Radiovision
Consumption and Evaluations of a Sample of University Communication Students
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5410Keywords:
Radiovision, Visual radio, Digital radio, Radio, Radio and university students, Radio consumption, Radio communicationAbstract
This research examines various issues concerning radio with video as a form of content production. After a clarifying reflection on the state of the question, focusing on the definition of the model and specifying the methodological procedures, the opinion of a target sample of university students aged between 18 and 24 was collected with regard to the communicative characteristics of this type of radio. The resulting data show a strong preference for its qualities and capabilities, while at the same time contrasting with its consumption rate.
Downloads
References
Arias Gonzáles, J. L. y Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL, 1, 66-78. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf
Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2024). Entrega de resultados EGM 2024 – 2ª Ola. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/radio https://reporting.aimc.es/ index.html#/main/cockpit
Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2024). Nueva edición del AIMC Q Panel Radio 2024 – https://www.aimc.es/a1mc- c0nt3nt/uploads/2024/06/2024_06_04_NP_AIMC_Q_ Panel_Radio_2024.pdf
Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2024). Marco. General de los Medios 2024 – (datos de 2023). https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2024/01/Marco_General_ Medios_2024.pdf
Ala-Fossi, M., Lax, S., O’Neill, B., Jauert, P., y Shaw, H. (2008). The future of Radio is Still Digital – But which one? Expert Perspectives and Future Scenarios for Radio Media in 2015. Journal of Radio &, Audio Media, 15(1), 14-25. https://doi.org/10.1080/19376520801971337
Ballesteros, T. (Presentador). (2 de julio de 2014). ¿Televisar la radio? Entrevista. José María García Lastra. Televisar la radio. [Podcast]. iVoox. http://www.ivoox.com/entrevista-jose-maria-garcia-lastra-televisar-radio-audios-mp3_rf_3276659_1.html
Barlovento Comunicación. (2024). Resultados Audiencia de Radio - EGM - 2ª Ola 2024. https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2024/07/Informe-Audiencias-Radio-2-Ola-2024.pdf
Berry, R. (2013). Radio con imágenes: visualización de radio en la radio nacional de la BBC. El Diario de la Radio, 11(2), 169-184. http://sure.sunderland.ac.uk/id/eprint/5210/
Cardona Bedoya, J. M., y Vaca González, Y. C. (2019). Tendencias de la radio online como apoyo a la construcción de estrategias propias para el medio. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 17(34), 177-201. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a9
Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., y Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion-elaboracion-cuestionarios-13047738
Cavia Fraile, S. (2016). Nuevo modelo de radio a través de la cuarta pantalla: radiovisión, la radio que se ve. Fonseca, Journal of Communication, 13(13), 65-84. https://doi.org/10.14201/fjc2016136584
Cedeño L., R. M., Alcívar Vaca, C. H.; y Ponce Vásquez, D. A. (2017). Observaciones acerca de los dispositivos móviles. Dominio de las Ciencias, 3(4), 83-103. https://doi.org/10.23857/ dom.cien.pocaip.2017.3.4.oct.89-103
Cunha, M. (2016, 5-9 de septiembre). O rádio na nova ecologia da mídia. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo, Brazil. https://portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/ R11-2816-1.pdf
Danhke, G. L. (1989). Investigación y comunicación. En Fernández-Collado, Carlos y Danhke, Gordon L. (Eds.), La comunicación humana: ciencia social (pp. 385-454). McGraw-Hill.
Franch, E. B. y Robles, M. L. (2020). La adaptación digital de la radio y sus nuevos espacios publicitarios: el caso de audiobranded. Comunicació: revista de recerca i d'anàlisi, 37(2), 113-134. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000294/00000031.pdf
García-García, J. A, Rending-Bernal, A. y López-Alvarenga, J. (2013). Cálculo del tamaño de la muestra en investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 217-224. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72715-7
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Universidad de Celaya. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e. 2019.10.18.6
Igartua Perosanz, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
Ibáñez, C. L. y Egoscozábal, A. M. (2008). Metodologías de la investigación en las ciencias sociales: Fases, fuentes y selección de técnicas. Revista escuela de administración de negocios, (64), 5-18. https://doi.org/10.21158/01208160.n64.2008.450
Kischinhevsky, M. (2016). Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Mauad Editora Ltda.
Mitchell, W. J. T. (2005). There Are No Visual Media. Journal of Visual Culture, 4(2), 257-266, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1470412905054673
Palazio, G. J. (1999). La radiovisión, el nuevo medio multiservicio. Zer: Revista de estudios de comunicación, (4)6, 179-197. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/17393
Pedrero-Esteban, L. M. (2022, 27 de septiembre). Cinco claves sobre radio visual [Webinar]. UNESCO. https://www.youtube.com/watch?v=-EXvtVEpeEY
Pedrero-Esteban, L. M., Barrios Rubio, A., y Medina Ávila, V. (2019). Adolescentes, smartphones y consumo de audio digital en la era de Spotify. Comunicar, 60, (XXVII), 103-112. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=60&articulo=60-2019-10
Pedrero-Esteban, L. M. (2018, 2 de agosto). A vueltas con la radio que se ve [Webinar]. Medium. https://luismipedrero.medium.com/a-vueltas-con-la-radio-que-se-ve-aba87a366df6
Pedrero-Esteban, L. M. y Herrera-Damas, S. (2017). La notificación ‘push’ como estrategia informativa de la radio en el entorno digital. El Profesional de la Información. 26(6), 1100-1107. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.09
Piqué i Abadal, J. M. (2018). Especejant la ràdio: La transformació del mitjà radiofònic en l’entorn digital. Observatori de la Producció Audiovisual. http://hdl.handle.net/10230/36033
Prata, N. (2016, 1-28 de agosto). Nuevos modelos de negocio de la radio. XXII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Periodística, Madrid. https://ppgcom.ufop.br/sites/default/files/ ppgcom/files/modelos_de_negocio_do_radio_processos_disruptivos_e_formatos_contemporaneos_nair.pdf?m=1536777845
Sánchez Carrión, J. J y Segovia, J. M. (2008). La participación y la influencia del recordatorio en las encuestas panel online a estudiantes universitarios. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (16), 135-161. https://doi.org/10.5944/empiria.16.2008.1393
Sánchez-Vicente, C., Colmenarejo, J. P., Jiménez, A., Sáenz de Buruaga, E., y Del Valle, E. (2011). Simbiosis Radio-Televisión: las tertulias de análisis político. En Alcudia, Mario; Legorburu, José María; López, Larissa; y Ruiz, Sara. (Eds.), Competidores y aliados. Medios en convergencia, los nuevos retos en comunicación, (pp. 40-70). CEU Ediciones.
Sucasaire Pilco, J. (2022). Orientaciones para la selección y el cálculo del tamaño de la muestra de investigación. https://hdl.handle.net/20.500.12390/3096
Torres, M., Paz, K., y Salazar, F. (2019). Tamaño de una muestra para una investigación de mercado. Universidad Rafael Landívar.
Vizcaíno Zúñiga, P. I., Cedeño Cedeño, R. J., y Maldonado Palacios, I. A. (2023). Metodología de la investigación científica: Guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658
Zambelli, D. (2023, 22 de enero). La imagen como elemento complementario del lenguaje radiofónico. [Vídeo] Demos Radio Visual. Taller de radio. https://tallerderadio.com.ar/recursos/material-didactico/el-medio/140-la-imagen-como-elemento-complementario-del-lenguaje-radiofonico
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.