Spaces, voices, and acting

Mapping of the “Fantastique” filmed in Madrid

Authors

  • Gema Fernández-Hoya Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3689

Keywords:

Film Tourism, Madrid Fantastic, Filming in Madrid, Filmic speech, Acting, Science fiction movies, Spanish horror

Abstract

The objective of this research is to study the film tourism project "Comunidad de Madrid Fantastic” and examines the possible interest that this initiative has generated, the different filmic discourses of the Fantastique and its characters. A methodology is developed in two phases: the analysis of the aforementioned project, together with a quantitative correlational investigation based on the data provided by Film Madrid and the investigation using the Google Trends tool on searches for spaces linked to gender in the CAM. The results show a valuable film-tourism proposal that arouses interest, but fails to mobilize citizens towards the proposed destinations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C. (1999). Fantasía española: negra sangre caliente. En C. Aguilar (Ed.).Cine Fantástico y de Terror Español (1990-1983) (pp. 9-71). Semana de Cine Fantástico y de Terror de San Sebastián.

Aguilar Rivero, M. (18 de marzo de 2021). Mujer joven, con estudios, renta media e interés por la naturaleza: Así es el perfil del nuevo turista cinematográfico. Unidad de Cultura Científica y de Innovación. Universidad de Córdoba. https://n9.cl/5vyxc

Alarcón Tonío, L. (2009). Apocalípticos y desintegrados. Una panorámica sobre el cine fantástico español reciente. Revista de cine, 393, 36-47.

Alfeo, J. C. y Deltell, L. (2022). (Eds.). Madrid, ciudad de imágenes. Fragua.

Arol Lario, P. (2021). Apuntes para la gestión del turismo en España tras la crisis sanitaria de la Covid-19. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 19(1), 189-194. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.012 DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2021.19.012

Ascanio, A. (2004). Las contradicciones del turismo cultural, la economía y la política.PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 2 (1), 139-143.https://www.redalyc.org/pdf/881/88120111.pdf DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2004.02.011

Barrado-Timón, D. y Sáez-Cala, A. (2020) Cinema and Tourism in Large Cities: the Case of Madrid, Estudios Turísticos, Turismo, cine y otras producciones audiovisuales, 220, 2S, 115-132

Beeton, S. (2005). Film-induced Tourism, Channel View. DOI: https://doi.org/10.21832/9781845410162

Beeton, S. (2006). Understanding Film-induced Tourism. TourismAnalysis, 11(3), 181-188. DOI: 10.3727/108354206778689808 DOI: https://doi.org/10.3727/108354206778689808

B.O.E. (8 de marzo de 1963). Normas de Censura Cinematográfica, (pp. 3929-2930). Boletín Oficial del Estado.https://www.boe.es/boe/dias/1963/03/08/pdfs/A03929-03930.pdf

Cabrera, R. (12 de julio de 2021). Entrevista personal a Rafael Cabrera, Coordinador General de Film Madrid.

Cristobalena, A. (Noviembre de 2006). Vacaciones en Roma. Revista 80 días. http://80dias.revista80dias.es/articulos/2006/11/vacacionesroma.html

Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A., y Blanco-Pérez, M. (2022). The City in Cinema: Referenciality throughout the Filming Stages. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 9(1), 29–47. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3084 DOI: https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3084

Connell, J. (2012). Film tourism. Evolution, profress and prospects. Tourism Management, 33 (55), 1007-1029. DOI: 10.1016/j.tourman.2012.02.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.02.008

Cordero Domínguez, A., y Fernández-Hoya, G. (2022). Elementos de verosimilitud en el cine fantástico: Madrid como espacio fílmico y la construcción de sus personajes a través de la expresión vocal. En J. C. Alfeo y L. Deltell Escolar (Eds.). Madrid, ciudad de imágenes. (pp. 83-104). Fragua.

Deltell, L. (2006). Madrid en el cine de los cincuenta. Ayuntamiento de Madrid, Área de Gobierno de las Artes.

Deltell Escolar, L., y Fernández-Hoya, G. (2022). El lejano oeste era Hoyo de Manzanares. En A. Cuadrado y E. Mondelo (Eds.). Narración y Mundos de Ficción en Cine, Televisión y Videojuego. Editorial Fragua.

