The Audiovisual Footprint in the Heritage of the University of Granada
History, Management and Education
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.6059Keywords:
Heritage, Audiovisual, University, Cinema, Exhibition, Memory, EducationAbstract
This article analyzes the audiovisual footprint of the university heritage at the University of Granada. Through movable and inmovable property, photography, photogrammetry, cinema, material and intangible heritage, the heritage memory inherited from a university with almost five centuries of history is hidden. Its identity is transformed into the most contemporary record with the objective of preserving, disseminating and exhibiting among present generations. Its history and its recovery are narrated through different museographic initiatives for its enhacement and management through education.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
0
Views
|
0
Downloads
|
|
0
Total
|
|
References
AA.VV. (2014) Museo de la Universidad de Navarra. Idea. Pamplona: Trama.
Aliaga Cárceles, J.J y Cánovas Belchí, J. (eds.) (2023) Arte y patrimonio en el audiovisual. Madrid: Silex
Declaración de Sevilla sobre el patrimonio universtiario y su función social. https://cicus.us.es/wp-content/uploads/2024/05/Declaracion-Patrimonio-Univeritario-Castellano.pdf
Declaración de Salamanca sobre el Patrimonio Histórico Cultural de las Universidades. http://umac.icom.museum/wp-content/uploads/2017/05/declaracion_SALAMANCApatrimonio_2008.pdf
Díaz Redondo, J. (2012) Patrimonio universitario, patrimonio virtual. Educación y futuro (27). 11-137.
Edmonson, R. (1998) Una Filosofía de los Archivos Audiovisuales. París: Unesco.
García Lirio, M. (2021) Museos y colecciones universitarias de arte en el ámbito iberoamericano. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
García Lirio, M. (2023) Museos y colecciones universitarias de arte en España y Latinoamérica. Granada: Universidad de Granada.
García Roldán, Á. (2017) Imágen para la nueva Mirada de la Universidad. La Mirada del águila: pasado y future de la Universidad de Granada a través de sus símbolos. Granada: Universidad de Granada. Pp. 91-96
Horta, L. (2013) Patrimonio universitario. La pertinencia de la memoria. Columna de opinion de la Universidad de Chile. https://uchile.cl/noticias/97438/patrimonio-universitario-la-pertinencia-de-la-memoria
Huerta, R. y Domínguez, R. (2018). Educación artística para fomenter la investigación en cine y audiovisuals. EARI. Educación artística. Revista de investigación, 9, pp. 10-22.
Iañez Ortega, M. (2014) Musealización y puesta en valor del patrimonio cinematográfico. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
Iañez Ortega, M. (2024) La conservación del patrimonio cinematográfico en los museos. Gijón: Trea.
Kaiser Moro, A. (2023) Comunicación y difusión transmedial del patrimonio cultural y artístico. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
López Yepes, A. (2017) Patrimonio audiovisual universitario: un servicio de información digital para su gestión documental. En: Sierra, J. y Cadaval, M. (Eds.) En el punto de mira. Investigaciones sobre comunicación en la era digital. Madrid: McGraw Hill.
López Yepes, A. (2024) Audiovisual en línea en la Universidad española: bibliotecas y servicios especializados. Icono 14. Vol. 12, Nº 2. Págs. 338-361.
Ley Orgánica 2/2023 de 22 de marzo, del Sistema Universitario. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2023-7500
Marcos Recio, J.C (Coord) (2013) Gestión del patrimonio audiovisual en medios de comunicación. Madrid: Síntesis.
Marfil Carmona, R. (2021) (Coord.) Histoira, arte y patrimonio cultural: Estudios, propuestas, experiencias educativas y debates desde la perspectiva interdisciplinar de las humanidades en la eda igital. Dykinson.
Monasterio Morales, J.E. (2005) La preservación del patrimonio audiovisual: funciones de la filmoteca. PH. Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico. Nº 56. Pp.
Rivera Careaga, M.A. (2021) Patrimonio audiovisual: una experiencia formativa para proyectos locales en Chile. Revista en Estudios y Educación REXE. 20 (43) Pp. 401-413.
Ruiz Torres, D. (2024) Patrimonio universitario como eje cultural de las ciudades del siglo XXI: mediación, difusión y tecnologías digitales como paradigmas de actuación y buenas prácticas. DOI: https://doi.org/10.33349/2024.113.5730
UNESCO. Día Mundial del patrimonio audiovisual https://www.unesco.org/es/days/audiovisual-heritage#:~:text=El%20D%C3%ADa%20Mundial%20del%20Patrimonio,de%20las%20Im%C3%A1genes%20en%20Movimiento
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and transfer to the journal the right of first publication and publishing rights

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
-
Authors retain copyright.
-
Authors transfer to the journal the right of first publication. The journal also owns the publishing rights.
-
All published contents are governed by an Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Access the informative version and legal text of the license. By virtue of this, third parties are allowed to use what is published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal. If you transform the material, you may not distribute the modified work. -
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), following the publication of, and referencing the journal, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).







