Cultural consumption and entertainment in the Covid-19 lockdown in Spain: Orange economy crisis or review?

Authors

  • Daniel García International School of Event Management & Communication
  • Antonio Sánchez-Bayón Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2805

Keywords:

Cultural Industry, Entertainment, Covid-19, Consumption, Wellbeing Economics

Abstract

This is a socio-economic study on the state of cultural industries and entertainment in Spain during the confinement for Covid-19. An analysis is carried out on what type of cultural offer has been consumed, as well as the way and way of doing it. To do this, a group of citizens was interviewed, using a questionnaire, where they were asked about the type of cultural products and services used as entertainment during confinement. Also, the channels managed were investigated, with special attention to streaming platforms and the most used digital tools. Finally, there is a global review.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aced, C. (2018). Relaciones Públicas 2.0. Editorial UOC.

Adorno, T., Horkheimer, M. (1947). Dialektik der Aufklärung. Verlag.

Andreu, A., et al. (2019). Claves de Administración y Dirección de Empresas en la Posglobalización. Delta Publicaciones.

Behar, D. (2008). Metodología de la investigación. Editorial Shalom.

Berganza, R., Ruíz, J. (2005). Investigar en Comunicación. McGraw-Hill.

Bonet, L., Chávez, M. (2018). Tendencias, retos y tensiones globales de la gestión cultural y su formación . Rev. Investigación en Gestión Cultural, 3 (4): 1-12. DOI: https://doi.org/10.32870/cor.a3n4.7113

Bourdieu, P. (1991). La distinción. Criterio y clase social del gusto (Trad.). Taurus.

Bustamante, E. (2018). Las industrias culturales y creativas. Rev. Análisis de la cultura y el territorio, 18: 88-117. DOI: https://doi.org/10.25267/Periferica.2017.i18.08

Caravaggio, L. (2016). Economía y felicidad. Estudios Económicos, 67: 97-118. DOI: https://doi.org/10.52292/j.estudecon.2016.719

Cazau, P (2006). Introducción a la investigación en ciencias sociales. Galeón.

Claussen, D (2011). Industria cultural, ayer y hoy. Constelaciones, 3: 315-321.

Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw Hill.

Dupont, L. (2019). Agile innovation. Journal of Innovation Economics & Management, 28: 1-5. DOI: https://doi.org/10.3917/jie.028.0001

Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Brujas.

Hernández, R., et al. (2010). Metodologías de investigación. McGraw-Hill.

Krober, C. y Kluckholn, L. (1952). Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions. Papers of the Peabody Museum of American Archeology and Ethnology, 47(1): 283-95.

Manzanero, D., et al. (2014). Philosophical challenges of plurality in a global World. Cambridge Scholars Pub.

Martín, C. (2008). Metodología de investigación en estudios de usuarios. Revista General de Información y Documentación, 17(2): 129-49.

Martín-Crespo, C., Salamanca, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, 27: 1-4.

Oliva, C. (2011). Investigación, Comunicación y encuestas. En VV.AA., Investigar la Comunicación en España. (p. 337-348). URJC.

Pou, M. (2003). La crítica y los nuevos productos culturales electrónicos. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 9: 27-32.

Primo, W. (2017). Ocio productivo, entretenimiento e industria cultural. UPGTO Management Review, 2(2): 1-19.

Rojas, M. (2014). El estudio científico de la felicidad. FCE.

Rodríguez, R. (2011). De industrias culturales a industrias del ocio y creativas. Comunicar, 36: 149-56.

Sánchez-Bayón, A. (2016). Problemas y retos para alcanzar la sociedad del conocimiento. Delta Publicaciones.

Sánchez-Bayón, A. (2017). Revelaciones conceptuales y lingüísticas de la posglobalización, Carthaginensia, 33(64): 411-58.

Sánchez-Bayón, A. (2018). Balance de la Sociología tras la globalización. Eduser, 10: 49-68.

Sánchez-Bayón, A. (2019a). Problemas convergentes de derecho, economía y sociología en la posglobalización, Derecho y Cambio Social, 57: 12-41.

Sánchez-Bayón, A. (2019b). Transición a la economía gig: claves de sociología empresarial y laboral, Encuentros multidisciplinares, 21(62): 1-19.

Sánchez-Bayón, A. (2019c). Una historia crítica de sociología del trabajo y de las organizaciones, Miscelánea Comillas, 77(151): 431-51. DOI: https://doi.org/10.14422/mis.v77.i151.y2019.008

Sánchez-Bayón, A. (2020a). Renovación del pensamiento económico-empresarial tras la globalización: Talentism & Happiness Economics. Bajo Palabra, 24: 293-318. DOI: 10.15366/bp2015.10.022 DOI: https://doi.org/10.15366/bp2015.10.022

Sánchez-Bayón, A. (2020b). Una Historia de RR.HH. y su transformación digital: Del fordismo al talentismo y la gestión de la felicidad. Rev. Asociación Española de Especialistas de Medicina del Trabajo, 29(3). 198-214.

Sánchez-Bayón, A., Trincado, E. (2020). Business and labour culture changes in digital paradigm: rise and fall of human resources and the emergence of talent development. Cogito. Multidisciplinary Research Journal, 12(3). 225-243.

Sánchez Ruíz, E. (2006). Industrias Culturales, Diversidad y Pluralismo en América Latina. CIC. Cuadernos de información y Comunicación, 11: 207-21.

Scheaffer, R., et al. (2007). Elementos de muestreo. Paraninfo.

Taleb, N. (2012). Antifragile. Random House.

Valero, J., Sánchez-Bayón, A. (2018). Balance de la globalización y teoría social de la posglobalización, Dykinson.

VV.AA. (2010). Políticas para la creatividad (Trad.). UNESCO.

VV.AA. (2019). Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España 2018-2019. MECD.

VV.AA. (2020). World Economic Outlook: the great lockdown. IMF.

Zallo, R. (1988). Economía de la cultura. Akal.

Published

2021-08-19

How to Cite

García, D., & Sánchez-Bayón, A. (2021). Cultural consumption and entertainment in the Covid-19 lockdown in Spain: Orange economy crisis or review?. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 131–149. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2805