Ejarque, J. (2005). Destinos turísticos de éxito. Pirámide.

Fernández-Hoya, G. (2019). Tono, un humorista de la vanguardia. Editorial Renacimiento.

Fernández-Hoya, G., y Arquero Blanco, I. (2022). La reinvención del turismo local ante la pandemia de la COVID-19: El wenstern en la Comunidad de Madrid. En ......... Eds. Ciencias sociales, artes y humanismo como contenidos universitarios. Thomson Reuters-Aranzadi.

Film Madrid. Oficina de promoción de rodajes de la Comunidad de Madrid. http://www.madrid.org/filmmadrid/

Fitur Screen (2021). ¿Qué es el turismo cinematográfico?https://www.ifema.es/fitur/fitur-screen

Freixas, R., y Bassa, J. (2000). El sexo en el cine y el cine en el sexo. Paidós.

Freixas R., Pizarro D., y Bassa J. (2019). Flores entre espinas. Antología critica del (otro) cine fantástico español (1929-2000). Vial Books.

Fyall, A., Garrod, B., y Wang, Y. (2012). Destination collaboration: A critical review of theoretical approaches to a multi dimensional phenomenon. Journal of Destination Marketing and Management 1, 10-26. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2012.10.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2012.10.002

Gámir Orueta, A., y Manuel Valdés, C. (1). Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles, (45), 157-190. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/643

García Fernández, E., y Cordero Domínguez, A. (2017). Sangre y sexo en el cine de terror español (1960-1975) . Revista Fotocinema, 15, 37-62. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i15.3496 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i15.3496

González-Hontoria, M. (2022). El experimento de Nuevo Baztán: el sueño de un noble convertido en uno de los pueblos más bonitos de España. El Mundo.https://n9.cl/bksxoh

Gómez, I. y De Felipe, F. (2013). Alegorías del miedo. El cine fantástico español en los tiempos de la Transición. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 10 (29), 197-211. https://doi.org/10.1386/slac.10.2.197_1 DOI: https://doi.org/10.1386/slac.10.2.197_1

Hernández Ramírez, J. (2011) Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2), 225 -236https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.021. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.021

Higueras, R. (2015). Cine fantástico y de terror español. De los origenes a la edad de oro (1912-1983). T&B Editores.

Hinojosa, V. (4 de diciembre de 2020). La crisis como oportunidad del turismo español. Hosteltur. https://n9.cl/x459z

Hosteltur (25 de julio de 2018). El turismo cinematográfico tendrá un espacio exclusivo en Fitur 2019.Hosteltour. https://n9.cl/5l5ti

Hosteltur (30 de agosto de 2019). El turismo es el sector que más riqueza aporta a la economía española. Hosteltour. https://onx.la/74884

Hudson, S., y Ritchie, B. (2006). Film Tourism and Des-tination Marketing: the Case of Captain Corelli’s Man-dolin. Journal of Vacation Marketing, 12, 256-268. DOI: https://doi.org/10.1177/1356766706064619

INE. (2020). Instituto Nacional de Estadística. Movimentos Turísticos https://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=10823#!tabs-mapa

López, D., y Pizarro, D. (2014). Silencios de Pánico. Historia del cine fantástico y de terror español (1897-2010). Tyrannosaurus Books.

Mancionis, N. (2004). Understanding the Film-Induced Tourist. En W. Frost, G. Croy y S Beeton (Eds.). International Tourism and Media Conference Proceedings (pp. 86-97). Tourism Research Unit, Monash University.

Mancionis, N., y Sparks, B. A., (2009). Film-induced Tourism: An Incidental Experience. Torurism Review International 13, 93-101. https://onx.la/d06cc DOI: https://doi.org/10.3727/154427209789604598

Martín, A. (2021). The Age of Entertainment Marketing: The Case of Mercedes and Product Placement in Hollywood Cinema . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 239–250. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2852 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2852

Matellano, V. (2022). Spanish Horror. T&B Editores.

