Covid Photo Diaries

Activism in the visual communication of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v8.2934

Keywords:

Pandemic, Photography, Activism, Photojournalism, Social Imaginary, Covid Photo Diaries, Affects

Abstract

We analyzed the Covid Photo Diaries’s photographs taken during the pandemic to show their disagreement with the photographs of the media. Thus, we recognize two places for photographic production, the official one and Covid Photo Diaries’s, as an activist, for their contribution to the expansion of social representations of the disease from a socio-affective perspective omitted by the global official discourse. This photographs invite us to go beyond the stigmatizing stereotypes of the disease and manage to destabilize the dominant imagery disseminated by the media, to favor the construction of an affective discourse that includes the different human experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baeza, M. (2011) Memoria e imaginarios sociales. Imagonautas. Revista interdisciplinaria sobre imaginarios sociales 1, (1). https://imagonautas.webs.uvigo.gal/index.php/imagonautas/issue/viewIssue/15/20

Barber, F. (2020, 9 de Julio). El confinamiento y el racismo van de la mano en Cataluña. Deutsche Welle. https://www.dw.com/es/el-confinamiento-y-el-racismo-van-de-la-mano-en-catalu%C3%B1a/a-54117174

Caballero, L. (2021). Spain Case Study: Covid-19 and Censorship during the State of Alarm. Advance. Preprint. https://doi.org/10.31124/advance.14216261.v1 DOI: https://doi.org/10.31124/advance.14216261.v1

Camacho, I. (2009). La ‘gripe A’ en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 827-843. La Laguna (Tenerife). Universidad de la Laguna. http://www.revistalatinacs.org/09/art/865_Bilbao/66_92_Idoia_Camach o.html DOI: https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-865-827-843

Cantero De Julián, J., Sidorenko Bautista, P. y Herranz de la Casa, J. M. (2020). Radiografía de la pandemia: análisis de la cobertura periodística de la Covid19 en portadas de periódicos. Profesional de la Información, 29. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.23 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.23

Carrera, J. (2017). Entre lo imaginario y lo real. Teorética y reflexividad para una antropología de lo imaginario. Cinta de moebio, 59, 143-156. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2017000200143 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2017000200143

Gil, M. (2011). Poder, verdad y normalidad: genealogía del hombre moderno a través de la lectura de M. Foucault. Cuaderno de Materiales, 23, 443-456. http://www.filosofia.net/materiales/pdf23/CDM27.pdf

García, V. (2020). Coronavirus: geopolítica de la pandemia. Radio Televisión Española Noticias. (https://www.rtve.es/noticias/20200324/coronavirus-geopolitica-pandemia/2010644.shtml)

García-Santamaría, J. V., Pérez-Serrano, M. J. y Rodríguez-Pallares, M. (2020). Portavoces oficiales y estrategia audiovisual en la crisis de la Covid-19 en España. Profesional De La Información, 29(5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.13 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.13

Kristeva, J. (2006). Poderes de la perversión. Siglo XXI.

Kotsko, A. (2020). Giorgio Agamben: “Clarifications”. An und für sich. https://itself.blog/2020/03/17/giorgio-agamben-clarifications/

Lakoff, G. y Johnson, M.(2004). Metáforas de la vida cotidiana. Ediciones Cátedra.

Le Breton, D. (2006). El Sabor del Mundo. Una Antropología de los Sentidos. Nueva Visión.

Lewis, S. (2020, May 1). Where are the photos of people dying of Covid? New York Times Opinion. https://www.nytimes.com/2020/05/01/opinion/coronavirus-photography.html

Lobatón, P. (Coord.). (2002). La Televisión en tiempos de guerra: la onda expansiva de los atentados del 11-S. Gedisa.

Medina,L. (2012, 5 de febrero). Sobre la aproximación a la verdad en la sociedad contemporánea. Rev. Reflexiones 91(2), 91-106. https://www.researchgate.net/publication/236317091_Sobre_la_aproximacion_a_la_verdad_en_lasociedad_contemporanea

Martinez Rod, P. y Gacharná J. (2018) La imagen faltante. Muerte y duelo en la fotografía latinoamericana. Ediciones Universitat de Barcelona.

Montero, S. (2020). El fotógrafo Javier Fergo: “Hay que hacer fotos a los muertos, son necesarias”. El Cuarto Poder. https://www.cuartopoder.es/cultura/2020/06/01/el-fotografo-javier-fergo-hay-que-hacer-fotos-a-los-muertos-son-necesarias

Morant, R. y Martín, A. (2011). La metáfora bélica durante la crisis sanitaria de la gripe A. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 46, 91-112. Recuperado de http://www.ucm.es/info/circulo/no46/morant.pdf DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2011.v46.3

Reporteros sin Fronteras. (2021). CLASIFICACIÓN 2021 | ANÁLISIS GENERAL: Periodismo, una vacuna contra la desinformación vetada en más de 130 países. https://www.rsf-es.org/clasificacion-mundial-de-la-libertad-de-prensa-2021-periodismo-una-vacuna-contra-la-desinformacion-vetada-en-mas-de-130-paises/

Sánchez, S. (2020). El grupo de fotoperiodistas que se unió para mostrar el lado más crudo del coronavirus en España. Anadolu Agency. https://www.aa.com.tr/es/mundo/el-grupo-de-fotoperiodistas-que-se-uni%C3%B3-para-mostrar-el-lado-m%C3%A1s-crudo-del-coronavirus-en-espa%C3%B1a/1924322

Segato, R. (2020). Coronavirus: Todos somos mortales. Del significante vacío a la naturaleza abierta de la historia[1] // Rita Laura Segato. Lobo Suelto. Recuperad de: http://lobosuelto.com/todos-somos-mortales-segato/ DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm027x.45

Sloterdijk, P. (2017) Esferas I. Burbujas. Ediciones Siruela.

Sontag, S. (2013) La enfermedad y sus metáforas y El sida y sus metáforas. Taurus.

Wunenberg, J. J., Montaner, J. M. y Montaner, R. (2003). Imatges del món. Visions, 2, 6–19. Edicions UPC. http://hdl.handle.net/2099/10505

Zizek, S. (2020). Pandemia. La Covid-19 estremece al mundo. Editorial Anagrama.

Published

2021-10-20

How to Cite

Martínez Rod, P. (2021). Covid Photo Diaries : Activism in the visual communication of the Covid-19 pandemic. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 179–190. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v8.2934