Doctorat en Tecnología Educativa. https://bit.ly/3PLqUc3

Tapia Hernández, S. I. (2015). Violencia de género en las universidades o la necesidad de una intervención educativa. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 531-543. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851779053.pdf DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.46

Tarriño Concejero, L. y García-Carpintero Muñoz, M. Á. (2015). Adolescentes y violencia de género en las redes sociales. En Casado Mejía, R., Flecha García, C., Guil Bozal,, A., Padilla-Carmona, M. T., Vázquez Bermúdez, I.y Martínez Torres, M. R. (coords.). Aportaciones a la investigación sobre mujeres y género: V CongresoUniversitario Internacional “Investigación y Género: Sevilla, 3 y 4 de julio de 2014”, 426-439. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5521304&orden=1&info=link

Vázquez Laba, V. y Palumbo, M. (2019). Causas y efectos de la discriminación y la violencia de género en el ámbito universitario. Descentrada, 3(2), 1-11. https://doi.org/10.24215/25457284e093 DOI: https://doi.org/10.24215/25457284e093

Published

2022-11-15

How to Cite

Martínez Verdú, R. . (2022). Social Networks and Gender Violence at University Level in the XXI Century. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(1), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3719