Osácar Marzal, E. (2009). Del turismo y el cine al turismo cinematográfico. Her&Mus: heritage & museography, 2, 18-25. https://raco.cat/index.php/Hermus/article/view/314609

OMT. Organización Mundial del Turismo (2019). COVID-19 y el sector turístico. https://www.unwto.org/es/covid-19-y-sector-turistico-2020

OMT. Organización Mundial del Turismo. Panorama del turismo internacional. Edición 2020. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284422746

Palacios Trigo, J. (2006). Los últimos días de la bestia: cine fantástico español ante el nuevo milenio. En H. J. Rodriguez Gil (Eds.). Miradas para un nuevo milenio: fragmentos para una historia futura del cine español (pp. 151-158). Ayuntamiento de Alcalá de Guadaira.

Peng, B., Song, H., y Crouch, G. I. (2015). Ameta-analysis of international tourism demand forecasting and implications form practice. Tourism Management, 48, 467-476. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.04.005

Pueyo, Víctor (2013). Después del fin de la historia: Estados de excepción y escenarios de emergencia en el cine de terror español contemporáneo (2002-2013). Revista de Arizona de Estudios Culturales Hispánicos, 17, 29-46. https://doi.org/10.1353/hcs.2013.0013 DOI: https://doi.org/10.1353/hcs.2013.0013

Pulido Samper, J. (2012). La década de oro del cine de terror español, 1967-1977. Valdemar

Riley, R. W., y Van Doren, C. S. (1992). Movies as tourism promotion: A “pul” factor in a “push” localitation. Tourism Management, 13(3), 267-274.https://doi.org/10.1016/0261-5177(92)90098-R DOI: https://doi.org/10.1016/0261-5177(92)90098-R

Rodríguez Campo, M. L., y Fraiz, J. A. (2010). Consideraciones estratégicas para la promoción del turismo en Galicia a través del Cine. Revista Galega de Economía, vol. 19, núm. 2, 1-11.

Rodríguez Campo, M. L., Fraiz Brea, J. A. y Alén González, E. (2014). El turismo cinematográfico como tipología emergente del turismo cultural. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 12(1), 160-173. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.012 DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.012

Rosado Cobián, C., y Querol Fernández, P. (Ed.). (2006).Cine y turismo. Una nueva estrategia de promoción. EdicionesOcho y Medio.

Russell, C. A. (2002). Investigating the effective-ness of product placement in television show: The role of modality and plot connection congruence in Brand memory attitude. JournalofConsumerResearch, 29(3), 306-319. DOI: 10.1086/344432 DOI: https://doi.org/10.1086/344432

Sanz, A. (26 de febrero de 2021). El antiguo palacio Canto del Pico, de los Franco, más cerca de ser un hotel de lujo. El Confidencial. https://n9.cl/pzf9u

Schlegel, N. G. (2015). Sex, Sadism, Spain, and Cinema. The Spanish Horror Film. Rowman & Littlefield Publishers.

Schofield, P. (1996). Cinematographic images of a city: Alternative heritage tourism in Manchester. Tourism Manamegent, 17(5), 333-340.https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00033-7 DOI: https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00033-7

Stanishevski, K. (2007). La comunicación de los destinos turísticos. En Del Rey-Reguillo, A. (Ed.),Cine, Imaginario y Turismo. Estrategias de seducción (pp. 245-265). Tirant lo Blanch.

Tooke, N., y Baker, M. (1996). Seeing is believing: The effect of film or visitor numbers to screened locations. TourismManamegent, 17(2), 87-94https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5 DOI: https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5

Turismo Madrid. (2020). Página oficial de turismo de la Comunidad de Madrid.https://www.turismomadrid.es/es/

Volgger, M., y Pechlaner, H. (2014). Requirements form destination management organizations in destination governance: Understanding DMO success. Tourism Management, 41, 64-75. DOI: 10.1016/j.tourman.2013.09.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.001

Wang, Y., y Pizam, A. (2011). Destination marketing and management: Theories and applications. En Y. Wang y A. Pizam(Ed.).Destination Marketing and Management: Theories and Applications (pp. 1–370). CABI Publishing. DOI: https://doi.org/10.1079/9781845937621.0001

Published

2022-11-14

How to Cite

Fernández-Hoya, G. . (2022). Spaces, voices, and acting: Mapping of the “Fantastique” filmed in Madrid. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(4), 1–16. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3689