Video as a tool for art education
Evolution and uses of video in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3674Keywords:
Video, Art, Education, Educational tool, Media Literacy, Active Methodologies, DigitalAbstract
Video is a medium with great potential in the classroom as a gathering tool for different curricular contents, due to its motivational ability and as a vehicle for cooperative work. Its didactic integration in Spain has gone through a long journey in which the initial efforts aimed towards technology have been replaced for other more focused on media literacy and its application to active methodologies, favored by the new digital environment and portable devices.
Downloads
References
Aguaded, J. I. (1996). Comunicación audiovisual en una enseñanza renovada. Grupo Pedagógico Andaluz “Prensa y Educación.”
Almenara, J. C. (1989). Tecnología educativa: utilización didáctica del vídeo. PPU: Promociones y Publicaciones Universitarias.
Alonso, M. & Matilla, L. (1990). Imágenes en acción. Análisis y práctica de la expresión audiovisual en la escuela activa. Ediciones AKAL.
Álvarez, J., García, D., García, E., Miralpeix, A., Monteagudo, J., Murillo, A., Rives, M., Ufartes, G. & Trujillo, F. (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles. Propuestas de creación musical y audiovisual. Graó.
Aparici, R. (1996). La revolución de los medios audiovisuales. Educación y nuevas tecnologías. Ediciones de la Torre.
Aparici, R. & García, A. (1987). Imagen vídeo y educación. Fondo de Cultura Económica.
Arcoba, M.-D. (2020). El videoensayo como recurso pedagógico en la búsqueda y construcción de identidades en enseñanza secundaria desde la educación artística. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13 (1), 1–13.
http://doi.org/10.1344/reire2020.13.128613 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.128613
Bartolomé, A. (2008). Vídeo digital y educación. Síntesis.
Campuzano, A. (1992). Tecnologías audiovisuales y educación. Una visión desde la práctica. Akal.
Corominas, A. (1994). La comunicación audiovisual y su integración en el currículum. Graó.
Del Blanco, L. (1989). Proyecto Mercurio: un instrumento institucional para impulsar la introducción de los medios audiovisuales en el currículo. Comunicación, Lenguaje y Educación, 1(1), 95–102. DOI: https://doi.org/10.1080/02147033.1989.10820869
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/126150.pdf
Faura, F. (1990). El video en el aula. Las guías didácticas. Seco Olea.
Fernández, I. M. S., Vera, M. del M. S. & Recio Caride, S. (2015). El vídeo en Educación infantil: Una experiencia colaborativa entre Infantil y Universidad para la alfabetización digital. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 4 (2), 181–201.
https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4889
Ferrés, J. (1988). Vídeo y educación. Laia.
Freinet, C. (1974). Las técnicas audiovisuales. Laia.
Freire, M. V. (1995). Pe de Imaxe: Catro anos de pedagoxía da imaxe. Revista Galega do Ensino 8, 123–131. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2501514.pdf
Gómez R. De Castro, F. (1969). Las técnicas audiovisuales y el aprendizaje. En Navarro et al. (1969). Instrumentos para una escuela mejor: tecnología audiovisual y educación. CEDODEP. (pp. 31-34). Centro de Documentación y Orientación Didáctica de Enseñanza Primaria.
Gómez, B. (1998). Taller de vídeo na Educación Infantil. Revista galega de educación, 31, 47–54.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7443051
Graviz, A. & Pozo, J. (1994). Niños, medios de comunicación y su conocimiento. Herder.
Gutiérrez, J., Segarra-Saavedra, J. & Hidalgo-Marí, T. (coordinadores). (2020). La narrativa audiovisual: del concepto a la alfabetización mediática . Editorial Fragua.
Hernández, J. & Martín, E. (Eds.). (2014). Pedagogía audiovisual: Monográfico de experiencias docentes multimedia, Madrid, Servicio de Publicaciones, Universidad Rey Juan Carlos.
López-Arenas, J. M. & Cabero Almenara, J. (1990). El video en el aula II. El video como instrumento de conocimiento y evaluación. Revista de educación, 292, 361–376.
http://hdl.handle.net/11441/32237
Mallas Casas, S. (1979). Medios audiovisuales y pedagogía activa. CEAC.
Marín, R., Lara, R. & Valseca, J. (2019). Vídeo espontáneo infantil en contextos familiares y cine de animación en contextos escolares: dos investigaciones preliminares en Granada y Tegucigalpa. Educación artística: revista de investigación, 10, 272-285.
http://dx.doi.org/10.7203/eari.10.14513 DOI: https://doi.org/10.7203/eari.10.14513
Martín, E. & Hernández, J. (2014). Pedagogía audiovisual: monográfico de experiencias docentes multimedia. Servicio de Publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos.
Meneses, J., Fabregues, S., Jackovkis, J., Rodríguez-Gómez, D. (2014). La introducción de las TIC en el sistema educativo español (2000-2010): un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel. ESE. Estudios sobre Educación, 27, 63-90. DOI: https://doi.org/10.15581/004.27.63-90
https://hdl.handle.net/10171/37368
Navarro et al. (1969). Instrumentos para una escuela mejor: tecnología audiovisual y educación. CEDODEP. Centro de Documentación y Orientación Didáctica de Enseñanza Primaria.
Navarro, J. & Mallas, S. (1967). Los medios audiovisuales en la escuela. Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección General de Enseñanza Primaria, Centro de Documentación y Orientación Didáctica.
Pablos, J. de & Jiménez, J. (coord. ). (1998). Nuevas tecnologías, comunicación audiovisual y educación. Cedecs.
Piaget, J. (1969). Psicología y pedagogía. Ariel.
Rodríguez, J. L. (1977). Las funciones de la imagen en la enseñanza: semántica y didáctica. Gustavo Gili.
Román, E. (2014). Prologo. En Hernández, J. y Martín, E. (Eds.). (2014). Pedagogía audiovisual: Monográfico de experiencias docentes multimedia, Madrid, Servicio de Publicaciones, Universidad Rey Juan Carlos.
Salinas, J. M. (1992). Diseño, producción y evaluación de vídeos didácticos. Universitat de les Illes Balears, Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.
Schmidt, M. (1987). Cine y vídeo educativo: selección y diseño. Ministerio de Educación y Ciencia. Secretaria General de Educación.
Trujillo, F. (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles. En A. Giráldez (Ed.), De los ordenadores a los dispositivos móviles: Propuestas de creación musical y audiovisual (pp. 11-29.). Graó.
Younis, J. A. (1993). El aula fuera del aula: la educación invisible de la cultura audiovisual. Librería Nogal Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.