Creativity and Co-Creation in Higher Education:

Ergonomics in the Design of Academic Spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5853

Keywords:

Co-Creation, Creativity, Space Design, Higher Education, Ergonomics

Abstract

Creative thinking is a key transversal skill in professional, educational, and personal contexts. While creativity has been widely studied in terms of its definitions, measurement, and training, few investigations have explored its relationship with space, ergonomics, and design. This research proposes the development of an instrument to analyze educational environments that foster creative thinking. Through a case study, data were collected to identify and assess physical-perceptual and sensory-perceptual aspects of educational spaces involved in creative activities. As a result, the Spatial-Perceptual Verification Matrix for Educational Experiences was designed. This tool allows for the evaluation and management of well-being conditions such as spatial flexibility and comfort. The matrix aims to contribute to the creation of environments that support creativity in the classroom, enhancing the development of creative thinking in both students and teachers through the intentional design of learning spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
39
Views
13
Downloads
52
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 8 PDF 5

References

Alencar, E.M. & Fleith, D.D. (2003). Contribuições Teóricas Recentes ao Estudo da Criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19(01), 001-008. https://doi.org/10.1590/S0102-37722003000100002

International Ergonomics & Human Factors Association. (2000). What is Ergonomics (HFE). https://iea.cc/what-is-ergonomics/

Brilinger, C. O., Cole, D., Batiz, E. C., & de Oliveira, M. A. (2017). Contributions of ergonomics for the knowledge society. [Contribuições da ergonomia para a sociedade do conhecimento] Espacios, 38(11)

Capdequi, C. S. (2021a). El malestar de la descivilización: Creatividad como principio de realidad. Revista Española de Sociologia, 30(1). https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.02

Castro, F. (2021). El Presente que Nos Habita. Análisis del mundo contemporáneo y de la comunicación digital. Fondo Editorial Colegiatura.

Ciskszentmihalyi, M. (1996). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.

Contreras, W. (2009). Lista De Verificacion. http://listadeverificacion.blogspot.com/2009/03/lista-de-verificacion.html

Costa, A. P. L., & Villarouco, V. (2019). An application of ergonomics in workstation design in office. En S. Bagnara, R. Tartglia, S. Albolini, T. Alexander & Y. Fujita (Eds.) Proceedings of the 20th Congress of the International Ergonomics Association. Advances in Intelligent Systems and Computin (vol 825). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-96068-5_59

Cross, N., Elliot, D., & Roy, R. (1982). Diseñando el Futuro. Editorial Gustavo Gili S.A.

Hall, E.T. (2005). La Dimensión Oculta. Editorial: Siglo XXI editores.

Hughes, G.D. (2003). Add Creatuvity to your Decision Process. The Journal for Quality & Participation.

Jösch Krotki, A. (2023). Una aproximación a la relevancia de las prácticas creativas en la educación. Revista 180, (1). https://revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/1296

Kadefors. (1998). Ergonomía Herramientas y Enfoques, capítulo 29, 29-61.

Matas, J. A. V. (2020). La educación en la Technoaldea: ¿Privación de la creatividad? Foro De Educación, 18(2), 259-275. https://doi.org/10.14516/FDE.737

Melo-Zamora, M. D., Cifuentes–Bedoya, D. H., Ramos–Reyes, C. A., & Segovia–Borray, C. E. (2021). Desarrollo, creatividad e innovación: Factores para la creación de un centro de desarrollo empresarial. RISTI - Revista Iberica De Sistemas e Tecnologias De Informacao, (E39), 341-354.

Monreal, C. (2000). ¿Qué es la Creatividad? Biblioteca Nueva.

Palencia, C. (2023). Pensamiento Creativo para el Diseño de Experiencias de Aprendizaje Memorables. REVISIÓN HUMANA. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 19(4), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v19.4928

Palencia, C. (2024). Museos, redes sociales y universos transmedia: creación de contenidos para la participación activa del público. REVISIÓN VISUAL. Revista Internacional de Cultura Visual, 16(3), 229–238. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5259

Pineda, C., Sánchez, V., & Amariles, O. (1998). Lenguajes objetuales y posicionamiento. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Puentes-Lagos, D. E., & García-Acosta, G. (2012). Tecnología y pensamiento futuro del trabajo desde la ergonomía en momentos de crisis global. Revista De Salud Publica, 14(1 SUPPL.), 122-137. https://scielosp.org/pdf/rsap/2012.v14suppl1/122-137/es

Rodríguez Ruíz, Y., & Pérez Mergarejo, E. (2016). Macro-ergonomic diagnosis of colombian organizations using ergonomics maturity model. Revista Ciencias De La Salud, 14, 11-25. https://doi.org/10.12804/revsalud14.especial.2016.01

Saenz, L. M. (2005). La Relación Ergonomía y Diseño. En Ergonomía y Diseño de Productos. Criterios de análisis y aplicación. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.

Santos, A., Bívar, F., & Ágoas, V. (2017). Human Centric Lighting: New Paradigm or Common Sense? Workshops on Ophthalmology: Investigation in Ophthalmology. En Lisbon, Qta. da Marinha. Commission Interrnationale de L'éclairag (CIE).

Sen, A. (1982). Choice, Welfare and Measurement. Oxford, Blackwell.

Silva-Roquefort, R., & Muñoz, F. (2019). Urban ergonomics as an adaptative strategy of public space. Bitácora Urbano Territorial, 29(2), 159-168. https://doi.org/10.15446/bitacora.v29n2.70141

Urdaneta Urdaneta, G. A., & Terán Reales, V. A. (2020). Gestión de la ergonomía cognitiva como práctica preventiva en educación superior. Revista Venezolana De Gerencia, 25(Special Issue 4), 333-346.

Varas, J. R. (2018). Cognitive ergonomics as a factor in ensuring the quality of educational processes in virtual learning environments (VLEs). CISCI 2018. Memorias, 2, 150-155.

Published

2025-09-30

How to Cite

Palencia Triana, C. A., & Arbeláez Bustos, J. A. (2025). Creativity and Co-Creation in Higher Education:: Ergonomics in the Design of Academic Spaces . Street Art & Urban Creativity, 11(6), 65–79. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5853

Issue

Section

Research articles