A Proposal for the Analysis of Female Stereotypes in Reggaeton Videoclips: Case Study of the Four most Viewed Videos in 2018 on YouTube
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2280Keywords:
Videoclips, Female Stereotypes, ReggaetonAbstract
The representation of women in music is an object of research little developed academically and much less in contemporary and popular musical styles such as urban music. This text proposes the analysis of stereotypes of women as a character in international success reggaeton songs performed by men. For this purpose, content analysis sheets have been used primarily for the most viewed clips on youtube during 2018. The design of the sheet is fed by other research previously carried out by experts in the field, to finally synthesize the information in three blocks: the first two, coded to obtain quantitative results and the third, to collect qualitative data.
Downloads
References
Aubrey, J.V. and Frisby, C.M. (2011). Sexual Objectification in Music Videos: A Content Analysis, Comparing Gender and Genre. Mass Communication and Society, 14, pp. 475-501. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/15205436.2010.513468 DOI: https://doi.org/10.1080/15205436.2010.513468
Bourdieu, P. (2003). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama
Cámara, E. (2010). El papel de la etnomusicología en el análisis de la música como mediadora intercultural. HAOL 23. 73-84.
Carballo P. (2010). ¿De dónde viene el perreo? Los orígenes del reguetón y sus productores de discurso. Cuadernos americanos, 134, pp. 179-194. http://www.cialc.unam.mx/cuadamer/textos/ca134-179.pdf
Fiske J. and Hartley J. (1978). Reading Television. New York: New accents.
Garrrido, M. (2007). Estereotipos de género en publicidad. Creatividad y sociedad, 11, (53-70).
Grebe, M.E. (1998). Culturas indígenas de Chile: un estudio preliminar. Santiago de Chile: Pehuén.
Grifeu, A. (2009). Seminario Historia del videoclip. La casa del cine. http://www.agifreu.com/docencia/seminario_videoclip.pdf
Guarinos, V. (2012). Estereotipos y nuevos perfiles de mujer en la canción de consumo. de la romántica a la mujer fálica. Tribuna abierta. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia. Nº 7, pp. 297-314 DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i7.915
Gutiérrez, C. and Ferreira, R. (2007) Vigorexia: estudio sobre la adicción al ejercicio un enfoque de la problemática actual. http://viref.udea.edu.co/contenido/pdf/105vigorexia.pdf
Hernando, A. Pérez, A. and Aguaded, J.I. (2013). Rostrosdemujer.org: análisis de estereotipos de géneros en los medios de comunicación. Construcción y validación de un website. Encuentros Nº. 1. Junio. PP. 91-103
Instituto Vasco de la Mujer (1994). Participación de las mujeres en los medios de comunicación de Euskadi y la publicidad. http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/pub_informes/es_emakunde/adjuntos/informe.09.participacion.mujeres.medios.comunicacion.publicidad.cas.pdf
Krueger, R. A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid, Pirámide.
Leguizamón, J.A. (2001). El videoclip como formato o género. Tesis Doctoral http://www. fortunecity.co/victorian/bacon/1244/Leguiz.html
Lips, H.M. (2001). Sex & Gender. An introduction. Londres: Mayfield.
López, G. (2002). Espectáculo sexual, mercado y políticas públicas. La consulta pública, el lobohombo y la sobreoferta sexual en España. México: Instituto Nacional de las Mujeres. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100872.pdf
Magano, C. and Cruz, S. (2000). La imagen corporal y los trastornos alimenticios: una cuestión de género. Cuadernos de psiquiatría y psicoterapia del niño y del adolescente. Nº30
Marshall, W. (2008). Dem bow, dembow, dembo: translation and transnation in reggaeton. Song and popular culture, 53, pp. 131-151. http://wayneandwax.com/pdfs/dembow-paper-proofs.pdf.
Martínez, S. (2017). Las divas del pop y la identidad feminista: reivindicación, contradicción y consumo cultural. Revista de Investigaciones Feministas 8(2), 475-492. DOI: https://doi.org/10.5209/INFE.55079
Martínez, D. A. (2014). Música, imagen y sexualidad: el reggaetón y las asimetrías de género. El Cotidiano (Julio-Agosto). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32531428010
Muñoz, P. (2005). Las mujeres en las músicas populares. Convergencia. Nº 47, pp. 361-374.
Negrón, F. and Rivera, R. (2009). Nación Reggaetón. Nueva Sociedad, 223, pp. 29-38. http://nuso.org/articulo/nacion-reggaeton/
Ramos, P. (2003): Feminismo y música. Madrid: Nancea.
Salces, B. (2014). Sexismo en los videoclips: Análisis de vídeos musicales en los 40 Principales. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5570/1/TFG-N.62.pdf
Sánchez, J.A. (coord.). (2009). Historia, estética e iconografía del videoclip. Universidad de Málaga: España.
Sherman, B. and Dominick, J.R. (1986). Violence and Sex in Music Videos: TV and Rock'n'Roll. Journal of Communication, 36 (1), 79-93. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1986.tb03040.x
Soto, E. (2018). Percepciones respecto a la música popular urbana en territorio Mapuche Williche: Hibridación, reafirmación étnica y resistencia en la Fütawillimapu. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid: España.
Strauss, A. and Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Quin, R. and McMahon, B. (1997). Historias y estereotipos. Madrid: Ediciones de la Torre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.