Democracy and political culture in the contextualization of the lobby

Authors

  • Ana Belén Oliver-González Universidad Camilo José Cela, Madrid

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5347

Keywords:

Lobby, Democracy, Political culture, Influences, Lobbying

Abstract

Political culture is the set of attitudes, beliefs and values ​​shared by citizens regarding politics and institutions, plays a crucial role in the functioning and regulation of lobbying in democratic regimes.

 This study analyze how political culture influences the functioning and regulation of lobbying in democratic regimes, with the aim of identifying practices that promote transparency, representativeness and equity in decision-making processes. Accountability is essential to prevent corruption, increase transparency, improve efficiency, strengthen democracy, ensure accountability, foster innovation, and promote justice and equity in public administration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J. (2024). Algunas notas sobre la regulación de los lobbies en España. Asamblea. Revista Parlamentaria De La Asamblea De Madrid, (46), pp. 63-101. https://doi.org/10.59991/ rvam/2024/n.46/966. Almansa-Martínez, A., López-Gómez, S. y Castillo-Esparcia, A. (2024). Alfabetización y compromiso sobre el cambio climático en estudiantes universitarios españoles. Journal of Communication Management Vol. 28 (1), pp. 147-164. 10.1108/JCOM-07-2022-0081. Álvarez, I. y De Montalvo, F. (2014). Los lobbies en el marco de la Unión Europea: una reflexión a propósito de su regulación en España. En ieee, 33, pp. 353-376. https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=4724065. Anastacia, F. y Mateos, A. (2009). Elites Parlamentares na America Latina. Belo Horizonte, BR Argumentum. Anastisiadis, S. (2006). Understanding Corporate Lobbying in its own terms. ICCSR, Nottingham University, núm. 42. www.nottingham.ac.uk/business/ICCSR/research.php?action=download&id =38. Alonso, A. (2000). Lobbying: la trama secreta. Buenos Aires Valletta. ISBN- 10 9507432094. Aron, R. (2007). Introducción a la filosofía de la historia. Losada. ISBN: 9789500392174. Barakso, M. (2010). Brand identity and the tactical repertoires of advocacy organizations. In: A. Prakash and M.K. Gugerty. Advocacy Organizations and Collective Action. Cambridge University Press, pp. 155-176. https://doi.org/10.1017/CBO9780511762635. Butler, A. & Palmer, G. (2017). A Constitution for Aotearoa New Zealand. Victoria University Press. ISBN: 101776560868. Béjar, L. (2006). Los partidos en el Congreso de la Unión. La representación parlamentaria después de la alternancia. Universidad Nacional Autónoma de México D.F. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Gernika. Bobbio, N. (1989). Liberalismo y democracia. Brevarios Fondo de Cultura Económica. ISBN: 9789681632144. Bouwen, P. (2002). Corporate Lobbying in the European Union: The Logic of Access. Journal of European Public Policy, 3(9), pp. 365-390. https://doi.org/10.1080/13501760210138796. Breslin, S., Hague, R. y Harrop, M. (1998). Comparative Governments and Politics. An Introduction. Fourth edition. MacMillan Press. ISBN 1-4039-13145. Calduch, R. (1991). Relaciones Internacionales. Ediciones de las Ciencias Sociales. ISBN: 84-87510-25-6. Calduch, R. (2014). Métodos y técnicas de investigación internacional. Repositorio Universidad Com-plutense de Madrid. https://www.ucm.es/data/cont/docs/835-2018-03-01-Metodos%20y% 20Tecnicas%20de%20Investigacion%20Internacional%20v2.pdf. Casado, M. F. (2016). El futuro energético de Japón: Entre el regreso a la senda nuclear y el giro hacia las renovables. Revista UNISCI, 41, pp. 71-103. https://doi.org/10.5209/rev_RUNI.2016. n41.52675. Castillero-Ostio, E., Moreno-Cabanillas, A. y Castillo, A. (2023). Transparencia y Gobierno: puertas giratorias en España. Revista Española de la Transparencia (18), pp. 201-229. https://doi.org/ 10.51915/ret.295. Dahl, R. A. (1971). Polyarchy: Participation and Opposition. New Haven, CT: Yale University Press. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2451196. Delapierre, M., Madeuf, B., & Michalet, C.A. (1983). Nationalisations et internationalisation; Stratégies des multinationales franeaises dans la crise. Paris La Découverte-Maspero. ISBN 2-7071-1395-6. Democracy Report (2024). Democracy Winning and Losing at the Ballot. V-Dem Intitute. Univertisy of Gothemburg. https://www.v-dem.net/documents/43/v-dem_dr2024_lowres.pdf. Eisen, N. & Dews, F. (2024). La lucha contra la amenaza que supone la corrupción para la democracia. Brookings Governance Studies. https://www.brookings.edu/articles/fighting-corruptions-threat-to-democracy/. Fukuyama, F. (2014). Orden y decadencia de la política. Grupo Planeta.

