The creative economy in Mexico: Oaxaca’s case
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1805Keywords:
Creativity, Creative Industries, Cultural Industries, Cultural Policies, Regional Economic DevelopmentAbstract
Since the 2000s, in developing as well as developed countries, the subject of creative economy in economic development and growth has been relevant. In Mexico, studies in this regard are extremely important in marginalized states where creative and cultural activities contribute to regional economic development and strengthen the cultural ties and identity of indigenous peoples. The article proposes a model of creative economy for Mexico starting in Oaxaca, in addition to revealing its economic contribution to the state. First, scientific articles on creative economy published in scientific databases from 2000 to 2018 were reviewed. Next, the creative and cultural economic units, their generated jobs and their contributions to the GDP of the state production were identified.
Downloads
References
Australian government (Australia). (2013). Australia Council of the Arts. Creative Australia. Consultada por internet el 10 de octubre del 2018.
Dirección de internet http://creativeaustralia.arts.gov.au/assets/Creative-Australia-PDF-20130417.pdf
Bakhshi, H. y Cunningham, S. (2016). Cultural policy in the time of the creative industries. London, Nesta.
Banco Interamericano de Desarrollo, (BID). (2018). Economía creativa en América Latina y el Caribe: Mediciones y desafíos. Washington, BID.
Consultada por internet el 10 de octubre del 2018. Dirección de internet https://publications.iadb.org/handle/11319/9111
Buitrago, F. y Duque, I. (2013). La nueva economía naranja. Banco interamericano de desarrollo.
Conferencia de la Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo (UNCTAD). (2008). Informe sobre la economía creativa. Ginebra,
Naciones Unidas/UNCTAD. Consultada por internet el 10 de octubre del 2018. Dirección de internet https://unctad.org/es/Docs/dom20091_sp.pdf
Conferencia de la Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo (UNCTAD). (2010). Informe sobre la economía creativa. Ginebra, Naciones Unidas/UNCTAD. Consultada por internet el 18 de julio del 2018. Dirección de internet https://unctad.org/es/Docs/ditctab20103_sp.pdf
Cea D'Ancona, M. (2010). Metodología cuantitativa. Síntesis, Madrid.
Collins, P. y Cunningham, J. A. (2017). Creative economies and industries in peripheral regions. Creative Economies in Peripheral Regions, 1 (66), doi:10.1007/978-3-319-52165-7_1. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-52165-7_1
Collins, P., Mahon, M. y Murtagh, A. (2018). Creative industries and the creative economy of the West of Ireland: evidence of sustainable change? Creative industries Journal, 1 (1), 70-86, doi: 10.1080/17510694.2018.1434359. DOI: https://doi.org/10.1080/17510694.2018.1434359
Copaja, M. y Esponda, C. (2017). Las industrias creativas dentro del desarrollo de las ciudades, perspectiva y estrategias desde un enfoque económico, social y urbano. Industrias creativas y culturales en Latinoamérica.
Chin-Yu Chen y Jwu-Jenq Chen. (2014). The intellectual structure of creative industries studies in 2003–2012: invisible Taiwan. Journal of Economics, Business and Management, 2 (1), 26-30, doi: 10.7763/JOEBM.2014.V2.93. DOI: https://doi.org/10.7763/JOEBM.2014.V2.93
Chuluunbaatar, E., Ottavia, D. y Kung, S. (2013). The development of academic research in cultural and creative industries: a critical examination of current situations and future possibilities. International Journal of Cultural and Creative Industries, 1(1), 4-15.
Deheinzelin, L. (2008). Economía creativa: la estrategia de desarrollo para el siglo XXI. Revista Dealer, 1 (1).
Department of Culture, Media and Sport (DCMS), (2001). Creative Industries Mapping Document 2001, London.
Dos Santos, E. (2009). The creative economy: beyon de conomics. After the Crunch. London, Creative Commons.
Esquivias, S. y Muriá, V. (2001). Una evaluación de la creatividad en la educación primaria. Revista Digital Universitaria, 1 (3), 1-15. Consultada por internet el 15 de julio del 2018. Dirección de internet: http://www.revista.unam.mx/vol.1/num3/art1/.
Esquivias, S. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria de la UNAM, 5 (1), 1-17.
European Affairs (KEA). (2006). The Impact of Culture on Creativity. Bruselas, Comisión Europea.
Florida, R. (2002). The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure. Community and Everyday Life, New York. Basic Books.
Florida, R., Mellander, C. y Stolarick, K. (2010). Talent, technology and tolerance in Canadian regional development. Le Géographe canadien, 54 (3), doi: 10.1111/j.1541-0064.2009.00293.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.2009.00293.x
Garnham, N. (2005). From cultural to creative industries. International journal of cultural policy, 11 (1), 1-16, doi: 10.1080/10286630500067606. DOI: https://doi.org/10.1080/10286630500067606
Gómez R. y Muñoz, A. (2014). Cultural industries and policy in Mexico and Canada after 20 years of NAFTA. Norteamérica, 9 (2), 173-204. DOI: https://doi.org/10.20999/nam.2014.b007
Guilherme, L. (2017). Creative economy: thematic perspectives addressed and research methodologies adopted. Brazilian journal of science and technology, 4(1), doi: 10.1186/s40552-017-0040-0. DOI: https://doi.org/10.1186/s40552-017-0040-0
Guilherme, L. y Gordim, R. (2018). Public policies and productive systems of creative economy: the case of the fia project (artisans workshop). Brazilian journal of operation & production management, 15 (3), 355-365, doi: 10.14488/BJOPM.2018.v15.n3.a2. DOI: https://doi.org/10.14488/BJOPM.2018.v15.n3.a2
Hall, P. (2000). Creative cities and economic development. Urban Studies, 37 (1), 639–649, doi:10. DOI: https://doi.org/10.1080/00420980050003946
/00420980050003946.
