Censorship and Self-censorship of University Students on Instagram and TikTok

Authors

Keywords:

Censorship, Self-censorship, Social networks, Digital behavior

Abstract

This study explores censorship and self-censorship of young university students on two of the most successful social networks: Instagram and TikTok. The research focused on how they perceive censorship on both platforms and how this perception translates into self-censorship behaviour. Similarities and differences perceived in both networks and which of them offers a more restrictive environment for freedom of expression are explored. Non-experimental research was carried out on a sample of 502 students. The results indicate a unanimous perception of censorship and a self-censorship response from young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
71
Views
36
Downloads
107
Total
Downloads by format:
PDF (Español (España)) 20 PDF 16

References

Balkin, J. M. (2004). Virtual liberty: Freedom to design and freedom to play in virtual worlds. Virginia law review, 2043-2098. https://doi.org/10.2307/1515641

Bard, G. y Magallanes, M. L. (2021). Instagram: La búsqueda de la felicidad desde la autopromoción de la imagen. Culturales, 9(1), 519. https://doi.org/10.22234/RECU.20210901.E519

Bilewicz, M., Psychology, W. S.-P. (2020). Hate speech epidemic. The dynamic effects of derogatory language on intergroup relations and political radicalization. Wiley Online Library M Bilewicz, W Soral Political Psychology, 2020. Wiley Online Library, 41(S1), 2020. https://doi.org/10.1111/pops.12670

Conde, M. A. (2024). Explorando las tendencias y tácticas de control en internet: un análisis global de los bloqueos y censura en redes sociales. Revista de Comunicación de la SEECI, 57, 1-19. https://doi.org/10.15198/seeci.2024.57.e870

Evolvi, G. (2019). Islamexit: inter-group antagonism on Twitter. Information, Communication & Society, 22(3), 386-401. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1388427

Gillespie, T. (2018). Custodians of the Internet: Platforms, Content Moder ation, and the Hidden Decisions that Shape Social Media. Yale University Press.

Gomes-Franco e Silva, F. y Sendín-Gutiérrez, J. C. (2014). Internet como refugio y escudo social: Usos problemáticos de la Red por jóvenes españoles. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(43), 45-53. https://doi.org/10.3916/C43-2014-04

Gorwa, R., Binns, R. y Katzenbach, C. (2020). Algorithmic content moderation: Technical and political challenges in the automation of platform governance. Big Data & Society, 7(1). https://doi.org/10.1177/2053951719897945

Heath, A. (2022, junio 15). Facebook plans ‘discovery engine’ feed change to compete with TikTok | The Verge. https://www.theverge.com/2022/6/15/23168887/facebook-discovery-engine-redesign-tiktok

Instagram (2025). Normas comunitarias. Servicio de ayuda de Instagram. https://es-es.facebook.com/help/instagram/477434105621119/?helpref=hc_fnav

Jansen, S., y Martin, B. (2015). The Streisand effect and censorship backfire. International Journal of Communication, 9, 656-671. https://1932--8036/20150005

Llansó, E; Hoboken, J; Leersen, P; Harambam, J. (2020). Artificial Intelligence, Content Moderation and Freedom of Expression. Transatlantic Working Group.

MacKinnon, R. (2012). Consent of the networked: The worldwide struggle for Internet freedom. Politique étrangère, 50(2), 432-463. https://dl.acm.org/doi/abs/10.5555/2530486

Martínez-Sánchez, M. E., Vicario, L. M., y Nicolas-Sans, R. (2022). Censura y Redes Sociales: El caso de Zahara. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 10(1), 1-10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3554

Martínez-Valerio, L., y Mayagoitia-Soria, A. (2021). Influencers y mensajes de odio: jóvenes y consumo de contenidos autocensurados. Revista Prisma Social. https://hdl.handle.net/10115/30379

Pérez, G. E. M. y El Mecky, N. (2024). Un enfoque de derecho contractual para la censura privada del arte en plataformas de redes sociales. IDP: revista de Internet, derecho y política, (41), 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9700831

Pérez, R. V., Catalina-García, B. y de Ayala, M. C. L. (2019). Participación y compromiso de los jóvenes en el entorno digital. Usos de las redes sociales y percepción de sus consecuencias. Revista Latina de comunicación social, (74), 554-572. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1345

Pino, E. B., Quero, H. J., & Díaz, G. H. (2022). Esplendores y miserias de las redes sociales. Comunicación: estudios venezolanos de comunicación, (199), 127-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8856251

Piñeiro-Otero, T. y Martínez-Rolan, X. (2024). Interacciones digitales y desigualdad de género: Un estudio sobre el uso de Instagram entre alumnado universitario. Gender on Digital. Journal of Digital Feminism, 2, 33-56. https://doi.org/10.35869/GOD.V2.5892

Ramírez, J. F., Corchado, D., Morejón, M., Ramírez, J. F., Corchado, D. y Morejón, M. (2021). Algoritmo para la medición y análisis de la autoridad e influencia de los usuarios en las redes sociales y profesionales. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 11(21), 1-27. https://doi.org/10.32870/PK.A11N21.598

Rosales, M. J. C., Ramírez, G. J. G., Velásquez, M. N. Z., Aguiriano, R. S. S. y Maradiaga, L. A. S. (2024). Libertad de expresión en las redes sociales: análisis de la censura automatizada por inteligencia artificial. La Revista de Derecho, 45, 295-310. https://doi.org/10.5377/lrd.v45i1.19390

Sánchez-Holgado, P. y Benito, M. E. R. (2024). Nudes on the Internet: Social Perception of Body Censorship on Instagram and Twitter (X). International Visual Culture Review. Revista Internacional de Cultura Visual, 16(8), 107-120. https://doi.org/10.62161/REVVISUAL.V16.5416

San Juan, J. L. (2021). El control de contenidos en las redes sociales: la nueva forma de censura de la era digital. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 15(2), 23-28. https://doi.org/10.54886/ibersid.v15i2.4736

Serrano, J. (2016). Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente= Internet and Emotions: New Trends in an Emerging Field of Research. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. Scientific Journal of Media Education: 46, 1, 2016, 19-26. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-02.

Stewart, D. R., & Bunton, K. (2016). Practical Transparency: How Journalists Should Approach Digital Shaming and the Streisand Effect. U. Balt. J. Media L. & Ethics, 5, 4.

Sturges, P. (2010). Misterio y transparencia: el acceso a la información en los dominios de la religión y la ciencia. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 4, 21-28. http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/viewFile/3863/3643.

Vizcaíno-Laorga, R., Catalina-García, B. y de Ayala-López, M. C. L. (2019). Participation and commitment of young people in the digital environment. Uses of social networks and perception of their consequences. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 554-572. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1345/28en.html

Published

2025-06-11

How to Cite

López Fraile, L. A., & Alonso Guisande, M. Ángel. (2025). Censorship and Self-censorship of University Students on Instagram and TikTok. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(3), 149–166. Retrieved from https://visualcompublications.es/revVISUAL/article/view/5786