Looking Through Someone Else's Eyes
Ethics, Terrorism and Identification in Jordi Évole's Documentaries: The Case of Don't Call Me Ternera (2023)
DOI:
https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5366Keywords:
Audiovisual journalism, Terrorism, Ethics, Interview, Documentary cinemaAbstract
This article consists of an analysis of the documentary No me llame Ternera. Through a rewriting of the interview genre, the film proposes an ethical inquiry on the relationship between victims and perpetrators of ETA terrorism. The analysis goes along with a review of the political and media controversy before its release, as well as a brief comparison with other journalistic products made by Jordi Évole. Additionally, a theoretical framework has been accomplished regarding the representation in the media of individuals involved in crimes of blood, whether suffered or perpetrated.
Downloads
References
Aguilera, M. (Director). (2006). Víctimas: la historia de ETA [Película]. El Mundo TV/Telemadrid.
Aulestia, K. (2022). ETA contra la prensa. Qué significó resistir. Los libros de la catarata.
Aio, F. (Director). (2016). Las huellas perdidas [Serie de televisión]. EiTB.
Arregi, J. (2015). El terror de ETA. La narrativa de las víctimas. Tecnos.
Arrieta, L. (2015). ETA y la espiral de violencia. Estrategias y víctimas. En Rodríguez, M. P. (Ed.). Imágenes de la memoria: víctimas del dolor y la violencia terrorista (pp. 21-52). Biblioteca Nueva.
Arteta, I. (Director). (2005). Perseguidos [Película]. Leize Producciones/Notro Films.
Arteta, I. (Director). (2008). El infierno vasco [Película]. Leize Producciones
Atin, B. & Ibáñez, M (Directoras). Retratos/Erretratuak [Serie de televisión]. EiTB.
Balsebre, A., Mateu, M. & Vidal, D. (2008). La entrevista en radio, televisión y prensa. Cátedra.
Batista, A. (2001) Los medios de comunicación ante un conflicto con violencia. La construcción periodística de ETA. En Montero, T. et al (Eds.). Información y propaganda ante el conflicto vasco, (pp. 11-22). Fundación Sabino Arana.
Calleja, J.M. & Sánchez-Cuenca, I. (2006). La derrota de ETA. De la primera a la última víctima. Adhara.
Camarero, G. (2002). Presentación. En Camarero, G. (Ed.) La mirada que habla, (pp. 8-23). Akal.
Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Chase, S. (2011). Narrative inquiry: Still a field in the making. En N. K. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research, (pp. 421-434). Thousand Oaks.
Chicharro-Merayo, M., Gil-Gascón, F. & Antona- Jimeno, T. (2024). Ficción televisiva y memoria política sobre el terrorismo en España: el caso de ETA. index.comunicación, 14 (1), 301-321. https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Ficcio DOI: https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Ficcio
Esnaola, E. (2023, 22 de septiembre). Gure gatazka politikoan tresna izan beharko luke komunikazioak. Berria. https://www.berria.eus/euskal-herria/gure-gatazka-politikoan- tresna-izan-beharko-luke-komunikazioak_1342235_102.html
Évole, J. (Director). (2009). Salvados 2x04 [Serie de televisión]. El Terrat.
Évole, J. (Director). (2015). Salvados 10x01 [Serie de televisión]. El Terrat/Producciones del Barrio.
Évole, J. (Director). (2016). Salvados 11x06 [Serie de televisión]. El Terrat/Producciones del Barrio.
Évole, J. y Sánchez, M. (Directores). (2023). No me llame Ternera [Película]. Netflix/Producciones del Barrio.
De Pablo, S. (2017). Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine. Editorial Tecnos.
De Pablo, S., Mota, D., & López de Maturana, V. (2018). Testigo de cargo. La historia de ETA y sus víctimas en televisión. Ediciones Beta III Milenio.
Díaz-Maroto Isidro, A. (2022). Luces, cámara y... ¡fuego!: la violencia política del País Vasco y Colombia en el cine de ficción (1964-2017). Sílex.
Gaudreault, A. & Jost, F. (1990). El relato cinematográfico. Paidós.
Genette, G. (2004). Metalepsis. De la figura a la ficción. Fondo de Cultura Económica.
González, I. (Director). (2016). Aldana 1980 [Película]. Baleuko/EiTB.
Jiménez, M. & Marrodán, J. (2019). Heridos y olvidados. Los supervivientes del terrorismo en España. La esfera de los libros.
