Social Networks and the Image Projected by European Royal Families.

Authors

  • Casandra López-Marcos
  • Pilar Vicente-Fernández

DOI:

https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5361

Keywords:

Monarchy, Royal house, Europe, Image, Social networks, Design, Photography

Abstract

In Europe, ten states are conventional monarchies, whose royal families constitute an icon of national unity as well as a legacy of historical traditions, highlighting their role as representatives of their countries. This research studies the image projected by European royal houses through digital platforms. The objective is to determine what graphic resources, visuals, and descriptions they use in the biography section on their Facebook, X, and Instagram accounts. The results of the content analysis show a tendency to use resources of an institutional nature, in addition to the prominence of symbolic components as coats of arms, flags and national heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcázar Barcelona, M. A. (1 de junio de 2023). Todos los herederos de Europa, excepto Leonor, acompañan en su boda al príncipe Husein. La Vanguardia. https://acortar.link/B178wK

Alonso del Barrio, E. (2016). Los medios de comunicación en el ámbito 2.0: de informadores a prescriptores. Opción, 32(8), 84-104. https://acortar.link/m7eWU4

Anta Félez, J. L. (2021). Reyes contra monarquías. La forma hermenéutico-antropológica de Carmelo Lisón de Dialogar con Gadamer. REA. Revista Euroamericana de Antropología, (11), 129-147. https://doi.org/10.14201/rea202111129147

Aragón Reyes, M. (19 de noviembre de 2004). El papel del rey en la monarquía parlamentaria [Ponencia]. Jornadas Monarquía Parlamentaria y Constitución, Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://acortar.link/Bo8iLA

Bernete García, F. (2010). Uso de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, (88), 97-114. https://acortar.link/17ERja

Bonfanti Gris, C. (2020). Diplomacia digital: cómo los medios digitales han transformado los modelos de diplomacia existentes (Trabajo Fin de Grado, Universidad Pontificia de Comillas). http://hdl.handle.net/11531/38464

Boronat Mundina, J. (2005). Análisis de contenido: posibilidades de aplicación en la investigación educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2), 157-175. https://acortar.link/fZ2fYC

Cerdà Serrano, J. (2022). La monarquía y sus significados jurídicos y políticos en la Revista de Estudios Políticos (1941-1947). Revista de Estudios Políticos, (197), 203-231. https://doi.org/10.18042/cepc/rep.197.07

Chaves-Montero, A.; Rodríguez Rossell, M. M. y Salcines Talledo, I. (Eds.). (2018). Investigación multimedia: el análisis de contenido en la era digital. Ediciones Egregius.

Coughlan, S. y Rosney, D. (11 de noviembre de 2022). The Crown: cómo la serie de Netflix puede dañar la imagen que tienen los jóvenes de la monarquía. BBC News. https://acortar.link/8cWdsJ

Crespo-MacLennan, J. (6 de mayo de 2023). Monarquías en el siglo XXI. Política Exterior. https://acortar.link/06mcKd

Cuevas, S. (26 de diciembre de 2023). La familia real, suspenso en redes sociales. El Confidencial. https://acortar.link/GSnQsm

EUROPA PRESS (23 de abril de 2012). El 70% de las Casas Reales de Europa cuentan con perfil en alguna red social. https://acortar.link/fooKtQ

Finneman, T. y Thomas, R. J. (2023). «Blood on their Hands» vs. «A Foolish Prank»: The British Press’s Response to a Deadly Hoax on the Royal Family. Journalism History, 49(4), 263-279. https://doi.org/10.1080/00947679.2023.2251357

Fuente Lafuente, C.; Campos García de Quevedo, G. y Campos de Varas, J. (2015). Protocolo real del siglo XXI: el caso de Felipe VI en España. Delta Publicaciones Universitarias: IsPE Publicaciones.

García-Fernández, M. D. (2014). Comunicación y Casa Real. La organización de actos como estrategia de relaciones públicas de la Casa de S. M. El Rey (Tesis Doctoral, Universidad de Málaga). http://hdl.handle.net/10630/8273

García González, E. T. (2016). El tratamiento informativo de la casa real en la radio generalista española. El Príncipe de Asturias en su misión de representar al Rey Juan Carlos (Tesis Doctoral). Universidad CEU San Pablo.

https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=6Feka9Isq%2Fw%3D

García-Mercadal y García-Loygorri, F. (2011). Heráldica de la casa real de León y de Castilla. Emblemata: revista aragonesa de emblemática, (17), 435-439. https://acortar.link/1Pd7DU

González Gómez, T. (2015). La Casa Real española en Internet: análisis de su estrategia de comunicación en red (Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid.

http://uvadoc.uva.es/handle/10324/20994

Hasan Flores, L. (2022). El impacto en las redes sociales de los diseños de comunicación de Casas Reales: una comparativa de actos protocolarios de la monarquía inglesa y española (Tesis Doctoral, Universidade da Coruña). http://hdl.handle.net/2183/30480

IAB SPAIN (2023). Estudio de Redes Sociales 2023. https://acortar.link/4qSD17

Igartua Perosanz, J. J. (2012). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.

