Video in Vertical Format in Spanish Digital Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5730

Keywords:

Media, Social media, Audiovisual, Vertical video, Format

Abstract

The growing dominance of mobile devices and the consumption of news make it possible to foresee changes in the news offer and formats offered by the digital media. The video format is characterised by brevity and constant updating and has a greater interaction with the audience. This paper studies the expressions of the image in vertical format of nine Spanish media with profiles on TikTok, Instagram Reels and YouTube Shorts. The following have been identified: formal characteristics; differences between digital media and social platforms; hybridisation of traditional audiovisual practices with more recent ones.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
0
Views
0
Downloads
0
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 0 PDF 0

References

Aguado, J. Feijóo, C. y Martínez, I. (2013). La comunicación móvil, Hacia un nuevo ecosistema digital. Barcelona: Gedisa

Baer, A. y Schnettler, B. (2009). Hacia una metodología cualitativa audiovisual. El vídeo como instrumento de investigación social. En MERLINO, A. (ed.), Investigación cualitativa en las ciencias sociales: Temas, problemas y aplicaciones (pp. 149-173: Buenos Aires: Cengage Learning.

Barakat, Z. (16 de mayo de 2015). The future of video is vertical. John S. Knight Journalism Fellowships at Stanford. https://stanford.io/3bw6AMZ

Benaissa-Pedriza, S. (2018). Las redes sociales como fuente de información periodística en la prensa digital española (El País, El Mundo, La Vanguardia y ABC). Index comunicación, 8(3), pp. 13-42. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6711305.pdf

Benítez-de-Gracia, M. y Herrera-Damas, S. (2018). El reportaje inmersivo en vídeo 360º: diseño de un modelo de análisis. El profesional de la información, 27 (1), pp. 149-161. https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22701 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.14

Casero-Ripollés, A. (2012). Más allá de los diarios: el consumo de noticias de los jóvenes en la era digital. Comunicar, 39 (XX), pp. 151-158. https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-05 DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-05

Cebrián, M. (2008). La web 20 como red social de comunicación e información. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, pp. 345-361

Comscore, Inc. (2018). El futuro digital en perspectiva. comScore. www.comscore.com/esl/GlobalDFIF2018

Fernández-Martínez, R. (2019). El vídeo espontáneo y su impacto en la prensa digital. Communication & Society, 32(1), pp. 213-234. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/37826/32060

Fontaine, G., Grece, C. y Jiménez-Pumares, M. (2018). Online video sharing: Offerings, audiences, economic aspects. European Audiovisual Observatory (Council of Europe), Strasbourg. https://rm.coe.int/online-video-sharing/16808b2e16

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes: notas sobre la posfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

García-Avilés, J. (2015). “El desarrollo del video informativo en la red: formatos y casos de éxito”. En L. Núñez-Ladeveze, Periodismo en la Red. Géneros, estilos y normas (pp. 251-284). Madrid: Universitas.

Hallgren, N. y Nylund, M. (2018). Online Videos at Newspaper Websites: A Literature Review. The Journal of Media Innovations, 4 (2). https://doi.org/10.5617/jomi.v4i2.2339 DOI: https://doi.org/10.5617/jomi.v4i2.2339

Herrero-Diz, P., Tapia-Frade, A. y Varona-Aramburu, D. (2020). La consolidación de los dispositivos móviles para el consumo de información en España. Cuadernos.Info, 46, pp. 203-221. https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22701 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.46.1741

IAB Spain y GFK (2024). Observatorio del consumo digital en España - Diciembre 2023. IAB Spain. https://iabspain.es/estudio

Jódar-Marín, J. (2019). New audiovisual formats in the cybermedia: from TV reports to videonews. Communication y Society, 32(4), pp. 63-75. https://doi.org/10.15581/003.32.4.63-75 DOI: https://doi.org/10.15581/003.32.4.63-75

Kalogeropoulos, A., Cherubini, F., y Newman, N. (2016). The Future of Online News Video. Digital News Project 2016. Londres: Reuters Institute. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/The%2520Future%2520of%2520Online%2520News%2520Video.pdf

Manjoo, F. (12 de agosto de 2015). Vertical Video on the Small Screen? Not a Crime. The New York Times. https://nyti.ms/3bzAaS9

Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, MA: MIT Press. https://dss-edit.com/plu/Manovich-Lev_The_Language_of_the_New_Media.pdf DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2002v27n1a1280

Marcos-García, S., Alonso-Muñoz, L. y López-Meri, A. (2021). Periodismo y nuevas narrativas. Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), pp. 553-567. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/71193 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.71193

Marcos, J., Edo, C. y Parra, D. (2018). Remaining challenges for digital newspapers regarding informative updates: case studies in the Spanish media. Communication & Society, 31(2), pp. 51-70.

