Radiovision

Consumption and Evaluations of a Sample of University Communication Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5410

Keywords:

Radiovision, Visual radio, Digital radio, Radio, Radio and university students, Radio consumption, Radio communication

Abstract

This research examines various issues concerning radio with video as a form of content production. After a clarifying reflection on the state of the question, focusing on the definition of the model and specifying the methodological procedures, the opinion of a target sample of university students aged between 18 and 24 was collected with regard to the communicative characteristics of this type of radio. The resulting data show a strong preference for its qualities and capabilities, while at the same time contrasting with its consumption rate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Cuevas-Molano, Universidad Rey Juan Carlos

Ph.D. in Communications, B.S. Degree in Mass Media and Advertising and Lecturer at Rey Juan Carlos University. She also earned an M.S. in Teacher Training of Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Professional Education, and Language Teaching from Valencian International University, and postgraduate degrees in Marketing and International Tourism and Hotel Management from the University of California at Irvine. Her research focuses on applying ICTs to mass media, communications, marketing, and teaching innovation. She has published numerous scientific articles and book chapters, and serves as a reviewer and editor for international journals and congresses. She has held key roles in international companies’ marketing departments.

References

Arias Gonzáles, J. L. y Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL, 1, 66-78. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2024). Entrega de resultados EGM 2024 – 2ª Ola. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/radio https://reporting.aimc.es/ index.html#/main/cockpit

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2024). Nueva edición del AIMC Q Panel Radio 2024 – https://www.aimc.es/a1mc- c0nt3nt/uploads/2024/06/2024_06_04_NP_AIMC_Q_ Panel_Radio_2024.pdf

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2024). Marco. General de los Medios 2024 – (datos de 2023). https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2024/01/Marco_General_ Medios_2024.pdf

Ala-Fossi, M., Lax, S., O’Neill, B., Jauert, P., y Shaw, H. (2008). The future of Radio is Still Digital – But which one? Expert Perspectives and Future Scenarios for Radio Media in 2015. Journal of Radio &, Audio Media, 15(1), 14-25. https://doi.org/10.1080/19376520801971337

Ballesteros, T. (Presentador). (2 de julio de 2014). ¿Televisar la radio? Entrevista. José María García Lastra. Televisar la radio. [Podcast]. iVoox. http://www.ivoox.com/entrevista-jose-maria-garcia-lastra-televisar-radio-audios-mp3_rf_3276659_1.html

Barlovento Comunicación. (2024). Resultados Audiencia de Radio - EGM - 2ª Ola 2024. https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2024/07/Informe-Audiencias-Radio-2-Ola-2024.pdf

Berry, R. (2013). Radio con imágenes: visualización de radio en la radio nacional de la BBC. El Diario de la Radio, 11(2), 169-184. http://sure.sunderland.ac.uk/id/eprint/5210/

Cardona Bedoya, J. M., y Vaca González, Y. C. (2019). Tendencias de la radio online como apoyo a la construcción de estrategias propias para el medio. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 17(34), 177-201. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a9

Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., y Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion-elaboracion-cuestionarios-13047738

Cavia Fraile, S. (2016). Nuevo modelo de radio a través de la cuarta pantalla: radiovisión, la radio que se ve. Fonseca, Journal of Communication, 13(13), 65-84. https://doi.org/10.14201/fjc2016136584

Cedeño L., R. M., Alcívar Vaca, C. H.; y Ponce Vásquez, D. A. (2017). Observaciones acerca de los dispositivos móviles. Dominio de las Ciencias, 3(4), 83-103. https://doi.org/10.23857/ dom.cien.pocaip.2017.3.4.oct.89-103

Cunha, M. (2016, 5-9 de septiembre). O rádio na nova ecologia da mídia. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo, Brazil. https://portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/ R11-2816-1.pdf

Danhke, G. L. (1989). Investigación y comunicación. En Fernández-Collado, Carlos y Danhke, Gordon L. (Eds.), La comunicación humana: ciencia social (pp. 385-454). McGraw-Hill.

