Arts, Creativity, and Social Media

A Critical Review of the Dalinian Universe on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5294

Keywords:

Arts and culture, Communications, Creativity, Social media, Instagram, Salvador Dalí, Heritage

Abstract

This work analyses the presence of the life and work of the brilliant Spanish artist Salvador Dalí on social networks, with special attention to the most visual of them all: Instagram. Emphasis is placed on the study of the profile of the brilliant Catalan author as an example for inspiration and creativity in today's digital society. This work attempts to identify what profiles and what content has been created on networks about the Catalan, with special attention to educational, institutional, and creative content, especially of a scientific, academic, and informative nature, especially in the case of reinterpretations of his work by new contemporary artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allepuz-García, P. (2018). La firma del artista como identidad fluctuante: del narcisismo onanista de «Salvador Dalí» a la integración andrógina de «Gala Dalí». Hispanic Research Journal: Iberian and Latin American Studies, 19(5), 500-512. http://doi.org/10.1080/14682737.2018.1511283 DOI: https://doi.org/10.1080/14682737.2018.1511283

Alves-López, R. D. (2017). Instagram como herramienta de instrucción dentro y fuera del aula en curso universitario de arte (p. 37-50), en Fernández-Paradas, A. R. (Coord). Pantallas que educan. Madrid: Universidad Nebrija.

Barceló-Sánchez, J. M., Cabezuelo-Lorenzo, F. y Barquero-Cabrero, J. D. (2020). La gestión de la comunicación de crisis en los museos Dalí de Figueras y Florida ante la Covid-19: un estudio comparado (p.28), en Caldevilla-Domínguez, D. (Ed): Unidos por la comunicación: Libro de Actas del Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Madrid: Historia de los Sistemas Informativos (HISIN).

Cabezuelo-Lorenzo, F. (2013). Las redes sociales como herramientas para la comunicación cultural en los nuevos contextos interactivos, pp.124-133), en Sabés-Turmo, F. y Verón-Lassa, J. J. (Coords.): Comunicación y la red: nuevas formas de periodismo. Huesca: Congreso de Periodismo Digital/Asociación de Periodistas de Aragón.

Cabezuelo-Lorenzo, F. y López-Martín, J. A. (2023). Gala y Salvador Dalí en Hollywood, una pareja surrealista de cine (pp. 299-309), en Sierra-Sánchez, J. y Medina-Contreras, J. [Coords.]: Encrucijada audiovisual en la era de lo virtual. Madrid: McGrawHill España.

Corral, M. (11/05/2019). Salvador Dalí cumpliría 115 años: así serían sus redes sociales hoy. El Español. https://www.elespanol.com/social/20190511/salvador-dali-cumpliria-anos-redes-sociales-hoy/397460965_0.html

De-Diego-Otero, E. (2003). Querida Gala. Las vidas ocultas de Gala Dalí. Madrid: Espasa Calpe.

De-Diego-Otero, E. (2018). Gala Salvador Dalí: una habitación propia a Pùbol. Barcelona: Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

De-San-Eugenio-Vela, J. y Jiménez-Morales, M. (2010). Surreobranding. Salvador Dalí y el movimiento surrealista como marca turística generadora de eventos culturales vinculados al territorio. Comunicación y desarrollo en la era digital: Congreso de la AE-IC, 2010.

Del-Barrio-Mártil, A. (2019). Gala/Dalí: imagen y espejo. FV: Foto-Video Actualidad, 32(266), 26-32.

Elías-Zambrano, R. y Jiménez-Marín, G. [Coords.](2020). Reflexiones en torno a la comunicación organizacional, la publicidad y el audiovisual desde una perspectiva multidisciplinar. Madrid. Fragua.

Gale, M. (2008). Dalí y el cine, Madrid. Editorial Electra.

García-Alberti, Alberto (2020). Interconexiones estéticas en Salvador Dalí, pintura y medios de comunicación de masas. Tesis doctoral dirigida por Arturo Colorado Castellary, Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid.

