ASME x IG
The Cover as Content and Compositional Mechanism of the Social Media Post
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.6124Keywords:
ASME, Journalism, Instagram, Design, Magazine, Cover, PostAbstract
Introduction: In 2005, the American Society of Magazine Editors (ASME) selected the forty most iconic magazine covers of the last four decades. Among the selected, leading publications such as Time and Esquire have, since their inception, created covers that surpass the boundaries of press design. Methodology: A content analysis is proposed, focusing on the compositional attributes present in these forty covers, interpreted as a paradigmatic resource and constructive elements of an Instagram post. Results: While the image remains unchanged in the post, the summary texts are positioned beneath it, serving as a lead, and the publication’s visual identity is repositioned to the beginning of the reading path. Discussion: The graphic plasticity and informational dimension of the magazine cover transcend its original compositional framework, influencing the layout configuration of the post itself.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
14
Views
|
51
Downloads
|
|
65
Total
|
|
References
ABC. (2020, abril 11). John Lennon y Yoko Ono, la historia de un amor legendario. ABC. https://bit.ly/3Jk3eFn
Angeletti, N., & Oliva, A. (2002). Revistas que hacen e hicieron historia. Sol 90 Media.
Arnold, E. (1969). Modern Newspaper Design. Harper and Row.
ASME. (2025). American Society of Magazine Editors (Home). https://www.asme.media
Brisbane, A. (1911, marzo 28). Use a picture. It’s worth a thousand words. Syracuse Post-Standard, p. 18. https://newspaperarchive.com/syracuse-post-standard-mar-28-1911-p-18/
Cabero, J. (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones educativas. En Lorenzo, M. et al. (Coords.), Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativas formales y no formales (pp. 197-206). Grupo Editorial Universitario.
Cabrera, M. (2012). Qué son los nuevos medios y los medios sociales. En VV.AA., Escribir en internet. Guía para los nuevos medios y las redes sociales (pp. 1-20). Galaxia Gutenberg.
Cebrián, M. (2005). Información multimedia: Soportes, lenguaje y aplicaciones empresariales. Pearson Prentice Hall.
EFE. (2005, octubre 18). Una portada de Rolling Stone con Lennon y Yoko Ono es elegida en EEUU la mejor de los últimos 40 años. El Mundo. https://bit.ly/3AEs2kM
El País. (2013, octubre 19). Las claves de ‘El País Semanal’. El País. https://bit.ly/3R3TPR2
Frascara, J. (2005). Diseño gráfico y comunicación. Infinito.
García-López, J. (2020). La comunicación visual en la era digital: Técnicas y estrategias. Editorial Informática.
García, M. (1993). Contemporary Newspaper Design: A Structural Approach. Prentice Hall.
González-Díez, L., & Pérez-Cuadrado, P. (2007). 30 años de diseño periodístico en España. Zona Impresa.
Gràffica. (2022, noviembre 21). Muere George Lois, icónico publicista y diseñador de portadas. Gràffica. https://graffica.info/george-lois/
Kadushin, C. (2013). Comprender las redes sociales: Teorías, conceptos y hallazgos. Centro de Investigaciones Sociológicas.
López-Sobejano, J. (2012). Redes sociales. En VV.AA., Escribir en internet. Guía para los nuevos medios y las redes sociales (pp. 21-40). Galaxia Gutenberg.
Mahon, N. (2010). Dirección de arte: Publicidad. Gustavo Gili.
Martínez-Pérez, A. (2019). Titulares que conectan: Guía para optimizar la comunicación digital. Digital Press.
McAleese, R. (1999). Hypertext: Theory into practice. Intellect.
Moen, D. (1995). Newspaper Layout and Design. Iowa State University Press.
Munari, B. (2016). Diseño y comunicación visual. Gustavo Gili.
Muñoz-Torres, C. (2022). Identidad visual editorial dinámica y diseño de portadas: El caso de las revistas culturales. Revista de Comunicación, 21(2), 251-268. https://revistadecomunicacion.com/article/view/2928/2513
Netflix. (2019). Abstract: The art of design [Serie documental]. En C. Niemann (Ilustrador). Episodio 1, Temporada 1. https://www.netflix.com
Pérez-Ramírez, L. (2023). Diseño gráfico y cultura impresa: Un análisis de las portadas de libros. Editorial LOM. https://lom.cl/blogs/blog/diseno-grafico-y-cultura-impresa-un-analisis-de-las-portadas-de-libros
Rodríguez-Sánchez, L. (2021). Narrativas periodísticas en la web: Del lead al storytelling. Editorial Multimedia.
Shecter, L. (1968, abril 1). La pasión de Muhammad Ali. Esquire. https://classic.esquire.com/article/1968/4/1/muhammad-ali
Tena, D. (2005). Diseño gráfico y comunicación. Pearson.
Viñas-Limonchi, M. (2013). Paradigmas comunicativos en una era convulsa. Sobre una imagen y mil palabras. Ediciones Universidad San Jorge.
Wasserman, S., & Faust, K. (2013). Análisis de redes sociales: Métodos y aplicaciones. Centro de Investigaciones Sociológicas.
We Are Social. (2024). Digital 2024: Cinco billones de usuarios en social media. https://wearesocial.com/es/blog/2024/01/digital-2024-5-billiones-de-usuarios-en-social-media
Wheeler, A. (2021). Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team (5th ed.). Wiley.
Zappaterra, Y. (2008). Diseño editorial: Periódicos y revistas. Gustavo Gili.
Zorrilla, J. (2002). Introducción al diseño periodístico. EUNSA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).