George, A. (2022). The Role of the Prime Minister in Japan. In Pekkanen RJ; Pekkanen Saadia M.(ed.), The Oxford Handbook of Japanese Politics, Oxford University Press, New York, pp. 57-73.Guedón, J. (2021). Grupo de presión tecnológico estadounidense, ¿una amenaza para la Unión Europea? En ieee, 21, pp. 421-435.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7957073. Habermas, J. (1994). Derechos Humanos y soberanía popular: las concepciones liberal y republicana. En Derechos y libertades, 2 (3), pp. 215-230. https://hdl.handle.net/10016/1496. Huntington, S. P. (1990). El orden político en las sociedades en cambio. Paidós Barcelona. ISBN-10 8449302285. Kelman, S. (2000). Review of Corruption and Government: Causes, Consequences, and Reform, by S. Rose-Ackerman. Journal of Policy Analysis and Management, 19(3), pp. 488-491. http://www. jstor.org/stable/3325706. Klitgaard, R. (1988). Controlling Corruption. University of California Press. Martín-Herrero, J. M. (2023). Revisión bibliográfica sobre reputación en los ámbitos digitales: cómo potenciar la gestión efectiva de la imagen corporativa en la era digital. En M. I. Mínguez y A. Dafonte (eds). Periodismo, ciudadanía y política en el escenario digital, pp. 513-525. Dykinson. Martín-Herrero, J. M. (2024). El propósito empresarial como elemento de comunicación corporativa y reputación. De la RSC a la sostenibilidad. European Public & Social Innovation Review, 9, pp. 1-15.https://doi.org/10.31637/epsir-2024-776.Mascott, M. (2007). Cabildeando la Nación. Metapolítica: la mirada limpia de la política, vol. 11, núm. 54, pp. 79-85. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2515694. Mccormick, R. y Tollison, R. (1981). Politicians, Legislations and the Economy: An lnquiry into the lnterest Group Theory of Government. Amsterdam Martinus. https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/014481888490022X. Morán Calvo-Sotelo, M. L. (1997). Elite y cultura política en la España democrática. En Cultura Política. Enfoques Teóricos y análisis empíricos. Coords. Del Castillo y Crespo, pp. 185-222. Tirant lo Blanch. ISBB-10 84-8002-445-3. Morata, F. (1995). Influir para decidir: la incidencia de los lobbies en la Unión Europea. Revista de Estudios Políticos, 90, pp. 129-146.https://recyt.fecyt.es/index.php/ RevEsPol/article/view/45651. Moreno-Cabanillas, A., Castillero-Ostio, E. y Castillo, A. (2024). Comunicación digital y organizaciones sociales: una evaluación de las estrategias de comunicación de las ONG más valoradas a nivel mundial. Internet del futuro, 16 (1), 26. https://doi.org/10.3390/fi16010026. Montero, J. R., Zmerli, S. y Newton, K. (2008). Confianza social, confianza política y satisfacción con la democracia. Reis, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, núm. 122, pp. 11-54. https://www.redalyc.org/pdf/997/99715236001.pdf. Muramatsu, M. (1997). Local Power in the Japanese State. University of California Press. ISBN 0520361814. O’Donnell, G. (2008). Hacia un Estado de y para la Democracia. En: Democracia/Estado/Ciudadanía. Lima: PNUD. Oliver, A. (2019). Estudio comparado de la regulación del Lobbying: Reino Unido, Francia y la Unión Europea. Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC. Nº 20 (20), pp. 50-65. https://doi.org/10.7263/adresic-020-04. Oliver, A. (2023). Las relaciones públicas y la comunicación; interdependencia en las relaciones internacionales. Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 14 (2), pp. 295 a 314. UHM (Elche-Alicante). https://doi.org/10.21134/mhjournal.v14i.1973. Oliver-González, A. B. (2022a). Estrategias comunicativas y lobbying de la industria de los alimentos transgénicos en Europa. En Transversalidad de la investigación en comunicación. Coord. Julieti de Oliveira y Gladys Corona-León, pp. 141-159. Dykinson. ISBN 978-84-1122-367-6. Oliver-González, A. B. (2022b). Estrategias comunicativas e intereses de los lobbies de la industria del tabaco en Europa. En Narrativas y usuarios de la sociedad transmedia. Coord. Guillermo Paredes Otero, pp. 558-574. Dykinson. ISBN 978-84-1122-368-3.

Parsons, T. (1989). Un bosquejo tentativo de los valores estadounidenses. Theory, Culture & Society , 6 (4), pp. 577-612. https://doi.org/10.1177/026327689006004004. Pearson, F. S. y Rochester, J. M. (2003). Relaciones Internacionales. Situación global en el siglo XXI. Mc Graw-Hill Interamericana. ISBN: 9789584100740. Peschard, J. (2016). La Cultura Política Democrática. Instituto Nacional Electoral. https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/02.pdf. Petracca, M. P. (1992). The Politics of Interests. Westview Press New York. ISBN: 9780813310008. Ricciardi, M. A. (2009). Lobbying en México y Argentina, lo que la transición encontró. Universidad de las Americas, Puebla. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lri/ricciardi_ma/. Richardson, B. (1984). Politics in Japan. Longman Higher Education. ISBN-10 0673394727. Rojas, F. y Guzmán, J. (2010). Apuntes para una Teoría sobre Gobernabilidad y Convivencia Democrática. Flacso Secretaría General. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/ 5215/1/pdf_1082.pdf. Romero, L. M. y Mañas, L. (2017). Comunicación institucional en el ecosistema digital. Una visión desde las organizaciones. file:///D:/Downloads/Comunicacion_institucional_en_el_ecosist.pdf. Sartori, G. (1987). ¿Qué es la democracia? Revista Comillas Icade. Revista de la Facultad de Derecho, (61), pp. 447-451.https://revistas.comillas.edu/index.php/revistaicade/article/view/6443/6254. Schumpeter, J. (1976). Capitalismo, Socialismo y Democracia. Folio ediciones SA. ISBN-10: 8441305137. Schuster, M. (2017, agosto). El lobby en América Latina: entre el poder y la presión. Entrevista a Mario Ricardi. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Nueva Sociedad. https://nuso.org/articulo/los-lobbies-en-america-latina-entre-el-poder-y-la-presion/.

Xifra, J. (2000). Lobbying. Cómo influir eficazmente en las decisiones de las instituciones públicas. Gestión 99, pp. 63-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=234609.

Published

2024-11-19

How to Cite

Oliver-González, A. B. (2024). Democracy and political culture in the contextualization of the lobby. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(7), 129–144. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5347