The incorporation of women into the teaching profession in the first faculties of the central univer- sity of madrid (1910-1939)

Authors

  • Violeta Izquierdo Expósito Universidad Complutense de Madrid
  • David Lima Guerrero Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3715

Keywords:

Women teachers, Central University, Madrid, XXth century

Abstract

This paper focuses on the initial stage of the process of incorporating women into the practice of teaching in the first faculties which formed part of the Central University of Madrid, from the time when legislation made it possible, in 1910, until the end of the Civil War. The circumstances and factors that made women's access to teaching possible have been analysed, taking into account previous contributions through an in-depth bibliographical review, and an exhaustive list of women professors has been drawn up, classified by faculty, which recovers and extends the data obtained in other research through new explorations in the historical archives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araque, Natividad (2010). «La creación de la Universidad de Madrid y los acuerdos del claustro de profesores durante el rectorado de Aniceto Moreno». Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija 13 (2): 151-189. ISSN 1139-6628.

Ballarín Domingo, Pilar (2010). Entre ocupar y habitar. Una revisión historiográfica sobre Mujeres y Universidad en España. Arenal. Revista de historia de las mujeres, 17(2), 223-254. https://doi.org/10.30827/arenal. v17i2.1450

Barberá, Ester; Sarrió, Maite; y Lafuente, María José (1998). La promoción profesional de las mujeres en la universidad. Promolibro: Valencia.

Canet, María A., y Segundo, Rosa (2021). Proyectos documentales digitales para la reconstrucción de la Historia de las mujeres con análisis de género. Historia y Comunicación Social, 26(1), 279. DOI: https://doi.org/10.5209/hics.66200

Carmona, María (1996). «La Universidad Central y su distrito: fondos documentales en el Archivo Histórico Nacional». Boletín de la ANABAD 46 (1): 167-190. ISSN 0210-4164.

Flecha García, Consuelo (1996). Las primeras universitarias en España: 1872-1910. Narcea.

Flecha García, Consuelo (2011). Profesoras en la Universidad. El tránsito de las pioneras en España. Arenal:

Revista de historia de mujeres, 17(2), 255-297.

Guil Bozal, Ana y Flecha García, Consuelo (2015). Universitarias en España: De los inicios a la actualidad. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 17(24), 125. https://doi.org/10.19053/01227238.3303 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.3303

Izquierdo Expósito, Violeta (2021). Las primeras universitarias en España y en la Universidad Central de Madrid. El acceso a la educación universitaria en América y España desde una perspectiva de género, 2021, ISBN 9788466937320, pp. 71-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8275874

Laorden, Ángeles, y Giménez, Pilar (1978). La mujer en la universidad española. Papers. Revista de Sociología, 9, DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v9n0.1000

https://doi.org/10.5565/rev/papers/v9n0.1000 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v9n0.1000

López de la Cruz, Laura (2002). La presencia de la mujer en la universidad española. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 4, 291-299.

Magallón, Carmen (1997). Mujeres en las ciencias físico-químicas en España: El Instituto Nacional de Ciencias y el Instituto Nacional de Física y Química (1910-1936). Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, ISSN 0210-8615, Vol. 20, No 39, 1997, pags. 529-574, 20.

Martínez Martínez, Luz M.; Biglia, Barbara; Luxán, Marta; Fernández-Bessa, Cristina; Carballo Azpiazu, Jokin; y Bonet Martí, Jordi (2014). Experiencias de investigación feminista: Propuestas y reflexiones metodológicas. Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social, 14, pp. 3-16. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1513

Ministerio de la Gobernación (25 de septiembre de 1845). «Real decreto aprobando el plan general de estudios para la instrucción pública del reino en la parte relativa á las enseñanzas secundaria y superior». Gaceta de Madrid. Consultado el 20 de junio 2022. «Art. 77. Solo en la universidad de Madrid se conferirá el grado de doctor y se harán los estudios necesarios para obtenerlo.»

Montero, Mercedes (2009). El acceso de la mujer española a la universidad y su proyección en la vida pública (1910-1936). Comparación de las iniciativas de Pedro Poveda y de la Institución Libre de Enseñanza. Anuario de Historia de la Iglesia. Nº18. Pp 311-324 DOI: https://doi.org/10.15581/007.18.9821

Palomera, Isabel; Flores, Carlos J. (2013). «El Archivo General de la Universidad Complutense, memoria de una larga historia universitaria en Madrid». Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija 16 (2): 163-193. ISSN 1139-6628.

Rodríguez López, Carolina (2010). Experiencias universitarias en torno a 1910: En el centenario del acceso de la mujer a los estudios universitarios. Participación educativa. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/ handle/11162/91440

Vázquez Madruga, María Jesús (1999). María Isidra Quintina de Guzmán y la Cerda: La doctora de Alcalá. https:// dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=42963

Published

2022-11-15

How to Cite

Izquierdo Expósito, V. ., & Lima Guerrero, D. . (2022). The incorporation of women into the teaching profession in the first faculties of the central univer- sity of madrid (1910-1939). VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 12(1), 1–15. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3715