Managerial practices as a cause of teacher discomfort in Higher Education

ESCOMP-IPN case

Authors

  • Adriana Berenice Celis Domínguez Instituto Politécnico Nacional-Escuela Superior de Cómputo

DOI:

https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3612

Keywords:

Educational management, Teaching Discomfort, Higher Education, Academic Continuity Plannnig, Distance education, Covid 19 pandemic, Resistance

Abstract

In Mexican public higher education, the academic continuity within the COVID-19 pandemic has not been smooth. Tension among managers and professors reveal that managerial practices may generate teacher discomfort, although without any clarity in relation to the characteristics of management that provokes it. Through the case study method, the results show that the practice of non collaborative governance and faults in organizational communication represent characteristics of management practices with the capacity to generate resistance in the teaching staff, diminishing the teaching quality in emergency and emergent context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril-Martínez, C.A. (2020). Malestar docente y violencia escolar una relación por definir: revisión documental de la década de los noventa a la actualidad. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 12(1), 188-202. http://www.scielo.org.co/pdf/logos/v12n1/2422-4200-logos-12-01-00188.pdf DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1045

Ahn, M., & Baldwin, E. (2022). Who benefits from collaborative governance? An empirical study from the energy sector. Public Management Review. https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2044505 DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2044505

Baldridge, J., Curtis, D.V., Ecker, G.P., & Riley, J.L. (1974). Alternative Model Governance in Higher Education. Research and Development (129). 26-35. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED109937.pdf

Barandiaran, X. (2021). Gobernanza Colaborativa para la Innovación Pública y Social: El caso de Gipuzkoa, País Vasco. European Public & Social Innovation Review, 6(2), 78-96. https://www.pub.sinnergiak.org/esir/article/view/164/91 DOI: https://doi.org/10.31637/epsir.21-2.6

Brower, J.(2020). Aportes epistemológicos para la comprensión de los conceptos de gobernabilidad y gobernanza. En Brower, J. (2020). Tecnología y Sociedad. Aportes para el desarrollo de políticas públicas en Chile (pp. 12-29). Universidad de Santiago de Chile. Recuperado de https://tinyurl.com/ynv2k56c

Chamorro-Premuzic, T., & Yearsley, A. (2017). The Downsides of Being Very Emotionally Intelligent. Harvard Businnes Review. The Downsides of Being Very Emotionally Intelligent (hbr.org)

Clark, B. (1963). El sistema de Educación Superior [Traducido al español]. Nueva Imagen.

Cohen, M., & March, J. (1975). Leadership and Ambiguity: The American College President. En L. D. Epstein (Ed.), Governing the University. (pp. 255-258). American Association of University. https://doi.org/10.2307/40224872 DOI: https://doi.org/10.2307/40224872

Contreras-Islas, D.S., Espejel-Alejandro, D.M., Flores-Rojas, R. (2020). Educación Superior en México, COVID-19 y la respuesta emergente: el caso de la Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco. Revista Ciencia y Humanidades, XI(11), 91-122. https://revistacienciasyhumanidades.com/index.php/home/article/view/160/123

Da Silva, M.S., Gorina-Sánchez, A., Naranjo-Vaca, G.E., Rojas De la Rosa, J.C. (2020). El malestar docente: sus causas y efectos en profesores de Matemáticas de escuelas municipales estatales de Manaos. Batey Revista Cubana de Antropología Sociocultural, 13(1), 71-92. https://tinyurl.com/yhs6z2yr

Escuela Superior de Cómputo ESCOM (2022). Estadísticas Capital Humano.

Escuela Superior de Cómputo ESCOM. (2022). Estadísticas Gestión Escolar.

Esteve, J.M. (1994). El malestar docente. (3a ed.). Paidós.

Flores-Sequera, M.M. (2020). Desigualdades develadas por la pandemia: economía del cuidado y malestar en profesoras de universidades venezolanas. Antropología Americana, 5(10), 95-111. https://revistasipgh.org/index.php/anam/article/view/846/1221

García, J.V. (2008). Hacia un modelo pedagógico contemporáneo: proyectos de las comunidades ecosóficas de aprendizaje. Tesis de Doctorado. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Filosofía y Letras.

