A Proposal for the Analysis of Female Stereotypes in Reggaeton Videoclips: Case Study of the Four most Viewed Videos in 2018 on YouTube

Authors

  • Carmen del Rocío Monedero Morales Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2280

Keywords:

Videoclips, Female Stereotypes, Reggaeton

Abstract

The representation of women in music is an object of research little developed academically and much less in contemporary and popular musical styles such as urban music. This text proposes the analysis of stereotypes of women as a character in international success reggaeton songs performed by men. For this purpose, content analysis sheets have been used primarily for the most viewed clips on youtube during 2018. The design of the sheet is fed by other research previously carried out by experts in the field, to finally synthesize the information in three blocks: the first two, coded to obtain quantitative results and the third, to collect qualitative data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aubrey, J.V. and Frisby, C.M. (2011). Sexual Objectification in Music Videos: A Content Analysis, Comparing Gender and Genre. Mass Communication and Society, 14, pp. 475-501. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/15205436.2010.513468 DOI: https://doi.org/10.1080/15205436.2010.513468

Bourdieu, P. (2003). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama

Cámara, E. (2010). El papel de la etnomusicología en el análisis de la música como mediadora intercultural. HAOL 23. 73-84.

Carballo P. (2010). ¿De dónde viene el perreo? Los orígenes del reguetón y sus productores de discurso. Cuadernos americanos, 134, pp. 179-194. http://www.cialc.unam.mx/cuadamer/textos/ca134-179.pdf

Fiske J. and Hartley J. (1978). Reading Television. New York: New accents.

Garrrido, M. (2007). Estereotipos de género en publicidad. Creatividad y sociedad, 11, (53-70).

Grebe, M.E. (1998). Culturas indígenas de Chile: un estudio preliminar. Santiago de Chile: Pehuén.

Grifeu, A. (2009). Seminario Historia del videoclip. La casa del cine. http://www.agifreu.com/docencia/seminario_videoclip.pdf

Guarinos, V. (2012). Estereotipos y nuevos perfiles de mujer en la canción de consumo. de la romántica a la mujer fálica. Tribuna abierta. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia. Nº 7, pp. 297-314 DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i7.915

Gutiérrez, C. and Ferreira, R. (2007) Vigorexia: estudio sobre la adicción al ejercicio un enfoque de la problemática actual. http://viref.udea.edu.co/contenido/pdf/105vigorexia.pdf

Hernando, A. Pérez, A. and Aguaded, J.I. (2013). Rostrosdemujer.org: análisis de estereotipos de géneros en los medios de comunicación. Construcción y validación de un website. Encuentros Nº. 1. Junio. PP. 91-103

Instituto Vasco de la Mujer (1994). Participación de las mujeres en los medios de comunicación de Euskadi y la publicidad. http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/pub_informes/es_emakunde/adjuntos/informe.09.participacion.mujeres.medios.comunicacion.publicidad.cas.pdf

Krueger, R. A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid, Pirámide.

Leguizamón, J.A. (2001). El videoclip como formato o género. Tesis Doctoral http://www. fortunecity.co/victorian/bacon/1244/Leguiz.html

Lips, H.M. (2001). Sex & Gender. An introduction. Londres: Mayfield.

López, G. (2002). Espectáculo sexual, mercado y políticas públicas. La consulta pública, el lobohombo y la sobreoferta sexual en España. México: Instituto Nacional de las Mujeres. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100872.pdf

Magano, C. and Cruz, S. (2000). La imagen corporal y los trastornos alimenticios: una cuestión de género. Cuadernos de psiquiatría y psicoterapia del niño y del adolescente. Nº30

Marshall, W. (2008). Dem bow, dembow, dembo: translation and transnation in reggaeton. Song and popular culture, 53, pp. 131-151. http://wayneandwax.com/pdfs/dembow-paper-proofs.pdf.

Martínez, S. (2017). Las divas del pop y la identidad feminista: reivindicación, contradicción y consumo cultural. Revista de Investigaciones Feministas 8(2), 475-492. DOI: https://doi.org/10.5209/INFE.55079

Martínez, D. A. (2014). Música, imagen y sexualidad: el reggaetón y las asimetrías de género. El Cotidiano (Julio-Agosto). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32531428010

Muñoz, P. (2005). Las mujeres en las músicas populares. Convergencia. Nº 47, pp. 361-374.

Negrón, F. and Rivera, R. (2009). Nación Reggaetón. Nueva Sociedad, 223, pp. 29-38. http://nuso.org/articulo/nacion-reggaeton/

Ramos, P. (2003): Feminismo y música. Madrid: Nancea.

Salces, B. (2014). Sexismo en los videoclips: Análisis de vídeos musicales en los 40 Principales. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5570/1/TFG-N.62.pdf

Sánchez, J.A. (coord.). (2009). Historia, estética e iconografía del videoclip. Universidad de Málaga: España.

Sherman, B. and Dominick, J.R. (1986). Violence and Sex in Music Videos: TV and Rock'n'Roll. Journal of Communication, 36 (1), 79-93. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1986.tb03040.x

Soto, E. (2018). Percepciones respecto a la música popular urbana en territorio Mapuche Williche: Hibridación, reafirmación étnica y resistencia en la Fütawillimapu. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid: España.

Strauss, A. and Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Quin, R. and McMahon, B. (1997). Historias y estereotipos. Madrid: Ediciones de la Torre.

Published

2020-06-16

How to Cite

Monedero Morales, C. del R. (2020). A Proposal for the Analysis of Female Stereotypes in Reggaeton Videoclips: Case Study of the Four most Viewed Videos in 2018 on YouTube. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 7(1), pp. 13–26. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2280

Issue

Section

Research articles