New income streams for news agencies: the organization of information events

Authors

  • Víctor Núñez Fernández Universidad Complutense de Madrid
  • Fernando Martínez Vallvey Universidad Pontificia de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3659

Keywords:

News agencies, Events, Media companies, Europa Press, Communication, Digitalization, Monetize

Abstract

News agencies, like other media, have been affected by economic changes, digitalization and globalization, which have altered their main source of income, i.e. subscription’ fees. Private news agencies must seek new revenue streams or monetize journalistic activities that reinforce their professional work and brand image. In this work, we study how the Spanish agency Europa Press manages online events as a new way to obtain economic income, always managing content with a high journalistic component.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Carabaña, L.; David Pérez, R.; Oramas Borges, C.; Pacheco Donayre, A.L. y Salinero Aguilar, N. (2018). Europa Press: agencia de noticias, comunicación y organización de eventos. En http://recursos.pearson. es/delacalleyortizdeurbina/material/casos%20generales/CGC16.pdf Apezarena Armiño, J. (2016). Los periodistas del pisotón: la epopeya de Europa Press. Eunsa.Becker, H. (1979). Observación y estudios de casos sociales. En SILLS, D. (Dir.), Enciclopedia Internacional de las Ciencias Sociales, 384-389. AguilarCampos Gracía de Quevedo, G. (2013). El proceso de creatividad en los eventos de empresa. Compé, Revista Científica de Comunicación, Protocolo y Eventos, 1, 21-36.ELLET, W. (2007). The case study handbook: how to read, discuss, and write persuasively about cases. Harvard Business School Press.Fernández Souto, A.B. y Balonas, A. (2021). La creatividad en la organización de eventos en la era Covid. Sphera publica: revista de ciencias sociales y de la comunicación, 2(21), 121-146.Richard Fletcher, R. y Nielsen, R. (Junio, 2021). ¿Qué piensa la gente sobre la financiación de los medios privados? En Digital News Report. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/digital-news-report/2021/que-piensa-la-gente-sobre-la-financiacion-de-los-medios-comercialesFrías Alonso, J. (2012). De Europa a Europa: 30 años de historia vividos desde la noticia. EPALSA.Fuente Lafuente, C. (2004). La importancia del protocolo en la organización de eventos como parte de la política de comunicación corporativa. Adoz: revista de estudios de ocio, 27, 61-66.Gómez Aparicio, P. (1971). Historia del periodismo español. Editora Nacional.Luengo Cruz, M. y Butler Breese, E. (2015). La eterna crisis del periodismo reconsiderada. Innovación digital y reconstrucción creativa desde los valores perennes de la profesión. En J.M. Rodríguez Rodríguez (Ed.). Repensar los valores clásicos del periodismo. El desafío de una profesión enred@da , 572-585. SEP y Universidad San Jorge.

Martínez Bonafé, J. y Salinas Fernández, D. (1988). Programación y evaluación de la enseñanza. Problemas y sugerencias didácticas. Mestral Universidad. Consorci d‘Editors Valencians

Nieto Tamargo, A. y Iglesias González, F. (2008). Empresa informativa. Ariel Comunicación.

Olmos, V. (1997). Historia de la Agencia EFE: el mundo en español. Espasa-Calpe.

Ordaz García, A.M. (2016). El caso de la agencia de noticias Europa Press: un acercamiento oportuno. Universidad del Mar. Campus Huatulco, Oaxaca.

Peinado Miguel, F. (2016). Las grandes agencias internacionales. F. Martínez Vallvey y V. Núñez Fernández (Coords.). La comunicación y su estructura en la era digital, 71-109. Ediciones CEF.

Rodríguez Gómez, A.A. (2014). La comunicación en vivo: eventos y visibilidad, clave en las organizaciones. Historia y Comunicación social, Vol. 19 Nº Esp. Enero, 167-179. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44949 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44949

Rodríguez Zulaica, A. (2018). Relaciones Públicas y organización de eventos de marketing. Editorial Síntesis.

Savio, R. y Giffard, A. (1995). Las agencias de prensa en la comunicación global. Editorial Comunica.

Ulibarrri de Vicente, B. (2021). Nuevos productos periodísticos. El caso de los encuentros informativos en la agencia de noticias Europa Press (Trabajo Fin de Grado) Universidad Pontificia de Salamanca. https://bit.ly/3PsHhtv

Vara-Miguel, A.; Amoedo, A.; Moreno, E.; Negredo, S.; y Kaufmann-Argueta, J. (2022). Digital News Report. Spain. En https://bit.ly/3JUKkK3

Published

2022-11-10

How to Cite

Núñez Fernández, V. ., & Martínez Vallvey, F. (2022). New income streams for news agencies: the organization of information events. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 11(2), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3659