Gil-Antón, M. (2021). La “carga” docente en las universidades. Otras voces en Educación. https://www.otrasvoceseneducacion.org/archivos/368021

Hollander, J. A., & Einwohner, R.L. (2004). Conceptualizing Resistence. Sociological Forum, 19(4), 533-554. https://doi.org/10.1007/s11206-004-0694-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11206-004-0694-5

Jiménez, J., Escalante, J.C., Morales-Arroyo, M.A., & Ramírez-Arias, J.M. (2008, mayo 13-16). Organizaciones débilmente acopladas: ¿Funcionan? (Presentación de ponencia). XII Congreso Internacional de la Academia de Ciencias Administrativas A.C. (ACACIA), Baja California, México. https://www.acacia.org.mx/busqueda/pdf/M09P02.pdf

Karam, T. (2020). La organización desde las teorías de la comunicación. Entre tradiciones y metáforas, 1(4), 29-49.https://doi.org/10.36105/stx.2020n4.02 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2020n4.02

Martin, R., & Ochsner, K. (2016). The neuroscience of emotion regulation development: implications for education. Behavioral Sciences, 10, 142-148. http://dx.doi.org/10.1016/j.cobeha.2016.06.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2016.06.006

Menéndez, C., & Moreno, F.X. (2006). Ergonomía para docentes. GRAÓ

Merrian, S. (1988). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bass Publishers

Papic-Domínguez, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 68-83. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881 DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881

Pereda-Pérez, F.J., López-Guzmán, T., González-Santa Cruz, F. (2016). La inteligencia emocional como habilidad directiva. Estudio aplicado en los municipios de la provincia de Córdoba (España). Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 27(53), 98-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5827319 DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2018.1.5

Popa, F. (2020). Internal Communication during the Crisis. Case study-Suceava County Hospital. EIRP Proceedings, 15(1). https://tinyurl.com/y3p38hh6

Puertas-Hidalgo, M.R., Yaguache-Quichimbo, J., & Altamirano, V. (2020). Nuevas tendencias en la comunicación organizacional. Journal of Communication, 20, 7-11. https://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/fjc202020711/22372

Rapp, C. (2020). Hypothesis and Theory: Collaborative Governance, Natural Resource Management, and the Trus Enviroment. Frontiers in Communication, 5(28), 1-12. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.00028 DOI: https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.00028

Rebeil-Corella, M.A. (2018). Aportes a la Teoría de la CCO desde la perspectiva de la comunicación integral. Razón y Palabra, 22(1_100), 749-759. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1128

Red Pedagógica Contemporánea (8 de mayo de 2021). Pedagogía contemporánea, disciplina filosófica de la antropogenia y la educación [video]. https://www.youtube.com/watch?v=-Ku_Qm0pg5A

Rezc, A. (29 de marzo 2020). Las mejores universidades 2020. REFORMA. https://tinyurl.com/af9us9dd

Saavedra-Mayorga, J.J., & Sanabria, M. (2020). La resistencia en los estudios organizacionales: una revisión de la literatura. Innovar, 30(78), 149-166. https://www.redalyc.org/journal/818/81866069011/html/ DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v30n78.90312

Schoeneborn, D., Cooren, F., & Mcphee, R.D. (2014). The Three Schools of CCO Thinking: Interactive Dialogue and Systematic Comparison. Managment Communication Quarterly, 28(2), 285-316. DOI: 10.1177/0893318914527000 DOI: https://doi.org/10.1177/0893318914527000

Stake, R. E. (1999). Investigación con Estudio de Casos (2ª ed.). Morata.

Torres, J. (2005). El curriculum oculto. Morata.

Valcárcel, A. (2015). Investigación educativa centrada en estudio de casos: evaluación y seguimiento de proyectos de aprendizaje colaborativo mediado por TIC en el ámbito escolar. En Valcárcel, A. (2015). Proyectos de trabajo colaborativo con TIC. (pp.37-48). Síntesis.

Valdés-Montecinos, M., & Ganga-Contreras, F. (2021). Gobernanza universitaria: Aproximaciones teóricas de los grupos de interés en Instituciones de Educación Superior. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 441-459. https://www.redalyc.org/journal/280/28068740029/html/

Vértiz-Osores, J.J., Vílchez-Ochoa, G.L., Vértiz-Osores, R.I., Damián-Núñez, E., Chico-Tasayco, H., Rodríguez-Fuentes, A. (2019). Malestar docente: reflexiones frente al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(1), 1-13. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.387 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.387

Weick, K. (1976). Educational organizations as Loosely Coupled Systems. Administrative Science Quarterly, 21(1), 1-19. http://doi: 10.2307/2391875 DOI: https://doi.org/10.2307/2391875

Yin, R. (1984). Investigación sobre Estudios de Casos. Diseño y Método. (2ª ed.). SAGE.

Published

2022-11-08

How to Cite

Celis Domínguez, A. B. (2022). Managerial practices as a cause of teacher discomfort in Higher Education: ESCOMP-IPN case. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 10(4), 1–12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3612