Hesmondhalgh, D. (2002). The Cultural Industries. SAGE Publications Ltd.
Howkins, J. (2001). The Creative Economy:HowPeople MakeMoney FromIdeas. Penguin. London.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), (2004). Consultada por internet el 15 de julio del 2018. Dirección de internet: http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), (2009). Consultada por internet el 15 de julio del 2018. Dirección de internet: http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), (2014). Consultada por internet el 15 de julio del 2018. Dirección de internet: http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), (2017). Consultada por internet el 09 de septiembre del 2018. Dirección de internet: http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Instituto Mexicano para la Competitividad (IMCO), (2015). Industrias creativas y obra protegida: informalidad, redes ilegales, crecimiento de la industria y competitividad en México. IMCO.
Kärntner Wirtschaftsförderungs Fonds (KWF). (2009). Das jahr 2009. Consultada por internet el 15 de julio del 2018. Dirección de internet: https://www.kwf.at/wp-content/uploads/2017/05/KWF_Das_Jahr_2009-min.pdf
Lazzeretti, L., Capone, F. y Innocenti, N. (2017). Exploring the intellectual structure of creative economy research and local economic development: a co-citation analysis. European Planning Studies, 25(10), 1693-1713. doi: 10.1080/09654313.2017.1337728. DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2017.1337728
Leivickaité, R. (2012). Theoretical and practical perspectives on creative economy. Business and Management 2012, 31 (1), 669-674, 2029-929X.
Mastria, S., Agnoli, S., Zanon, M., Lubart, T. y Corazza, G. (2018). Creative Brain, Creative Mind. Creative Person. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-76054-4_1
Moreton, S. (2018). Contributing to the creative economy imaginary: universities and the creative sector. Cultural democracy and cultural policy, 27 (3), 2-15, doi: 10.1080/09548963.2018.1534575. DOI: https://doi.org/10.1080/09548963.2018.1534575
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2005). Diversidad de las expresiones culturales.
Paris, Naciones Unidas/PNUD/UNESCO. Consultada por internet el 18 de julio del 2018. Dirección de internet http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001429/142919s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2013). Cultura y MANUD: Manual de la UNESCO. Paris, Naciones Unidas/PNUD/UNESCO. Consultada por internet el 11 de julio del 2018. Dirección de internet http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002200/220065s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). Cultural employment. Paris, Naciones Unidas/PNUD/UNESCO. Consultada por internet el 05 de septiembre del 2018. Dirección de internet http://data.uis.unesco.org/#
Organización Mundial de la Propiedad Intelectual (OMPI). (2003). Guía para determinar la contribución económica de las industrias relacionadas con el derecho de autor. Ginebra, Suiza.
Piedras, E. (2004). ¿Cuánto vale la cultura? México - Printed.
Piedras, E. (2012). Economía cultural y economía creativa. Este País Cultura.
Piedras, E. (2017). ¿Por qué en México despreciamos el poder de las industrias creativas? En Forbes, México.
Potts, J. (2006). How Creative Arethe Superrich?. Agenda, 13(4), 339-350. DOI: https://doi.org/10.22459/AG.13.04.2006.04
Prada, J. (2015). El debate de la creatividad y la economía en las ciudades y el papel de los diferentes actores: algunas evidencias a partir del caso de estudio de Madrid. Investigaciones Geográficas, 1 (87), 62-75, doi: 10.14350/rig.40700. DOI: https://doi.org/10.14350/rig.40700
Sampieri, H., Fernandez, C., y Bautista, P. (2010). Fundamentos de metodología de la investigación. Mexico: Mcgraw-Hill.
Sassen, S. (2012). Foreword. En cities, cultural policy and governance. The Cultures and globalization series 5, Anheier, H. e Isar, Y.R. Londres: SAGE Publications.
Sava, D. y Badulescu, A. (2017). The creative economy: facts and figures. Economic sciences tom XXVI, 26 (2), 127-135.
Scott, J., (2006). Efficient algorithms for detecting signaling pathways in protein interaction networks. J Comput Biol, 13(2), 133-144, doi: 10.1089/cmb.2006.13.133. DOI: https://doi.org/10.1089/cmb.2006.13.133
Secretaria de las Culturas y Artes de Oaxaca (SECULTA), (2011). Diversidad cultural y patrimonio para el desarrollo. Oaxaca, Gobierno del estado.
Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), (2014). Emprendimiento cultural para el desarrollo local. Medellín, Colombia.
Throsby, D. (2001). Economics and Culture. Cambridge University Press, New York.
Urbanos, R. y Stoyanova, A. (2011). Tecnología, talento y tolerancia en el desarrollo económico de Cataluña. Generalitat de Cataluña. Neus Bassi I Farrés. España.
Vila, M. (2017). Cultura viva, challenge to the creative economy policy discourse in Brazil. Bulletin of Latin American Research, 36 (4), 424-439. DOI: https://doi.org/10.1111/blar.12637
Wenfu, L., Li, X. y Huang, L. (2014). Brain structure links trait creativity to openness to experience. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 10 (2), 2-15, doi: 10.1093/scan/nsu041. DOI: https://doi.org/10.1093/scan/nsu041
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.