Transmedia Storytelling and Civic Culture: "Peace is my Inclusive Tale"
Project for Children with Visual or Hearing Impairments
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3600Keywords:
Transmedia Storytelling, Social inclusion, Action Research, Communication and Social Change, Active LearningAbstract
This article describes the process of an action research whose objective was the productions of a transmedia storytelling called "La Paz es mi Cuento Inclusiva" (https://www.lapazmicuentoinclusiva.com/), based on the application of a methodological guideline. aimed at children with visual or hearing impairments. It begins with a theoretical framework around transmedia narratives and their adaptation to an inclusive context. Subsequently, the scope of the application of the methodological guideline in children of three institutions in Cali, (Colombia) is presented; and Finally, the Inclusive Transmedia Storytelling is presented as a validator of the work carried out, and its impact around social inclusion from functional diversity and civic culture.
Downloads
References
Argyris, C. & Schon, D. (1991). Participatory action research and action science compared: A commentary. En Whyte W.F. (Ed.) Participatory Action Research (pp. 85–96). Newbury Park, Inglaterra: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412985383.n6
Biggs, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Educatio Siglo XXI. 22, 272-272
Berger, P.L. & Luckmann, T. (1991). The social construction of reality. A treatise in the sociology of knowledge. Londres, Inglaterra: Penguin Books.
Blaikie, N. (2010). Designing social research—The logic of anticipation. Cambridge, Inglaterra: Polity Press.
Calvache, J.E. (2013). Las Corrientes pedagógicas en la educación colombiana. Pasto, Colombia: Universidad de Nariño
Cardozo, I. & Madariaga, A. (2021). Narrativas transmedia e inclusión: diseño de un proyecto transmedia para contribuir al reconocimiento de la paz en la cotidianidad de niños con discapacidad visual/auditiva. En Vega, L. Vico, A & Recio D. (Eds.) Nuevas formas de aprendizaje en la era digital: en busca de una educación inclusiva. (pp. 642 – 663). Madrid, España: Dykinson
Cardozo, I. & Madariaga, A. (2022) Diseño De Talleres Sobre Cultura Ciudadana Para Realizar Una Narrativa Transmedia Inclusiva [manuscrito presentado para publicación]. Contextos Educativos. Revista de Educación, doi: https://doi.org/10.18172/con.5119 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5119
Costamagna, P. & Larrea, M. (2017). Actores facilitadores del desarrollo territorial. Una aproximación desde la construcción social. Serie Desarrollo Territorial. Bilbao, España: Instituto Vasco de Competitividad – Fundación Deusto.
FINNOF, (2022). Selección Oficial del Festival año 2022. Consultado el 4 de Mayo de 2022. Disponible en. http://finnof.org/#
García Pérez, María , & Ortega Sánchez, Isabel (2010). ATENCIÓN A LA E-ACCESIBILIDAD Y USABILIDAD UNIVERSAL EN EL DISEÑO FORMATIVO. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36),89-99.[fecha de Consulta 7 de Abril de 2022]. ISSN: 1133-8482. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128007
Gómez, E. (2016). El camino de la Cultura Ciudadana y de la pedagogía para la paz. Santillana Plus. Consultado el 21 de Febrero de 2022. t.ly/k3cR
Guba, E.G. y Lincoln, Y.S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions and emerging confluences. En Denzing N. & Lincoln Y.S. (Eds.). The SAGE handbook of qualitative research (pp. 191-215). Thousand Oaks: SAGE Publications.
Hahn, H. (1993). The Political Implications of Disability Definitions and Data. Journal of Disability Policy Studies, 4(2), 41–52. https://doi.org/10.1177/104420739300400203 DOI: https://doi.org/10.1177/104420739300400203
Herr, K. (1999). The symbolic uses of participation: Co-opting change. Theory into Practice, 38(4), 235-240. https://doi.org/10.1080/00405849909543859 DOI: https://doi.org/10.1080/00405849909543859
Herr, K. & Anderson, G. (2005). The Action Research Dissertation: A Guide for Students and Faculty. Thousand Oaks: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452226644
Jenkins, H. (2001). “Convergence? I Diverge”. Consultado en Febrero 22 de 2022. t.ly/eM3k
Jenkins, H. (2010). Transmedia Education: The 7 principles Revisited. Consultado el 21 de Febrero de 2022 en. t.ly/bnhi
Kinder, M. (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley, USA: University of California Press DOI: https://doi.org/10.1525/9780520912434
León, J.E. (2011). Tratado sobre Aprendizaje Significativo. Consultado el 21 de Febrero de 2022. t.ly/3Eht
Noreña, M. & González, P. (2014). Educación Ambiental: Hacia Una Vida En Coherencia Con El Medio Ambiente Institución Educativa Francisco Torres León. En Herrera, E. et al. (Eds). Emergencia del territorio y Comunicación Social. (pp. 279 – 301). Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte.
Organización Mundial de la Salud, OMS (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.
Palacios, A. & Romañach, J. (2006). El modelo de la diversidad: : la bioética y los derechos humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. La Coruña, España: Diversitas-AIES.
Peralta, L. & Ouariachi, T. (2015). El potencial educativo de las narrativas digitales en la comunicación para el cambio social. Jóvenes Frente al Cambio Climático como estudio de caso. Revista Obra Digital. ISSN 2014-5039. Núm. 8 – Febrero 2015.
Pratten, R. (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Londres, Inglaterra: CreateSpace.
Renó, D. & Flores, J. (2012). Periodismo Transmedia. Madrid, España: Fragua .
Romano, S. A. (2018). Slaying my own ghosts: My process into action research. Action Research, 17(3), 344–356. https://doi.org/10.1177/1476750318769991 DOI: https://doi.org/10.1177/1476750318769991
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de Comunicación Digital Interactiva. Barcelona, España: Gedisa
Sucari, J. (2015). Atravesar la ventana: incursiones del documental interactivo en el mundo presencial. Revista Obra Digital. ISSN 2014-5039. Núm. 8 – Febrero 2015. | DOI: https://doi.org/10.25029/od.2015.55.8
Van Beinum, H. et al. (1996). Reflections on the epigenetic significance of action research. In Toulmin s. & Gustavsen, B.(Eds), Beyond theory: Changing organizations through participation. Amsterdam, Netherlands: JohnBenjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/dowi.2.13bei
Vergara Quintero, María del Carmen. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(1), 55-80. Retrieved April 07, 2022, from t.ly/v6EH
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.