The Female Gaze in Mad Men
Study of the Audiovisual Point of View
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3713Keywords:
Television, Qualitative and quantitative methodology, Textual analysis, Gender, Feminism, Mad MenAbstract
The main objective is to find out in which proportion viewers access the subjective point of view of the female characters in the series Mad Men (Matthew Weiner, 2007-2015). To this end, we focus on the analysis of the pilot, Smoke Gets in Your Eyes (Alan Taylor, 2007). We employ a methodology of quantitative and qualitative analysis of the audiovisual text. For the extraction of quantitative data we use Encuadres, software created by Professor Jesús González Requena. We then carry out a textual analysis of those moments in which we gain access to the subjective point of view of the female characters in the series.
Downloads
References
AMC (Productor). (2008). Establishing Mad Men [Documental]. AMC.
Brown, H.G. (2003 [1962]). Sex and the Single Girl. Barricade Books.
Cabezuelo Lorenzo, F. (2010). Mad Men y la teoría del reflejo en el espejo: desvelando las claves del éxito. En VV.AA., Guía de Mad Men. Reyes de la Avenida Madison (pp. 313-324). Capitán Swing.
Calvo Revilla, A. (2014). Estrategias retóricas de la seducción: microrrelato y anuncio publicitario. En P. Cifre Wibrow & M. González de Ávila (Eds.), Culturas de la seducción (pp. 67-74). Ediciones Universidad de Salamanca.
Carmona, R. (2005). Cómo se comenta un texto fílmico. Cátedra.
Carrión, J. (2011). Teleshakespeare. Errata Naturae.
Carrión, J. (2015). La mirada masculina y la mujer moderna: de Mad Men a Masters of Sex. En En R. Crisóstomo & E.Ros (Coord.), Mad Men o la frágil belleza de los sueños en Madison Avenue (133-146). Errata Naturae.
Freud, S. (2007). Escisión del ‘yo’ en el proceso de defensa. En S. Freud, Obras Completas, Tomo 9 (pp. 3375-3377). Biblioteca Nueva.
Friedan, B. (1974 [1963]). La mística de la feminidad. Ediciones Jucar.
Genette, G. (1983). Narrative Discourse. An Essay in Method. Cornell University Press.
Gimeno, S. (2010). Mad Men y el arte de la exactitud. En VV.AA., Guía de Mad Men. Reyes de la Avenida Madison (pp. 299-312). Capitán Swing.
González Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico: los modos del relato en el cine de Hollywood. Castilla Ediciones.
González Requena, J. (2010). Lo Real. Trama & Fondo. Lectura y Teoría del Texto, 29, 7-28.
González Requena, J. (2015). El punto de vista en el texto audiovisual. Página web de González Requena. http://gonzalezrequena.com/el-punto-de-vista-en-el-texto-audiovisual/
González Requena, J. y Ortiz de Zárate, A. (1995) El espot publicitario. Las metamorfosis del deseo. Cátedra.
Gutiérrez-Martínez, B. (2017). Dialécticas de la diferencia sexual en Mad Men. [Tesis Doctoral] Universidad Complutense de Madrid. E-Prints Complutense. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/47789/1/T39961.pdf
Gutiérrez-Martínez, B. (2019). Dialécticas de los personajes femeninos y masculinos en Mad Men: un análisis cuantitativo y cualitativo. Investigaciones feministas, 10(2), 257-279. https://dx.doi.org/10.5209/infe.66493 DOI: https://doi.org/10.5209/infe.66493
Gutiérrez-Martínez (2020). La seducción publicitaria en Mad Men. Fonseca, Journal of Communication, 20, 181-200.https://doi.org/10.14201/fjc202020181200
Haralovich, M.B. (2011). Women on the Verge of the Second Wave. En G. R. Edgerton (Ed.), Mad Men: Dream Come True TV (pp. 159-176). I.B. Tauris. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755698066.ch-0011
Hernández Alonso, J.J. (2002). Los Estados Unidos de América: Historia y Cultura. Ediciones Almar.
Laplanche, J. y Pontails, J.B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Paidós.
McLean, J. (2009). Guía de episodios. Temporada 1. En VV.AA., Guía de Mad Men. Reyes de la Avenida Madison (pp. 71-157). Capitán Swing.
Mulvey, L. (2001). Placer visual y cine narrativo. En B. Wallis (Ed.), Arte después de la modernidad (pp. 365-377). Ediciones Akal.
Ros, E. (2015). Spleen americano: Don Draper en los infiernos. En R. Crisóstomo & E. Ros (Coord.), Mad Men o la frágil belleza de los sueños en Madison Avenue (61-80). Errata Naturae.
Schatz, T. (1981). Hollywood Genres: Formulas, Fimmaking, and the Studio System. Random House.
Thornham, S. (2010). Second Wave Feminism. En S. Gamble (Ed.), The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism (pp. 29-42). Routledge.
Vanoye, F. & Goliot-Lété, A. (2008). Principios de análisis cinematográfico. Abada Editores.
White, M. (2019) Mad Men, Women, and the Lure of Feminism. En K. McNally, J. Marcellus, T. Forde & K. Fairclough (Eds.), The Legacy of Mad Men. Cultural History, Intermediality and American Television (pp. 81-97). Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-31091-2_6
White Junod, S. & Marks, L. (2002). Women‘s Trials: The Approval of the First Oral Contraceptive Pill in the United States and Great Britain. Journal of the History of Medicine, 57, 117-160. https://doi.org/10.1093/jhmas/57.2.117 DOI: https://doi.org/10.1093/jhmas/57.2.117
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.