Mirrors and Self-Representation in the Age of Digital Hyper-Mediation
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v13.3256Keywords:
Self-representation, Interface, Virtual, User, Mirror, Reflection, AlgorithmAbstract
This text aims to compare the experience in front of the mirror with that maintained with the virtual platforms we interact with on a daily basis (such as web 2.0 or social networks). Both devices play an intermediary role in the image that they give back to us and that has a great impact on the construction of our identity. By analyzing the symbolic and morphological characteristics they share, we can see to what extent they are determinant for the nature of the reflection they emit, revealing the alarming loss of control that individuals have over their own subjectivity.
Downloads
References
Azara, P. (Ed). (1997). L'Ultima Mirada. [Catálogo de la exposición celebrada en Barcelona, MACBA, del 17/10/1997 al 06/01/1998]. Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Lunwerg Editores.
Alemany, V. (2020). El rostro líquido: de la fisiognomía académica de las emociones a la fisiología sustancial de las pantallas en el arte contemporáneo. Arte, Individuo y Sociedad 32(1), 195-210. https://doi.org/10.5209/ARIS.62973 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.62973
Araújo, P. (2015). Time Out. [Instalación] Zaragoza: Centro de Arte y Tecnología ETOPIA.
Ayerbe, N., Cuenca, J. (2019). El selfie como performance de la identidad. Explorando la performatividad de la auto-imagen desde el arte de acción. Papeles del CEIC, 2019/2, 1-16. http://dx.doi.org/10.1387/pceic.20260 DOI: https://doi.org/10.1387/pceic.20260
Baigorri-Ballarín, L. (2019) Identidades robadas. Arte, apropiación y extimidad en la vida online. Arte, Individuo y Sociedad 31(3), 605-624. https://dx.doi.org/10.5209/aris.61417 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.61417
Baltrusaitis, J. (1988). El espejo. Ensayo sobre una leyenda científica: revelaciones, ciencia ficción y falacias. Miraguano, Polifemo.
Baudrillard, J. (2005). Cultura y simulacro. Kairós.
Baudrillard, J. y Calabrese, O. (2017). El trompe-l'oeil. Casimiro.
Borges, J. L. (2018). El hacedor. Penguin Random House.
Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film, e-image. AKAL.
Contreras, F. R. y Marín, A. (2022). La visualidad algorítmica: una aproximación social a la visión artificial en la era post internet. Arte, Individuo y Sociedad 34(2), 627-647 https://dx.doi.org/10.5209/aris.74664 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.74664
Cuesta, E. (2019). Skeens. [Instalación]. Madrid: Sala de Arte Joven de Avenida de América.
De Diego, E. (2011). No soy yo. Autobiografía, performance y los nuevos espectadores. Siruela.
Flechoso, R. (2022). El rostro del artista en disputa. Un acercamiento a la autorrepresentación desde la ecología. En T. Raquejo y V. Perales (Eds.), Arte ecosocial. Otras maneras de pensar, hacer y sentir. Plaza y Valdés.
Figueras-Ferrer, E. (2021). Reflexiones en torno a la cultura digital contemporánea. Retos futuros en educación superior. Arte, Individuo y Sociedad 33(2), 449-466. https://dx.doi.org/10.5209/aris.68505 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.68505
Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.
Foucault, M. (1980). Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. Siglo Veintiuno.
