Video in Vertical Format in Spanish Digital Media
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5730Keywords:
Media, Social media, Audiovisual, Vertical video, FormatAbstract
The growing dominance of mobile devices and the consumption of news make it possible to foresee changes in the news offer and formats offered by the digital media. The video format is characterised by brevity and constant updating and has a greater interaction with the audience. This paper studies the expressions of the image in vertical format of nine Spanish media with profiles on TikTok, Instagram Reels and YouTube Shorts. The following have been identified: formal characteristics; differences between digital media and social platforms; hybridisation of traditional audiovisual practices with more recent ones.
Downloads
Global Statistics ℹ️
0
Views
|
0
Downloads
|
0
Total
|
References
Aguado, J. Feijóo, C. y Martínez, I. (2013). La comunicación móvil, Hacia un nuevo ecosistema digital. Barcelona: Gedisa
Baer, A. y Schnettler, B. (2009). Hacia una metodología cualitativa audiovisual. El vídeo como instrumento de investigación social. En MERLINO, A. (ed.), Investigación cualitativa en las ciencias sociales: Temas, problemas y aplicaciones (pp. 149-173: Buenos Aires: Cengage Learning.
Barakat, Z. (16 de mayo de 2015). The future of video is vertical. John S. Knight Journalism Fellowships at Stanford. https://stanford.io/3bw6AMZ
Benaissa-Pedriza, S. (2018). Las redes sociales como fuente de información periodística en la prensa digital española (El País, El Mundo, La Vanguardia y ABC). Index comunicación, 8(3), pp. 13-42. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6711305.pdf
Benítez-de-Gracia, M. y Herrera-Damas, S. (2018). El reportaje inmersivo en vídeo 360º: diseño de un modelo de análisis. El profesional de la información, 27 (1), pp. 149-161. https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22701 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.14
Casero-Ripollés, A. (2012). Más allá de los diarios: el consumo de noticias de los jóvenes en la era digital. Comunicar, 39 (XX), pp. 151-158. https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-05 DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-05
Cebrián, M. (2008). La web 20 como red social de comunicación e información. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, pp. 345-361
Comscore, Inc. (2018). El futuro digital en perspectiva. comScore. www.comscore.com/esl/GlobalDFIF2018
Fernández-Martínez, R. (2019). El vídeo espontáneo y su impacto en la prensa digital. Communication & Society, 32(1), pp. 213-234. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/37826/32060
Fontaine, G., Grece, C. y Jiménez-Pumares, M. (2018). Online video sharing: Offerings, audiences, economic aspects. European Audiovisual Observatory (Council of Europe), Strasbourg. https://rm.coe.int/online-video-sharing/16808b2e16
Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes: notas sobre la posfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
García-Avilés, J. (2015). “El desarrollo del video informativo en la red: formatos y casos de éxito”. En L. Núñez-Ladeveze, Periodismo en la Red. Géneros, estilos y normas (pp. 251-284). Madrid: Universitas.
Hallgren, N. y Nylund, M. (2018). Online Videos at Newspaper Websites: A Literature Review. The Journal of Media Innovations, 4 (2). https://doi.org/10.5617/jomi.v4i2.2339 DOI: https://doi.org/10.5617/jomi.v4i2.2339
Herrero-Diz, P., Tapia-Frade, A. y Varona-Aramburu, D. (2020). La consolidación de los dispositivos móviles para el consumo de información en España. Cuadernos.Info, 46, pp. 203-221. https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22701 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.46.1741
IAB Spain y GFK (2024). Observatorio del consumo digital en España - Diciembre 2023. IAB Spain. https://iabspain.es/estudio
Jódar-Marín, J. (2019). New audiovisual formats in the cybermedia: from TV reports to videonews. Communication y Society, 32(4), pp. 63-75. https://doi.org/10.15581/003.32.4.63-75 DOI: https://doi.org/10.15581/003.32.4.63-75
Kalogeropoulos, A., Cherubini, F., y Newman, N. (2016). The Future of Online News Video. Digital News Project 2016. Londres: Reuters Institute. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/The%2520Future%2520of%2520Online%2520News%2520Video.pdf
Manjoo, F. (12 de agosto de 2015). Vertical Video on the Small Screen? Not a Crime. The New York Times. https://nyti.ms/3bzAaS9
Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, MA: MIT Press. https://dss-edit.com/plu/Manovich-Lev_The_Language_of_the_New_Media.pdf DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2002v27n1a1280
Marcos-García, S., Alonso-Muñoz, L. y López-Meri, A. (2021). Periodismo y nuevas narrativas. Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), pp. 553-567. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/71193 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.71193
Marcos, J., Edo, C. y Parra, D. (2018). Remaining challenges for digital newspapers regarding informative updates: case studies in the Spanish media. Communication & Society, 31(2), pp. 51-70.