Lava Santos, D. y Pardo de Pedro, I. (2022). La imagen de la Casa Real en los medios de comunicación españoles: estudio sobre la cobertura informativa en TVE y Telecinco tras la salida de Juan Carlos I al extranjero (3 de agosto de 2020). Miguel Hernández Communication Journal, 13(1), 145-167. https://doi.org/10.21134/mhjournal.v13i.1443

Lisón Tolosana, C. (1992). La imagen del Rey. Monarquía, realeza y poder ritual en la Casa de los Austrias. Espasa Libros.

Llach, L. (31 de octubre de 2023). ¿La princesa más carismática de Europa? La «Leonormanía» se desata en España. Euronews. https://acortar.link/ittpVo

López García, G. y Valera Ordaz, L. (2013). La información sobre la Monarquía española en los nuevos medios digitales: Eldiario.es y Vozpopuli.com. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (6), 65-81. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2013.6.5

López-Marcos, C. y Vicente-Fernández, P. (2023). La fotografía en los perfiles de redes sociales: el caso de los presidentes autonómicos de España. grafica, 11(21), 37-47. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.255

Marcos Pardo, R. y Cortina Riu, C. (2020). Los símbolos de la Monarquía a través del protocolo. Revista Estudios Institucionales, 7(12), 31-63. https://doi.org/10.5944/eeii.vol.7.n.12.2020.26235

Marshall, T. (2021). El poder de las banderas. Historia y significado de los símbolos nacionales. Ediciones Península.

Neal, K. B. (2020). Royal women and intra-familial diplomacy in late thirteenth-century Anglo-French relations. Women's History Review, 30(5), 790-804. https://doi.org/10.1080/09612025.2020.1827736 Panizo Alonso, J. M. (2017). La importancia del ceremonial en la diplomacia durante el reinado de Felipe V. Revista Estudios Institucionales, 4(7), 107-118. https://doi.org/10.5944/eeii.vol.4.n.7.2017.20631

Parmelee, S. y Grerr, C. (2023). Visual presentation of self by the British royal family on Instagram. Journal for Cultural Research, 27(1), 69-84. https://doi.org/10.1080/14797585.2023.2194550

Pérez Alonso, J. (2016). Monarquía absoluta, monarquía constitucional y monarquía parlamentaria. El Cronista del Estado Social y Democrático de Derecho, (6), 58-65.

Pérez Samper, M. A. (2011). La imagen de la monarquía española en el siglo XVIII. Ohm: Obradoiro de Historia Moderna, (20), 105-139. https://doi.org/10.15304/ohm.20.9

Pramaggiore, M. y Kerrigan, P. (2022). Brand Royal: Meghan Markle, feuding families, and disruptive duchessing in Brexit era Britain. Feminist Media Studies, 22(8), 2037-2057. https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1928258

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2023a). Diccionario de la Lengua Española, 23.ª ed. [versión 23.7 en línea]. https://acortar.link/9YJGw9

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2023b). Diccionario panhispánico del español jurídico [en línea]. https://dpej.rae.es/lema/familia-real

Rodríguez Hernández, M., Vázquez Sacristán, I. A. y Jorquera Trascastro, A. (2021). Estudio del uso de las redes sociales por parte de las Casas Reales de España y Reino Unido con fines diplomáticos. JANUS.NET, e-journal of International Relations, 12(1), 21-42. https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT21.2

Sorg, M. A. (2020). Global Royal Families. The Court Historian, 25(1), 85-87. https://doi.org/10.1080/14629712.2020.1728940

Tarazona Belenguer, N.; Ampuero-Canellas, O. y González-del-Río, J. (2020). Erro¬res en el uso de la marca como foto de perfil en redes sociales: análisis de 49 ONG españolas. grafica, 8(16), 21-28. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.176

Veloz, N. P. (2019). La representación de la nueva imagen de la Casa Real española: de Juan Carlos I a Felipe VI (Tesis Doctoral, Universidad Carlos III de Madrid). http://hdl.handle.net/10016/28347

Published

2024-10-07

How to Cite

López-Marcos, C., & Vicente-Fernández, P. (2024). Social Networks and the Image Projected by European Royal Families. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(6), 179–191. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5361

Issue

Section

Research articles