Lettergraphy. Synthesis and Visual Communication
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2285Keywords:
Alphabet, Letters, Typography, Visual Communication, Characters, SignsAbstract
Letters appeared in the world as a necessity for communication. They were created as images which represented ideas and sounds. Through time letters were transformed into what people now know as an alphabet. Today this language system seems to be invisible, probably because of the everyday with which it is manipulated. In this sense the objective of the text is to propose a semantic distancing from the conventional use of letters to state that through the form and expressiveness of each letter it is possible to transmit a message.
Downloads
References
Amin, S. (2003). Más allá del capitalismo senil. España: Paidós.
Attali, J. (1985). Historias del tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.
Bairoch, P. (1990). De Jericó a México. Historia de la urbanización. México: Trillas.
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. España: Paidós.
Becerra, J. (1994). Tecnología del lenguaje. Revista estudios sobre las culturas contemporáneas, V(015).
Bloch, R. (1962). Orígenes de Roma. España: Argos.
Bowman, R. (1985). Words and Images: A Persistent Paradox. Art Journal, 45(4), pp. 335-343. DOI: https://doi.org/10.1080/00043249.1985.10792322
Braverman, H. (1980). Trabajo y capital monopolista. México: Editorial Nuestro Tiempo.
Bringman, G. The Semantics of Letter forms: Linguistic Variation and its Operative Artifacts http://www.litsciarts.org/slsa07/slsa07-91.pdf 10/11/2010
Carter, R., Day, B. and Meggs, P. (2002). Typographic design: form and communication. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Chartier, R. (1994). Del códice a la pantalla: las trayectorias del texto. Libros de México, 37, pp. 5-16.
Childers, T. (2002). All dressed up with something to say: effects of typeface semantic associations on brand perceptions and consumer memory. Journal of consumer psychology, 12(2), pp. 93-106. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1202_03
Cundy, D. (1981). Marinetti and Italian Futurist Typography. Art Journal, 41(4), pp. 349-352. DOI: https://doi.org/10.1080/00043249.1981.10792500
Deibert, R. (1996). Typographica: The Medium and the Medievel-to-Modern Transformation. Review of International Studies, 22(1), pp. 29-56. DOI: https://doi.org/10.1017/S0260210500118443
Doney, J. (2003). True to type. Graphics International, 104, 38.
Drucker, J. (1984). Letterpress Language: Typography as a Medium for the Visual Representation of Language. Leonardo, 17(1), pp. 8-16. DOI: https://doi.org/10.2307/1574850
Esparsa, C. “La interpretación tipográfica.” Actas de diseño. Facultad de diseño y comunicación, Facultad de Palermo.
Espejo, A. (1975). Lenguaje, pensamiento y realidad. México: Editorial Edicol.
Frutinger, A. (1981). Signos símbolos marcas y señales. Barcelona: GG Diseño.
Galera, C. (2010). Perspectivas de la comunicación. Vol. 3, Nº 1. Universidad de la frontera. Temuco Chile.
Gamonal, R. (2005). Tipo-retórica, una aproximación a la retórica tipográfica. Revista icono, 14(5).
González, C. (1986). Imagen y sentido: Elementos para una semiótica de los mensajes visuales. México: UNAM.
Gray, B. (1989). Tips on type. London: Lund Humphries.
GRUPO µ, (1993). Tratado del signo visual. Madrid: Cátedra.
Guiraud, P. (1972). La semiología. España: Siglo XXI Editores.
Harling, R. (1976). The letter forms and type designs of erick gill. Great Britain: Eva Svensson.
Heller, S. and Meggs, P. (2001). Texts on type critical writings on Typography. New York: Allworth Press.
Kalman, J. (2008). Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita. Revista iberoamericana de educación, 46, pp. 107-134 DOI: https://doi.org/10.35362/rie460719
Kloss, G. Algunas obviedades y herejías sobre legibilidad. Typo No 4, México
Korn, A. (1963). La historia construye la ciudad. Argentina: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Krampen, M. (1965). Signs and Symbols in Graphic Communication. Design Quarterly, 62, pp. 1-31. DOI: https://doi.org/10.2307/4047303
Lewis, J. (1963). Typography: basic principles influences and trends since 19th century. London: Studio Books.