Georges, F. (2010a, Agosto). La construction de soi médiée par ordinateur: apprentissage et interactivité. En Ludovia 2010: Créativité et interaction. Aix-lès Thermes. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01575177/document
Georges, F. (2013a, Octubre 7). De l’identité numérique aux éternités numériques. En Sixième Université d’automne des RAMM. Les Nouvelles technologies. Aix-les bains. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01576152/document
Georges, F. (2013b). L’avatar comme opérateur du sentiment d’inmersion: figures et metaphors. En R. Bourassa y L. Poussant (Eds.), Avatars, personnages et acteurs virtuels (pp. 1-20). Prensas de la Universidad de Québec. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03348442/document
Georges, F. (2017). La blessure de l’Homme-trace. Étude du spectrum de la page de profil. En Galinon-Mélenec, B. (Ed.), L’homme-trace. Des traces du corps au corps-trace. (pp. 125-141). CNRS Éditions. https://books.openedition.org/editionscnrs/29872 DOI: https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.29872
Georges, F; Sallantin, J. y Seilles, A. (2010b). Des illusions de l’anonymat: les strategies de preservation des donnés personnelles à l’épeuvre du web 2.0. En Terminal. Technologie de l’information, culture et societé. 105(1) (pp. 97-107). L’Harmattan / CREIS. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01575192/document DOI: https://doi.org/10.4000/terminal.1876
Graves, R. (2011). Los mitos griegos 1. Alianza.
Hernández-Serrano, Mª J., Renés-Arellano, P., Campos Ortuño, R. y González-Larrea, B. (2021). Privacidad en redes sociales: análisis de los riesgos de auto-representación digital de adolescentes españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 133-154. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1528 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1528
Hung, K., Lee, N.A., Peng, K., Sui, J. (2021). Profile Pictures in the Digital World: Self-Photographs Predict Better Life Satisfaction. International Journal of Environmental Research and Public Health 18, (6667), 1-10. https://doi.org/10.3390/ijerph18126667 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18126667
Lacan, J. (1990). Escritos 1. Siglo Veintiuno.
Lucrecio (1990). De la naturaleza de las cosas. Cátedra.
Madariaga-López, I., Cilleruelo, L. (2020). Educar en tiempos de selfies: hacia el antiselfie. ArtsEduca 27, 114-127. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.9 DOI: https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.9
Marinas, M. (2019). Instagram: Donde Millennials, Generación Z, Mcluhan y Bolter se cruzan, en CIC. Cuadernos de Información y Comunicación 24, 187-201. http://dx.doi.org/10.5209/ciyc.64641 DOI: https://doi.org/10.5209/ciyc.64641
Martín-Prada, J. (2018). El ver y las imágenes en el tiempo de internet. AKAL.
Matesanz, C., Ríos-Coello, Y. (2021) La construcción sensible del espacio privado en la modernidad líquida: el cuarto propio conectado. Arte, Individuo y Sociedad 33(1), 217-235. https://dx.doi.org/10.5209/aris.67954 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.67954
Minch, M. (2019). Self-portrait [Instalación]. Madrid: Sala Amadís.
Murolo, N. L. (2015). Del mito de Narciso a la selfie. Una arqueología de los cuerpos codificados. Palabra Clave, 18(3), 676-700. https://dx.doi.org/10.5294/pacla.2015.18.3.3 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.3.3
Ovidio (2011). Metamorfosis. Alianza.
Pariser, E. (2017). El filtro burbuja: cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Taurus.
Rabadán-Crespo, A. V. (2016). Selfie y la impronta visual: el autorretrato 3.0 representación, presentación, corporealización. Icono 14(2), 25-47. https://dx.doi.org/10.7195/ri14.v24i2.952 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.952
Rosset, C. (1993). Lo real y su doble. Tusquets.
Sadin, E. (2018). La humanidad aumentada, La administración digital del mundo. Caja Negra.
Tourón-Rodríguez, R. (Dir. De La Colina-Tejeda, L.) (2017). Arte y medios: tácticas de Resistencia (1932-2016) [Tesis doctoral] Universidad Complutense de Madrid. E-Prints Complutense (Repositorio Institucional de la UCM). 49593. https://eprints.ucm.es/id/eprint/49593
Vaquero-Cañestro, C. (2022). El antiselfie: una propuesta artística y educativa alternativa al relato mediático en la formación de maestras y maestros. Arte, Individuo y Sociedad 34 (2), 541-561, https://dx.doi.org/10.5209/aris.74543 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.74543
Zafra, R. (2010). Un cuarto propio conectado: (ciber)espacio y (auto)gestión del yo. Fórcola
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.