A study of european metropolises in urban symphonies
DOI:
https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5709Keywords:
Experimental cinema, Avant-garde cinema, Film space, Chronotope, Urban identity, Representation of the city, Urban topologyAbstract
Urban symphonies, a film subgenre that emerged in the 1920s, combine artistic experimentation with documentary to poetically represent life in the city. These films are characterized by portraying the urban dynamism, spaces and daily routines of the cities of the time. This research focuses on the representation of the European metropolises of the 1920s, employing a proprietary methodology that analyzes the city as an autonomous filmic space. The study is divided into two phases: a content analysis of four representative works of the subgenre, followed by a filmic textual analysis. Each film constructs a unique urban identity based on the geographical and social characteristics of its city, avoiding iconic monuments and focusing on everyday space. These works develop a narrative in which the course of a day and urban routines create a specific chronotope that structures the cinematic narrative.
References
Albera, F. (2009). La vanguardia en el cine. Ediciones Manantial SRL
Bordwell, D., Thompson, K. y Smith, J. (2020). Film art. An introduction. McGraw-Hill
Burch, N. (2004). Praxis del cine. Editorial Fundamentos
Carrera, P. y Talens, J. (2018). El relato documental. Editorial Catedra
Casetti, F. y Di Chio, F. (2017). Cómo analizar un film. Espasa Libro S.L.U.
Cavalcanti, A. (Director). (1926). Rien que les heures [Solo las horas] [Filme]. Neo Films
Clair, R. (Director). (1923). Paris qui dort [París dormido] [Filme] Films Diamant
Cuvardic García, D. (2012). El tema de las horas del día desde el costumbrismo hasta el cine vanguardista de las sinfonías urbanas. Revista De Filología Y Lingüística De La Universidad De Costa Rica, 2, 33-49. https://doi.org/10.15517/rfl.v34i2.1277
Deleuze, G. (2018). Los signos del movimiento y el tiempo. Editorial Cactus
De Oliveira, M. (Director). (1930). Duoro, faina fluvial [Duero, trabajo fluvial] [Filme]
Flaherty, R. J. (Director). (1927). Twenty-Four Dollar Island [Isla de los veinticuatro dólares] [Filme]
Franken, M. y Ivens, J. (Directores). (1928). De Brug [El puente] [Filme]. Capi-Holland
Franken, M. y Ivens, J. (Directores). (1929). Regen [Lluvia] [Filme]. Capi-Holland
Gómez, C. y Urbizu, E. (2021). La caja de madera. Estudios sobre puesta en escena cinematográfica. Colección Imprenta Dinámica
Herman G. y Weinberg, H. G. (Directores). (1929). Autumn Fire [Fuego de otoño] [Filme]
Kracauer, S. (2019). Teoría del cine. Editorial Planeta, S.A.
Léger, F. (Director). (1925). Ballet mécanique [Ballet mecánico] [Filme]. Synchro-Ciné
Leyda, J. (Director). (1931). A Bronx Morning [Una mañana en el Bronx] [Filme]
Lorente Bilbao, J. I. (2003). Miradas sobre la ciudad. La sinfonía como representación de la urbe. Zainak, 23, 55-69.
Lus Arana, L.M. (2020). Mass media and the postmodern urban experience. From Metropolis to Blade Runner; from cinema to virtual reality. Culture & History Digital Journal, 9(1). https://doi.org/10.3989/chdj.2020.002
Manuel, C., Gámir Orueta, A. y Aertsen, V. (2022). City and audiovisual fiction: approaches for a geographic analysis. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 95. https://doi.org/10.21138/bage.3328
Martínez Puche, S., y Castro, D. (2022). Urban space and its narrative influence on fictional cinema: an applied methodological proposal. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 95. https://doi.org/10.21138/bage.3301
Ray, M. (Director). (1927). Emak Bakia [Filme]
Ruttman, W. (Director). (1927). Berlin: die Sinfonie der Grosstadt [Berlín, sinfonía de una ciudad] [Filme]. Deutsche Vereins-Film
Sánchez Biosca, V. (2007). Fantasías urbanas en el cine de los años veinte. Lars, 7, 23-25.
Sánchez Vidal, A. (1997). Historia del cine. Historia 16, Información e Historia S.L.
Sancho Rodríguez, A. (2012). La representación de la ciudad: Berlín, sinfonía de una gran ciudad (W. Ruttmann, 1927). Arte y Ciudad – Revista de Investigación, 2, 99-112.
Steiner, R. (Director). (1929). H2O [Filme]
Strand, P. y Sheeler, Ch. (Directores). (1921). Manhattan [Filme]. Kino Video
Tejeda, C. (2008). Arte en fotogramas. Cine realizado por artistas. Ediciones Catedra
Vertov, D. (Director). (1929). Cheloveks Kinoapparatom [El hombre de la cámara] [Filme]. VUFKU
Vigo, J. (Director). (1930). À Propos de Nice [A propósito de Niza] [Filme]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que publiquen con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán los derechos morales sobre la obra y cederán a la revista los derechos comerciales.