Masip, P., Guallar, J., Suau, J., Ruiz-Caballero, C. y Peralta, M. (2015). News and social networks: audience behavior. El profesional de la información, 24 (4), pp. 363-370. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.jul.02 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.02

Mayoral, J. y Edo, C. (2015). Hacia una nueva narrativa audiovisual: análisis de cinco cibermedios españoles. Communication & Society, 28(1), pp. 145-164. http://doi.org/10.15581/003.28.1.sp.145-164 DOI: https://doi.org/10.15581/003.28.1.sp.145-164

Navarro-Güere, H. (2023). El vídeo en formato vertical. Una revisión de la literatura en comunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 69–81. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23028 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23028

Navarro-Güere, H. (2024). El vídeo de formato vertical en dispositivos móviles. Estudio de caso en TikTok, Instagram Reels y YouTube Shorts. Revista De Comunicación, 23(1), 377–394. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3316 DOI: https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3316

Ortells-Badenes, S. (2016). Vídeos de producción propia en la prensa digital: buscando el equilibrio entre la calidad y la inmediatez. Revista Latina de Comunicación Social, 1 (14). https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1081 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1081

Paulussen, S. y Harder, R. (2014). Social Media References in Newspapers. Journalism Practice, 8(5), pp. 542-551. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2014.894327 DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2014.894327

Paz-Enrique, L. y Hernández-Alfonso, E. (2017). Visual metric: Guía metodológica para el análisis métrico de materiales audiovisuales. Cuadernos de Documentación Multimedia, 28 (1), pp. 38-61. http://dx.doi.org/10.5209/CDMU.55519 DOI: https://doi.org/10.5209/CDMU.55519

Pérez-Ordóñez, C. y Sosa-Valcácer, A. (2022). El mito de los festivales de pop-rock como símbolo de la Contracultura a través de la creación audiovisual: de los documentales films festivals de los 70 a los aftermovies. En: Gómez, Higueras y de-Aguilera (coords.). Los caminos de la memoria en el cine y el audiovisual contemporáneos (pp. 175-193). Comunicación Social.

Rozados-Lorenzo, A., Calvete-Lorenzo, S., y Sosa-Fernández, R. (2024). Producciones audiovisuales en formato vertical: el caso de Snap Originals. El consumo de ficción en 9:16. Palabra Clave, 26(4), e2646. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.6 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.6

Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El profesional de la información, 28 (1), e280101. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01

Santín, M. y Álvarez-Monzoncillo, J. (2020). The use of YouTube by the Spanish press: A model to be defined. El profesional de la información, 29 (1), e290116. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16

Scimago (2024). Rankings. SCImago Media Ranking. https://www.scimagomedia.com

Sidorenko-Bautista, P., de-la-Casa, J., y de-Julián, J. (2020). Use of new narratives for COVID-19 reporting: From 360º videos to ephemeral TikTok videos in online media. Tripodos, 1(47), pp. 105-122. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p105-122 DOI: https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p105-122

Subsign. (20 de marzo de 2017). Vertical vs Horizontal Video. Subsign Medium. https://subsign.medium.com/vertical-vs-horizontal-video-2ed0a76a02ce

Tognazzi-Drake, A. (2012). Las transformaciones de los contenidos audiovisuales y la influencia de los dispositivos móviles en el nuevo escenario transmedia. Anàlisi (monográfico), pp. 81-95. https://doi.org/10.7238/a.v0iM.1503 DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0iM.1503

Published

2025-04-12

How to Cite

Navarro Güere, H., & Massana Molera, E. (2025). Video in Vertical Format in Spanish Digital Media. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(2), 161–172. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5730

Issue

Section

Research articles