Lanceros, P. (2020). ¿Dónde está(n)? La pregunta ineludible y las respuestas del relato. En Rivera Blanco, A., Mateo Santamaría, E., & Lanceros, P. (Eds.). Las narrativas del terrorismo: cómo contamos, cómo transmitimos, cómo entendemos, (pp 17-29). Los libros de la Catarata.
Lanzmann, C. (Director). (1985). Shoah [Película]. Les Films Aleph.
López, E. (2023, 11 de septiembre). Carta íntegra: 'Contra el blanqueado de ETA y Josu Ternera'. El Diario Vasco.https://www.diariovasco.com/politica/carta-integra-blanqueado-eta-josu-ternera-20230911193937-nt.html
Madariaga, X. (Guionista). (2017). Ur handitan [Serie de televisión]. EiTB.
Martínez, J. (Director). (2012). Barrura begiratzeko leihoak (Ventanas al interior) [Película].
Marzabal, I. (2021). Cine, ética y alteridad. Metáforas del encuentro con el otro. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica 30, 177–190. https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.29304 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.29304
Médem, J. (Director). (2003). La pelota vasca, la piel contra la piedra [Película]. Alicia Produce.
Merino, A. (Director). (2013). Asier ETA biok [Película]. Doxa Producciones/Cineática Films.
Muñoz, A. (2023, 22 de diciembre). Jordi Évole: «No me va a condicionar que me acusen de blanquear etarras». Público. https://www.publico.es/culturas/jordi-evole-no-me-condicionar-me-acusen-blanquear-etarras.html
Naiz (2023, 22 de agosto). https://www.naiz.eus/eu/info/noticia/20230822/josu-urrutikoetxeari- jordi-evolek-egindako-elkarrizketa-zinemaldian-ikusgai
Mota, D., Cañas, S., Moreno, I. (2023). Una memoria audiovisual. La historia de ETA y sus víctimas ante la pantalla. Filmhistoria 32 (2), 133-161. https://doi.org/10.1344/fh.2022.32.2.133-161
Ortega, E. (Director). (2001). Asesinato en febrero [Película]. Mediapro.
Ortega, E. (Director). (2004). Perseguidos [Película]. Elías Querejeta P.C.
Ortega, E. (Director). (2011). Al final del túnel [Película]. IDEM4.
Rebordinos, J.L. (2023, 12 de septiembre). Comunicado del Festival de San Sebastián. SSIFF. https://www.sansebastianfestival.com/2023/noticias/1/21000/es
Rebordinos, J.L. (2023, 22 de septiembre). Algunas consideraciones sobre la polémica de 'No me llame Ternera'. El Diario Vasco. https://www.diariovasco.com/culturas/zinemaldia/jose-luis-rebbordinos-consideraciones-sobre-polemica-llame-ternera-20230922063020-nt.html
Rivas-Nieto, P., Plaza, J.F. (2015). El régimen informativo del terrorismo. Propuesta de un modelo hermenéutico. Palabra Clave 18 (2), 374-417. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2015.18.2.4 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.2.4
Rodríguez Fouz, M. (2021). Memorias y ficciones en la recreación de un pasado violento. El caso de ETA. Papeles del CEIC (244), 1-17. http://dx.doi.org/10.1387/pceic.21724. DOI: https://doi.org/10.1387/pceic.21724
SSIFF (2023). Memoria 2023. Festival de San Sebastián. http://zinemaldia.sansebastianfestival.com/books/aqdn/#p=1
Stuven, H. (Director). (2020). El desafío: ETA [Serie de televisión]. Amazon Studios.
Veres, L., & Llorca, G. (2016). Comunicación y terrorismo. Tirant humanidades.
Veres, L. (2017). Los lenguajes del terrorismo: sobre medios de comunicación y nuevos terrorismos de ETA al ISIS. Tirant Humanidades.
Webster, J. (Director). (2017). El fin de ETA [Película]. Quality Media.
Zorrilla, J. A. (Director). (2001). Los justos [Película]. Vía Digital.
Zumalde, I. y Zunzunegui, S. (2019). Ver para creer. Avatares de la verdad cinematográfica. Cátedra.
Zunzunegui, S. (2016). La mirada cercana. Microanálisis fílmico. Shangrila.
Zurro, J. (2023, 22 de septiembre). ‘No me llame Ternera’: el documental de Évole no 'blanquea' al terrorista, lo pone en evidencia. El Diario. https://www.eldiario.es/cultura/cine/no-llame- ternera-documental-evole-no-blanquea-terrorista-pone-evidencia_129_10534371.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.