Miss AI on Instagram

Virtual Influencers Representation in Beauty Pageants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.6116

Keywords:

Virtual influencers, Virtual models, Artificial intelligence, The beauty myth, Beuaty pageant, Gender stereotypes, Instagram

Abstract

The first beauty pageant for virtual influencers created with generative artificial intelligence emerged in 2024. In this context, the main objective of this research is to analyze the image and representation of said competition’s participants on Instagram. Adopting a quantitative and qualitative methodology, 50 posts (966 images) on Instagram from the ten WAICA 2024 finalists are analyzed. For this process, an analysis template created for this study is used. Among the main results, it is obtained that the candidates perpetuate the feminine beauty ideal that reproduces patriarchal standards and bases their identity essentially on the image of the self.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
13
Views
7
Downloads
20
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 4 PDF 3

References

Bajo, I. & Gutiérrez, B. (2022). Ciberviolencias machistas en Instagram: Relación entre la violencia recibida y el contenido compartido. IC Revista Científica de Información y Comunicación, 19, 211-236. https://dx.doi.org/10.12795/IC.2022.I19.10

Caldeira, S. (2016). Identities in Flux: An Analysis to Photographic Self-Representation on Instagram. Observatorio (OBS*), 10(3), 135-158. https://doi.org/10.15847/obsOBS10320161031

Carrillo-Durán, M., García, M. & Corzo, L. (2024). Influencers virtuales de apariencia humana como forma de comunicación online: el caso de Lil Miquela y Lu do Magalu en Instagram. Revista de Comunicación, 23(1), 119-140. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3453

Chaves, B. (2021). El papel de los influencers en la creación y reproducción del estereotipo de belleza femenina en Instagram. [Trabajo de Fin de Máster]. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/147203

Couvry, C. (2023). Les concours de beauté. Enjeux culturels, identitaires, politiques. Sociétés & Représentations, 56(2), 99-117. https://dx.doi.org/10.3917/sr.056.0099

da Silva, A. & Chimenti, P. (2021). “Humanized Robots”: A Proposition of Categories to Understand Virtual Influencers. Australasian Journal of Information Systems, 25, 1-27. https://doi.org/10.3127/ajis.v25i0.3223

de Sousa, A. F., dos Santos, L., Cremonezi, C., Rodrigues, T. & Rodrigues, F. (2018). Image-discursive construction of body beauty in social media: effects on followers' body and eating perceptions. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, 13(2), 395–411. https://doi.org/10.12957/demetra.2018.33305

di Gesto, C., Nerini, A., Policardo, G. R. & Matera, C. (2022). Predictors of Acceptance of Cosmetic Surgery: Instagram Images-Based Activities, Appearance Comparison and Body Dissatisfaction Among Women. Aesthetic Plastic Surgery, 46(1), 502–512. https://doi.org/10.1007/s00266-021-02546-3

Gibbs, M., Meese, J., Arnold, M., Nansen, B. & Carter, M. (2014). #Funeral and Instagram: death, social media, and platform vernacular. Information, Communication & Society, 18(3), 255–268. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.987152

Gil, A. (2023). Concursos de belleza o la competencia patriótica desde el sexismo. Reflexiones críticas. [Trabajo de Fin de Grado], Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/60731

Haraway, D. J. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Cátedra.

Hornero, C. (2024, July 10). Kenza Layli se convierte en la primera influencer virtual en ganar el certamen de belleza 'Miss IA'. Telecinco. https://tinyurl.com/y5rmawy2

Hua, W. (2013). Buying Beauty: Cosmetic Surgery in China. Hong Kong University Press.

Jiménez, L. (2024, April 26). Los 'influencers' y las redes sociales disparan los retoques estéticos en jóvenes. Público. https://tinyurl.com/4xxddmes

Johnson, B., Onwuegbuzie, A. & Turner, L. (2007). Towards a Definition of Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/15586898062982

King-O’Riain, R. C. (2008). Making the Perfect Queen: The Cultural Production of Identities in Beauty Pageants. Sociology Compass, 2(1), 74–83. https://doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00056.x

Lavinia, E. (2024, Juin 18). The world’s first AI beauty pageant points to the future of social media influencers. FastCompany. https://tinyurl.com/mr2ksvzk

Martín, T. & Chaves, B. (2022). La influencia de Instagram en la creación y reproducción del ideal de belleza femenino. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.11148

Muñoz-Zapata, D. E. Estrada-Jaramillo, L. M. & Osorio-Franco, J. M. (2023). Problematizaciones de roles de género y estereotipos de belleza a través de cuentas de Instagram durante la pandemia en Colombia. Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 35, 1-21. https://doi.org/10.25100/prts.v0i35.12353

Neira, V. L. (2024). Violencia y discriminación en los certámenes de belleza: un análisis de Reina de Cuenca. Revista Pares Ciencias Sociales, 4(1), 57-73. http://id.caicyt.gov.ar/ark://4m3j9pu66

Poaquiza, C. E. (2023). Los concursos de belleza entre el imaginario y la estigmatización social: caso de estudio ciudad de Ambato. Trabajo de Graduación previo a la obtención del Título de Licenciada en Comunicación. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador.

Rodrigo-Martín, I., Muñoz-Sastre, D. & Rodrigo-Martín, L. (2022). Los influencers virtuales como líderes de opinión y su empleo en técnicas en comunicación política. Revista Mediterránea de Comunicación, 13(1), 251-266. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.20751

Roussange, G. (2024, November 20). Anne Kerdi, la première guide touristique régionale imagine par l’IA. Les Echos. https://tinyurl.com/2284uhhy

Sudjic, O. (2019). Expuesta. Un ensayo sobre la epidemia de la ansiedad. Alpha Decay.

Syarifudin, A. & Ummah, K. C. (2023). The representation of female beauty in the Instagram pageant lovers. Digital Theory, Culture & Society, 1(1), 39–52. https://doi.org/10.61126/dtcs.v1i1.8

Villén-Higueras, S. J. & Mata-Núñez, A. (2025). Influencers virtuales femeninas y representación de género: análisis de su imagen en Instagram. European Public & Social Innovation Review, 10, 1-22. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-568

Weigel, M. (2017). Los trabajos del amor. Melusina.

Wolf, N. (1991). El mito de la belleza. Emecé.

Published

2025-12-22

How to Cite

Mata-Núñez, A., & Villén-Higueras, S. J. (2025). Miss AI on Instagram: Virtual Influencers Representation in Beauty Pageants. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(8), 183–196. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.6116

Issue

Section

Research articles