Masip, P., Guallar, J., Suau, J., Ruiz-Caballero, C. y Peralta, M. (2015). News and social networks: audience behavior. El profesional de la información, 24 (4), pp. 363-370. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.jul.02 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.02
Mayoral, J. y Edo, C. (2015). Hacia una nueva narrativa audiovisual: análisis de cinco cibermedios españoles. Communication & Society, 28(1), pp. 145-164. http://doi.org/10.15581/003.28.1.sp.145-164 DOI: https://doi.org/10.15581/003.28.1.sp.145-164
Navarro-Güere, H. (2023). El vídeo en formato vertical. Una revisión de la literatura en comunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 69–81. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23028 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23028
Navarro-Güere, H. (2024). El vídeo de formato vertical en dispositivos móviles. Estudio de caso en TikTok, Instagram Reels y YouTube Shorts. Revista De Comunicación, 23(1), 377–394. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3316 DOI: https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3316
Ortells-Badenes, S. (2016). Vídeos de producción propia en la prensa digital: buscando el equilibrio entre la calidad y la inmediatez. Revista Latina de Comunicación Social, 1 (14). https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1081 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1081
Paulussen, S. y Harder, R. (2014). Social Media References in Newspapers. Journalism Practice, 8(5), pp. 542-551. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2014.894327 DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2014.894327
Paz-Enrique, L. y Hernández-Alfonso, E. (2017). Visual metric: Guía metodológica para el análisis métrico de materiales audiovisuales. Cuadernos de Documentación Multimedia, 28 (1), pp. 38-61. http://dx.doi.org/10.5209/CDMU.55519 DOI: https://doi.org/10.5209/CDMU.55519
Pérez-Ordóñez, C. y Sosa-Valcácer, A. (2022). El mito de los festivales de pop-rock como símbolo de la Contracultura a través de la creación audiovisual: de los documentales films festivals de los 70 a los aftermovies. En: Gómez, Higueras y de-Aguilera (coords.). Los caminos de la memoria en el cine y el audiovisual contemporáneos (pp. 175-193). Comunicación Social.
Rozados-Lorenzo, A., Calvete-Lorenzo, S., y Sosa-Fernández, R. (2024). Producciones audiovisuales en formato vertical: el caso de Snap Originals. El consumo de ficción en 9:16. Palabra Clave, 26(4), e2646. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.6 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.6
Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El profesional de la información, 28 (1), e280101. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Santín, M. y Álvarez-Monzoncillo, J. (2020). The use of YouTube by the Spanish press: A model to be defined. El profesional de la información, 29 (1), e290116. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16
Scimago (2024). Rankings. SCImago Media Ranking. https://www.scimagomedia.com
Sidorenko-Bautista, P., de-la-Casa, J., y de-Julián, J. (2020). Use of new narratives for COVID-19 reporting: From 360º videos to ephemeral TikTok videos in online media. Tripodos, 1(47), pp. 105-122. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p105-122 DOI: https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p105-122
Subsign. (20 de marzo de 2017). Vertical vs Horizontal Video. Subsign Medium. https://subsign.medium.com/vertical-vs-horizontal-video-2ed0a76a02ce
Tognazzi-Drake, A. (2012). Las transformaciones de los contenidos audiovisuales y la influencia de los dispositivos móviles en el nuevo escenario transmedia. Anàlisi (monográfico), pp. 81-95. https://doi.org/10.7238/a.v0iM.1503 DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0iM.1503
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).