González Torres, J. (2018). Picasso, Dalí or Frida had Social Media? Life as a Spectacle or an Antecedent for Modern Construction of Virtual Subjectivities. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 5(2), 101–112. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1824 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1824

Gonzálvez Vallés, J. E. ., Caerols Mateo, R., Cabezuelo Lorenzo, F. ., y Viñarás Abad, M. . (2021). Comunicar el arte contemporáneo sin visitar el museo: El Reina Sofía durante el confinamiento por Covid-19. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 203–218. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v8.2974 DOI: https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v8.2974

Jiménez-Marín, G. (2009). Arte y publicidad. Análisis de campañas publicitarias apoyadas en el uso del arte. Editorial Académica Española (EAE).

Jiménez-Marín, G. (2008). Estrategias de comunicación apoyadas en el uso del arte. Tesis doctoral dirigida por Juan Luis Manfredi Mayoral. Facultad de Comunicación Universidad de Sevilla.

Jiménez Marín, G., y Elías Zambrano, R. (2019). Moda, publicidad y arte. Relación disciplinar a través de las campañas de Moschino y Versace. Revista Prisma Social, (24), 25–50. https://revistaprismasocial.es/article/view/2858

Jiménez Marín G., Elías Zambrano R. y Silva Robles C. (2012). Creatividad publicitaria y audiovisual a través de la web: proyectos de formación aplicada en el seno de la universidad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 551-558. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40934 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40934

Julián-González, I. (2005). «Entorn al binomi Gala-Dalí» (p.53-60), en Cirlot, L. y Vidal-i-Jansa, M. (Coords): Salvador Dalí i les arts: historiográfia i crítica al segle XXI. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Minguet i Batllori, Joan M. (2003). Salvador Dalí, cine y surrealismo(s). Barcelona, Editorial Parsifal.

Molina-Fajardo, M. A. (2022). Arte, género y trabajo: una propuesta didáctica usando Instagram. Ruiz-Álvarez, R., Molina-Fajardo, M. A. e Hidalgo-Fernández, F. (Coords). Ganarse la vida: género y trabajo a través de los siglos. Madrid: Dykinson.

Olalla-Ramírez, I. B. y Mula-Falcón, J. (2023). Instagram, galería de arte y literatura: Diseño de una innovación docente sobre las relaciones interartísticas en la obra de Lorca, Rodenbach y Maeterlinck, en Luceño-Casals, L. Hernández-Hernández, C. y Campos-Calvo-Sotelo, P. (Coords). Nuevas tendencias en innovación educativa en arquitectura, arte, moda, historia y humanidades. Madrid: Dykinson.

Sánchez-Vidal, Agustín (2004). «Dalí y el cine», en VV.AA. Dalí, un creador disidente, Madrid, Ediciones Destino.

Sidorenko-Bautista, P., Cabezuelo-Lorenzo, F. y Herranz-de-la-Casa, J.M. (2021). Instagram como herramienta digital para la comunicación y divulgación científica: el caso mexicano de @pictoline. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación,147, 143-162. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i147.4472 DOI: https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i147.4472

Tello-Alcaide, Ana Belén (2006). «Dalí y el cine», en De la Rubia de Prado, Leopoldo [Coordinador]: Dalí, excéntrico concéntrico, Universidad de Granada.

Villena-Alarcón, E. y Pérez-Ordóñez, C. (2020). Redes sociales en el aprendizaje colaborativo: el uso de instagram en la asignatura de Dirección de arte y gráfica publicitaria (p.- 3237-3242), en VV.AA. (Coords): Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Valencia: Octaedro.

Viñarás-Abad, M. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2012). Claves para la participación y generación de contenido en redes sociales: estudio de caso del Museo del Prado en Facebook. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 3, 87-103. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.5 DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.6

Published

2024-07-08

How to Cite

Elías-Zambrano, R., & Cabezuelo-Lorenzo, F. (2024). Arts, Creativity, and Social Media: A Critical Review of the Dalinian Universe on Instagram. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(4), 187–196. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5294

Issue

Section

Research articles