The Visual Creativity of Protests in Romania (2016-2019)
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v8.2649Palabras clave:
Imagetext, hashtags, symbols, video mapping, placards, visible space-occupation, image politics of protestsResumen
After the pictorial turn, it is not surprising that political messages are more and more often presented in a visual form. Today, the battle between great ideas is not only fought via texts, but also through real and virtual images, or, through imagetexts. This paper tackles the image politics of the Romanian post-2016 anti-government popular resistance through some typical cases of imagetext: hashtags, symbols, video mapping, posters and some cases of visible space-occupation. These examples can present the anonymous (in some cases professional) artistic creativity, which helps the formation of social solidarity and crystallizes the message of the resistance.
Descargas
Estadísticas globales ℹ️
256
Visualizaciones
|
162
Descargas
|
418
Total
|
Citas
Adi, A. (2017). Protester profiles. In #rezist – Romania’ 2017 anti-corruption protests: Causes, development and implications (pp. 51–16). Retrieved from http://www.romanianprotests.info
Armanca, B. (2017). Humor as a form of symbolic communication during the February 2017 protests in Romania. In #rezist – Romania’ 2017 anti-corruption protests: Causes, development and implications (pp. 103–107). Retrieved from http://www.romanianprotests.info
Bălan, S. (2018, December 9). Până la prima bătaie de clopot. Retrieved April 2, 2019, from DoR (Decât o Revistă) website: https://www.decatorevista.ro/pana-la-prima-bataie-de-clopot/
De vorba cu tinerii care au facut proiectii video la protestele din Piata Victoriei din ambulanta veterinara. (2017, February 22). Retrieved April 2, 2019, from Ziare.com website: http://www.ziare.com/internet-si-tehnologie/tehnologie/de-vorba-cu-tinerii-care-au-facut-proiectii-video-la-protestele-din-piata-victoriei-din-ambulanta-veterinara-1454740
DECLIC: Fă Cunoștiință Cu Echipa. (n.d.). Retrieved April 1, 2019, from https://www.declic.ro/fa-cunostiinta-cu-echipa
Îi lăsăm să fure #REZIST? (n.d.). Retrieved April 1, 2019, from https://www.declic.ro/stiri/rezist-osim
Magyari S.. (2017). Tűntetésfolklor, avagy egy csendes lázadás nyelvi jelei. In Diskurzusok az alkonyról. A 2017/es Argumentor műhelykonferencia kötete. (pp. 117–127). Nagyvárad-Debrecen: Partiumi Kiadó and Debrecen University Press.
Mitchell, W. J. T. (1987). Iconology: Image, text, ideology (Paperback ed., [Nachdr.]). Chicago: Univ. of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226148052.001.0001
Prezenţa la vot a românilor la parlamentarele din ultimii 27 de ani. (2016, December 12). Retrieved March 31, 2019, from Stiriletvr.ro—Site-ul de stiri al TVR website: http://stiri.tvr.ro/prezenta-la-vot-a-romanilor-la-parlamentarele-din-ultimii-27-de-ani_812404.html#view
#Rezist: Proteste împotriva OUG 13/2017. (2017). București: Curtea Veche.
Roberts, E., & Stan, C. (2017, February 6). Romania protests continue despite repeal of corruption decree—CNN. Retrieved March 31, 2019, from https://edition.cnn.com/2017/02/06/europe/romania-protests-update/index.html
Stănescu, S. (2018, March 23). [One World Romania] Interviu cu Ruxandra Gubernat. Retrieved April 2, 2019, from
DoR (Decât o Revistă) website: https://www.decatorevista.ro/one-world-romania-interviu-cu-ruxandra-gubernat/
Toma, V. (2017, February 9). Tanarul din apartamentul caruia s-au facut proiectii la proteste, chemat la Politia Locala. Retrieved April 2, 2019, from Revista 22 website: https://revista22.ro/actualitate-interna/tanarul-din-apartamentul-caruia-s-au-facut-proiectii-la-proteste-chemat-la-politia-locala
Wiesenthal, C., Bucknell, B., & Mitchell, W. J. T. (2000). Essays into the Imagetext: An Interview with W. J. T. Mitchell. Mosaic (Winnipeg), 33(2), 1.
Zappavigna, M. (2018). Searchable Talk: Hashtags and Social Media Metadiscourse. Bloomsbury Publishing.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor.
- Los autores/as ceden a la revista el derecho de la primera publicación. La revista también posee los derechos de edición.
- Todos los contenidos publicados se regulan mediante una Licencia Atribución/Reconocimiento-SinDerivados 4.0 Internacional. Acceda a la versión informativa y texto legal de la licencia. En virtud de ello, se permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista. Si transforma el material, no podrá distribuir el trabajo modificado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales), una vez publicado en la revista y citando a la misma ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).