Mandel, L. (1993). Developing an awareness of typographic letterforms. Electronic publishing, 6(1), pp. 3-22.
Marrone, C. (2007). Apariencia y realidad de la escritura. Revista escritura e imagen, 3, pp. 5-20.
Martínez, L. (1990). Treinta siglos de tipos y letras. México: UAM.
Marx, C. y Hobsbawn, E. J. (1971). Formaciones económicas precapitalistas, Pasado y Presente. México: Siglo XXI Editores.
Massin, J. (1970). Letter and image. London: Studio Vista.
McLean, R. (2000). How typography Happens. London: The British Library.
Mifflin, H. (2000). The american heritage dictionary of english language. USA: Houghton Mifflin Company.
Moorhouse, A. (2006). Historia del alfabeto. México: Fondo de cultura económica.
Mosterín, J. (1993). Teoría de la escritura. España: Icaria Editorial.
Nazarenko, T. (2003). Re-Thinking the Value of the Linguistic and Non-Linguistic Sign: Russian Visual Poetry without Verbal Components. The Slavic and East European Journal, 47(3) (Autumn, 2003), pp. 393-422
Noordzij, G. (2000). Letterletter. Canada: Hartley and Marks.
Ockerse, T. Semiotics: principles in action for the graphic designer. http://mkgraphic.com/semiothics.html 22/08/2006
Osnaya, S. (2011). Lettergraphy. The silent language. USA: lulu Press
Osnaya, S. (2019). Significado, función y uso de los signos viales. Convergencias del diseño y de la construcción VI, México, Universidad autónoma de Aguascalientes
Ouaknin, M. (1999). Mysteries of the alphabet. New York: Abbeville Press.
Pérez, S. Escribir y argumentar. La innovación técnica del alfabeto. http://biblioteca.itam.mx 11/09/2010
Pérez, S. (2005). Escribas. México, UAM.
Pérez, S. (2006). La travesía de la escritura. México: Santillana editores.
Petrucci, A. (2003). La ciencia de la escritura. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Pirenne, H. (1942). Historia de Europa. Reid, M. and Turner, N., Legible/Visible. Yale French Studies, 84, Boundaries: Writing & Drawing (1994), pp. 1-12
Riesco, A. (2002). Función social de la escritura. Revista General de Información y Documentación, 12(2), pp. 393-428. DOI: https://doi.org/10.1076/epri.12.6.428.19783
Saussure, F. (1964). Nature of the linguistic sign. London: Peter Owen.
Riesco, A. (2000). Curso de lingüística general. Madrid: Ediciones Akal.
Schnewly, B. (1992). La concepción vygotskiana del lenguaje escrito. CL&E, 16, pp. 49-59. DOI: https://doi.org/10.1080/02147033.1992.10821049
Serrano, S. (1983). Signos, lengua y cultura. Barcelona: Anagrama.
Thompson, P. and Daventport, P. (1980). The dictionary of visual language. London: Bergstrom and Boyle Books Limited.
Todorov, T. (1981). Teorías del símbolo. Venezuela: Monte Avila Editores.
Triggs, T. (2002). Back to basics. Graphics International, 98, pp. 18-19.
Varga A. (1989). Criteria for Describing Word-and-Image Relations. Poetics Today, 10(1), pp. 31-53. DOI: https://doi.org/10.2307/1772554
Vegh, I. (2006). Las letras del análisis. Buenos Aires: Paidós.
Velilla, R. (1974). Saussure y Chomsky. Introducción a la lingüística. Colombia: Editorial Cincel.
Verlomme, M. (2005). Technological shifts in type design and production. Reading University.
Wallerstein, I. (1988). El capitalismo histórico. México: Siglo XXI Editores.
Wolf, L. y Massin, R. (2002). Massin in continuo: a dictionary interview with Robert Massin. Design Issues, 18(4), pp. 31-45. DOI: https://doi.org/10.1162/074793602320827415
Woolman, M. (1997). A type detective story. Switzerland: Roto Vision.
Yuen Ren Chao. (1970). Language and Symbolic Sistems. Cambridge: University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.