Franch, E. B. y Robles, M. L. (2020). La adaptación digital de la radio y sus nuevos espacios publicitarios: el caso de audiobranded. Comunicació: revista de recerca i d'anàlisi, 37(2), 113-134. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000294/00000031.pdf

García-García, J. A, Rending-Bernal, A. y López-Alvarenga, J. (2013). Cálculo del tamaño de la muestra en investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 217-224. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72715-7

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Universidad de Celaya. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e. 2019.10.18.6

Igartua Perosanz, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.

Ibáñez, C. L. y Egoscozábal, A. M. (2008). Metodologías de la investigación en las ciencias sociales: Fases, fuentes y selección de técnicas. Revista escuela de administración de negocios, (64), 5-18. https://doi.org/10.21158/01208160.n64.2008.450

Kischinhevsky, M. (2016). Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Mauad Editora Ltda.

Mitchell, W. J. T. (2005). There Are No Visual Media. Journal of Visual Culture, 4(2), 257-266, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1470412905054673

Palazio, G. J. (1999). La radiovisión, el nuevo medio multiservicio. Zer: Revista de estudios de comunicación, (4)6, 179-197. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/17393

Pedrero-Esteban, L. M. (2022, 27 de septiembre). Cinco claves sobre radio visual [Webinar]. UNESCO. https://www.youtube.com/watch?v=-EXvtVEpeEY

Pedrero-Esteban, L. M., Barrios Rubio, A., y Medina Ávila, V. (2019). Adolescentes, smartphones y consumo de audio digital en la era de Spotify. Comunicar, 60, (XXVII), 103-112. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=60&articulo=60-2019-10

Pedrero-Esteban, L. M. (2018, 2 de agosto). A vueltas con la radio que se ve [Webinar]. Medium. https://luismipedrero.medium.com/a-vueltas-con-la-radio-que-se-ve-aba87a366df6

Pedrero-Esteban, L. M. y Herrera-Damas, S. (2017). La notificación ‘push’ como estrategia informativa de la radio en el entorno digital. El Profesional de la Información. 26(6), 1100-1107. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.09

Piqué i Abadal, J. M. (2018). Especejant la ràdio: La transformació del mitjà radiofònic en l’entorn digital. Observatori de la Producció Audiovisual. http://hdl.handle.net/10230/36033

Prata, N. (2016, 1-28 de agosto). Nuevos modelos de negocio de la radio. XXII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Periodística, Madrid. https://ppgcom.ufop.br/sites/default/files/ ppgcom/files/modelos_de_negocio_do_radio_processos_disruptivos_e_formatos_contemporaneos_nair.pdf?m=1536777845

Sánchez Carrión, J. J y Segovia, J. M. (2008). La participación y la influencia del recordatorio en las encuestas panel online a estudiantes universitarios. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (16), 135-161. https://doi.org/10.5944/empiria.16.2008.1393

Sánchez-Vicente, C., Colmenarejo, J. P., Jiménez, A., Sáenz de Buruaga, E., y Del Valle, E. (2011). Simbiosis Radio-Televisión: las tertulias de análisis político. En Alcudia, Mario; Legorburu, José María; López, Larissa; y Ruiz, Sara. (Eds.), Competidores y aliados. Medios en convergencia, los nuevos retos en comunicación, (pp. 40-70). CEU Ediciones.

Sucasaire Pilco, J. (2022). Orientaciones para la selección y el cálculo del tamaño de la muestra de investigación. https://hdl.handle.net/20.500.12390/3096

Torres, M., Paz, K., y Salazar, F. (2019). Tamaño de una muestra para una investigación de mercado. Universidad Rafael Landívar.

Vizcaíno Zúñiga, P. I., Cedeño Cedeño, R. J., y Maldonado Palacios, I. A. (2023). Metodología de la investigación científica: Guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Zambelli, D. (2023, 22 de enero). La imagen como elemento complementario del lenguaje radiofónico. [Vídeo] Demos Radio Visual. Taller de radio. https://tallerderadio.com.ar/recursos/material-didactico/el-medio/140-la-imagen-como-elemento-complementario-del-lenguaje-radiofonico

Published

2025-02-05

How to Cite

Sánchez Cid, M., Cuevas-Molano, E., López-Carral, A., & Marroquín Ciendúa, F. (2025). Radiovision: Consumption and Evaluations of a Sample of University Communication Students. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 17(1), 179–192. https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5410

Issue

Section

Research articles